Hands-on preview: Mario Kart 8
Tart de zwaartekracht in Mario Kart 8
Als Nintendo een noodsignaal uitstuurt, is er altijd één iemand die ten strijde trekt en dat is Mario. Deze keer tart hij ook de zwaartekracht om naar de consument te komen met Mario Kart 8. Ter land, op de zeebodem, in de ijle lucht of tegen de muur geplakt, alles wordt in de strijd gesmeten.
Mario Kart 8 voelt heel vertrouwd aan. Vrolijke menu’s, herkenbare cups met een heleboel (herwerkte) klassiekers en de helft nieuwe tracks en 3 klasses om je mee uit te leven, de ene al wat sneller dan de andere. Nintendo is niet van plan om te sleutelen aan de elementen die al jaar en dag bewezen hebben dat gamers ervoor in zwijm vallen. In 50 CC (de traagste klasse) wat rondjes rijden tegen de AI en even je stuurvaardigheid opfrissen zal dan ook aanvoelen als een pure Mario Kart, met driftmogelijkheden, power-ups en kleurrijke tracks met (heel veel) herkenbare vijanden.
Op dat vlak zou je kunnen denken dat men wat teert op de naam van de game om gewoon veel te kunnen verkopen, maar als je even onder de motorkap kijkt, zie je dat men wat gesleuteld heeft aan heel wat elementen. De power-ups zijn nog altijd leuk (of vervelend, afhankelijk van je positie op het kart-slagveld) en veelal herkenbaar, maar worden nu wat uitgebreid - al waren ze nog niet allemaal aanwezig in deze previewversie.
Zo krijg je de Piranha Plant, onze nieuwe favoriet, mee op je wagen en die doet eigenlijk heel wat vuil werk in je plaats. Muntjes happen, vijanden wegbijten of voorbijscheurende spelers even een kopje kleiner maken, zodat je gewoon rustig kan focussen op je traject terwijl je toch de rest danig kan ergeren. Geweldig. De boomerang is dan weer iets moeilijker te hanteren (zeker als je YoniVL heet), maar levert wel wat kopzorgen op voor de tegenstand. Zelfs als je hem voorbij ziet scheuren - en hem dus hebt kunnen vermijden - keert ‘ie nog eens terug, waardoor je twee keer moet bidden dat je ongedeerd uit de strijd komt.
Uiteraard is een Mario Kart-game pas leuk als je ook met anderen kan spelen, of het nu online is of splitscreen (met maximaal 4 mensen). Koppel dat aan een hogere klasse en je zit al meteen met een spervuur aan aanvallen, sterkere vijanden en geroep en getier tegenover je menselijke medespelers. Zeker in de 150cc-klasse is het soms bijzonder pittig te noemen, vooral aangezien de tegenstand nooit ver verwijderd is (iets wat sommigen net een pijnpunt vinden van de franchise).
Er kruipt echter ook een laag tactiek in het spel, want door zowel op de baan, in de lucht, onder water én tegen muren te kunnen racen moet je ook rekening houden met de verschillende ‘ondergronden’. Dat weerspiegelt zich in je keuze qua voertuig, banden en vliegwijze. Elk van deze keuzes beïnvloedt immers ettelijke aspecten van je wagen. Wil je sneller rijden, maar traag optrekken? Of ben je eerder iemand die alles op ‘grip’ zet en langer wil zweven, om zo op bepaalde tracks een binnenweg te kunnen nemen die je niet kan bereiken als je snel weer met beide (of de vier) banden op de grond staat?
Die keuze betekent niet dat je bij voorbaat wint of verliest, want de combinatie van stuurmanskunsten en power-ups hebben ook hun invloed, maar als je amper grip hebt en een track vol zwaartekrachttartende stunts tegemoet gaat, hou dan rekening met heel wat correcties tijdens je rit, iets waar andere spelers dan misschien minder moeite mee zullen hebben door hun eigen kart- en bandenkeuze.
Zoals je mag verwachten van een grote Mario-titel is het grafisch piekfijn in orde. Nintendo zal het gevecht om 1080p, 60 FPS en miljarden polygonen nooit winnen, maar is altijd al sterk geweest in het gebruik van een volledig kleurenpalet en stelt het steeds goed af op de inhoud van de game en de mogelijkheden van de console zelf, iets wat ook in deze Mario Kart 8 opvalt. Qua muziek mag je weer gerichte deuntjes verwachten die je volledig onderdompelen in de sfeer van die specifieke track zelf. De geluidseffecten van een vloekende medespeler naast je zijn zelf te leveren.
Een andere nieuwigheid is dat Nintendo ook op de kar(t) springt van de filmpjes. Je kan namelijk na elke race Mario Kart TV activeren en dan krijg je een razendsnelle samenvatting van de beste momenten uit de race. Je kan dat ook vlotjes tweaken, waarbij je bijvoorbeeld kan kiezen om te focussen op bepaalde personages, op power-ups of andere herkenbare elementen uit het spel. De aanpassingen vergen slechts een paar seconden vooraleer je de ‘nieuwe’ samenvatting kan bekijken. Jammer hier is wel dat het op dit moment enkel mogelijk is om te delen via Nintendo-platformen en niet via YouTube, Facebook of andere sociale kanalen.