Hands-on preview: Next Car Game
Next-gen crashes in Next Car Game
Op 1 november 2013 trok ontwikkelaar Bugbear naar Kickstarter om geld te zoeken voor hun 'Next Car Game'. Spijtig genoeg kwam er niet genoeg interesse in het project en besloot de ontwikkelaar om de campagne te annuleren. Men bleef niet bij de pakken zitten en begon dan maar een preordercampagne op de eigen website. Gelukkig was deze wel succesvol, waardoor men het spel verder kon ontwikkelen. Nu is Next Car Game ook te verkrijgen via Steam Early Access en wij zijn dan ook benieuwd naar wat men tot hiertoe wist te verwezenlijken.
Next Car Game bevindt zich in de alpha-status en dat merk je meteen wanneer je de titel voor de eerste maal opstart. Tal van zaken zitten nog niet in de titel (zoals Market, Research en Social). Op dit ogenblik hebben we enkel toegang tot de garage om je wagens te kunnen bekijken. Daar staan twee wagens, onderverdeeld in hun eigen klasse. In welke klasse je wagen behoort, is afhankelijk van de snelheid. Meer wagens hoef je dus voorlopig niet te verwachten als je beslist om geld in deze titel te steken. Qua tweaking zijn beide wagens op dit moment ook bijzonder beperkt: andere banden zijn een optie of misschien een andere motor, zoals de V8 500hp. Gelukkig zijn deze veranderingen ook duidelijk merkbaar bij de wagen en zijn ze niet puur cosmetisch, zoals bij andere racegames wel durft te gebeuren.
In de huidige versie kunnen we ons uitleven in twee verschillende modes, namelijk Derby en Race. Bij Race krijg je twee tracks (Tarmac / Gravel) om eens uit te proberen. Zoals de namen wat doen vermoeden, rijd je bij het ene parcours op asfalt en bij het andere op grind. Afhankelijk van je eigen claustrofobie kan je ervoor kiezen om met 2, 12 of 24 tegenstanders rond te rijden. Het spreekt voor zich dat meer tegenstanders ook meer intensiteit met zich meebrengen. Ook hier merk je dat je goed moet kiezen met welke banden je aan de start komt, want de ondergrond heeft wel degelijk heel wat invloed op je rijervaring - tenzij je het bijzonder leuk vindt om als een tol rond te draaien bij de minste stuurbeweging.
Bij Derby denken we nostalgisch terug aan Destruction Derby. De opdracht is eenvoudig, maar met wederom de keuze uit 2, 12 of 24 tegenstanders kan het wel bijzonder spectaculair zijn. Je moet dus als laatste overblijven in een blikkendoos-arena en daarbij moet je wagen nog functioneren aan het einde van de 'rit'. Frontale botsingen werken daarbij uitmuntend, maar met 24 tegenstanders krijg je niet meteen veel tijd en ruimte om een mooie aanloop te nemen. Ten slotte heb je ook nog een Practice mode, voor zij die even wat willen oefenen vooraleer ze naar de Race mode willen overstappen. Parcoursverkenning is het halve werk namelijk.
Op grafisch vlak ziet Next Car Game er zeker niet slecht uit. De omgevingen stralen leven en kleur uit en zijn goed afgewerkt. Dit kan je ook doortrekken naar de wagens. De ontwikkelaar voorziet ook een geweldige Physics-engine voor de wagens die alles een stuk realistischer maakt. De wagens zitten vol blutsen en deuken wanneer je ergens tegen botst en ook de omgeving is voor het grootste stuk vernietigbaar. Zo kan je bijvoorbeeld een stuk beton aan flarden rijden wanneer je er met maximale snelheid tegenaan rijdt (met alle gevolgen van dien voor je eigen wagen, maar kom). Het geluid zit bij Next Car Game zeker niet slecht. Een soundtrack op de achtergrond hebben we niet, maar in de garage krijg je wel de typische wagengetinte geluidjes. De wagens zelf klinken zoals ze in de echte wereld ook doen, dus hier hebben we nog niks op aan te merken. Ook qua AI zit het voorlopig wel snor, want de computergestuurde tegenstanders maken het je bijzonder lastig. Ze zullen je doen knokken voor de eerste plek, wat ook nodig is, want menselijke tegenstanders zijn voorlopig nog niet mogelijk in deze versie van Next Car Game.