Hands-on preview: Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Goed uitgedost de wereld redden in Lightning Returns: Final Fantasy XIII
[geschreven door Azlannagh]
Lightning Returns: Final Fantasy XIII, dat is de naam van de nieuwste game in de illustere serie RPG’s die Square Enix voortbrengt sinds 1987. De naam van het eerste spel was ‘Final Fantasy’ omdat de ontwikkelaars nog net genoeg geld hadden om één spel te maken. Intussen weten we allemaal hoe ‘Final’ die fantasie was.
Terug naar het heden. De oplettenden hebben immers al door dat dit niet de eerste, noch de tweede Final Fantasy XIII is, maar wel de derde. Dus weer een niet zo finale fantasie. Het zijn wel de spelers die hier de schuld dragen. Zij waren immers niet echt te spreken over de twee voorgaande delen. Square Enix besloot het beter te doen en deze keer zeker te luisteren naar de spelersbasis. Het grote idee achter Lightning Returns is dan ook een open wereld in de stijl van The Elder Scrolls en dergelijke.
Het verhaal is behoorlijk simpel. Je speelt Lighting, net zoals in de eerste Final Fantasy XIII, en je bent net wakker geworden na 500 jaar. Net op tijd, zo blijkt, want de wereld dreigt te vergaan in zeven dagen. Dringend iets aan doen, zou je denken, maar je hebt blijkbaar wel de tijd om een zieke chocobo te helpen onderweg. De preview die we speelden bestond er dan ook voornamelijk uit om het zieke beest weer te been te helpen.
De wanhopenden onder jullie vrezen meteen dat zeven dagen helemaal niet genoeg is om zo’n open wereld te kunnen verkennen. Je dreigt inderdaad een deel sidequests te missen als je met zo’n klok werkt. Yuji Abe, de Lead Game Designer, stelt de doemdenkers echter gerust: als je sidequests tot een goed einde brengt, krijg je meer tijd om de wereld te redden. Je goede daden hebben immers een positieve invloed op de wereld. De klok kan zo uitlopen tot veertien dagen.
Ook de combat werd onder handen genomen. Je kan alles aanpassen met een wel heel bijzonder systeem: je kan namelijk de outfit van Lightning aanpassen en op basis daarvan zal je andere skills hebben. Je kan zelfs in combat tussen drie verschillende outfits kiezen om je tegenstanders te verslaan. Je moet dat zelfs doen, aangezien de outfits zonder energie komen te zitten na een aantal moves. Je moet dus wisselen om aanvallen te kunnen uitvoeren.
Het is allemaal wat overweldigend in het begin, zo overweldigend zelfs dat we er met Abe over praatten. Hij raadde ons aan om zeker alle verschillende outfits te proberen. Na dat een uurtje gedaan te hebben, wordt zelfs de grootste consoleleek (zoals ondergetekende) er wel handing in. Abe verduidelijkte ook dat het voor de ontwikkelaars belangrijk was dat je op alle mogelijke manieren moet kunnen spelen met Lightning.
Om een aantal voorbeelden te geven van outfits: zo is er een rode baljurk die je een bijzonder sterke vuurbal geeft en een outfit die je een lange lans geeft waarmee je combo’s kunt uitvoeren. Potions zijn voor de gemiddelde gamer ook wel een must op de normale moeilijkheidsgraad. Niet iedereen is het daar mee eens, maar meestal is dit een goed teken voor de combat.
De outfits hebben ook nog een andere functie. Ze zijn er om de trouwe fans van Final Fantasy te laten genieten van een rondje nostalgie. Zo zijn er outfits die verwijzen naar een aantal klassieke jobs binnen de serie en ook outfits die geïnspireerd zijn op characters uit vorige spellen. Zo is er een outfit die aan Yuna uit FFX doet denken en een andere die geïnspireerd werd door Cloud uit FFVII.
De presentatie is ook niet slecht en de grafische kwaliteit mag er best zijn voor een consolegame. Alleen op het geluid valt wat aan te merken: de kwaliteit is niet altijd even zuiver. De camera beweegt af en toe ook net een beetje te veel tijdens gevechten, waardoor je je niet altijd even makkelijk kunt oriënteren. Het kan zijn dat deze dingen wel aangepast worden voor het spel aan het grote publiek gegeven wordt, het is dan ook een preview.