Hands-on preview:Tearaway
Hoedje van papier in Tearaway
De meeste gamers zijn het er wel over eens dat de Vita een fantastische handheld is, maar dat er meer unieke exclusives nodig zijn om de aankoop te rechtvaardigen. Tearaway van Media Molecule zou wel eens de redding kunnen zijn, want de makers van LittleBigPlanet creëerden een compleet nieuw concept in een wereld die volledig uit papier bestaat. Wij waagden ons alvast aan de eerste levels van deze potentiële topper.
Wie vreesde dat Tearaway een soort “papieren” versie van LittleBigPlanet zou worden, kunnen we al meteen geruststellen. Op de verteller en de vrolijke melodietjes na hebben deze games weinig met elkaar gemeen. Om te beginnen is het tweedimensionale level-design van LittleBigPlanet omgeruild voor een volwaardige 3D-wereld, waarin je zonder laadtijden van het ene gebied naar het andere kan wandelen. Ook Sackboy is niet langer van de partij. In plaats daarvan speel je met een papieren wezentje met een hoofd in de vorm van een envelop, waarin een geheime boodschap zit die je moet overbrengen.
Heel leuk bedacht, maar de spelwereld is nog een stuk creatiever uitgewerkt. Die is immers volledig uit papier gemaakt, maar is desondanks alles behalve statisch. Het papieren gras wuift zachtjes in de wind, papieren bloemen schieten uit de grond als je dichterbij komt en bloeien natuurgetrouw open in de meest diverse kleuren. Zelfs de regen bestaat uit blauwe stroken papier die uit de hemel naar beneden dwarrelen. Tijdens het verkennen van de omgeving val je van de ene verbazing in de andere door de leuke dingen die de makers hebben bedacht. Alle objecten gedragen zich bovendien ook alsof ze van papier zijn. Ze rollen zich op, veren mee als je er op springt en kunnen gescheurd worden als je er voldoende kracht op zet.
Naast het platformen speelt interactie met de omgeving en haar bewoners een grote rol. In elk gebied krijg je een aantal opdrachten die je moet voltooien om verder te geraken. Daarbij probeert Media Molecule naar goede gewoonte in te spelen op je eigen creativiteit. Op een gegeven moment moet je bijvoorbeeld een kroon maken voor een koning waarvan zijn exemplaar gestolen is. Je krijgt dan een knutseltafel te zien, waarop je uit verschillende kleuren papier vormen kan uitknippen en op elkaar plakken. Het resultaat van je creatie kan je vervolgens in het spel zelf bewonderen. Voor wie niet zo handig is in tekenen zijn er een voldoende voorgemaakte sjablonen voorzien, die je kan vrijspelen door confetti te verzamelen in het spel.
Maar er valt nog meer te beleven in de wonderbaarlijke wereld van Tearaway. In elk gebied kan je vijf cadeaus vinden die je kan uitpakken. Soms volstaat het om gewoon hun locatie te bereiken via een eenvoudige platformpuzzel, maar voor andere cadeaus moet je een sidequest oplossen voor een NPC. Verder beschik je over een camera waarmee je naar hartenlust foto’s kan maken, die je eventueel kan uploaden naar je eigen plekje op de website. Soms kom je ook voorwerpen tegen die gemaakt zijn uit wit papier. Als je die kan vinden en er een foto van maakt, dan verschijnt het vouwplan daarvan in je collectie. Via de website kan je dit plan vervolgens uitprinten, waardoor je na wat knip- en vouwwerk het voorwerp zelf kan nabouwen. Fantastisch idee, wat door de creatievere gamers onder ons zeker gesmaakt zal worden.
In tegenstelling tot de meeste andere Vita-games, maakt Tearaway tenminste op een nuttige manier gebruik van het achterste touchpad. Door er met je vinger op te tikken kan je je personage de lucht in katapulteren of tegenstanders knock-out slaan. Op bepaalde plaatsen kan je je vinger ook tegen het touchpad gedrukt houden, waardoor je vinger als het ware in de spelwereld te voorschijn komt. Door je vinger te bewegen verplaats je de virtuele vinger op het scherm, en kan je papier scheuren of voorwerpen verplaatsen. Het spreekt voor zich dat er heel wat platformsecties rond dit concept uitgewerkt zijn, waardoor Tearaway modern en vernieuwend aanvoelt.
Ook de andere mogelijkheden van de Vita worden op een deftige manier benut. Het touchscreen wordt bijvoorbeeld gebruikt om de cadeaus uit te pakken en voor interactie met objecten in de spelwereld. Op een gegeven moment kom je bijvoorbeeld draaiende vinylplaten tegen. Door daar met je vinger over te draaien kan je de achtergrondmuziek vertragen of versnellen of er zelfs mee scratchen. De camera speelt een extra belangrijke rol, want het spel is zich bewust van jou als speler. Zeer toepasselijk word je dan ook “jij” genoemd en je gezicht en de omgeving waarin je speelt worden regelmatig getoond in de spelwereld.