Hands-on preview: Shadow Warrior
Who wants some Wang in Shadow Warrior?
De originele Shadow Warrior was een controversiële pc-game met in de hoofdrol de grofgebekte martial arts-beoefenaar Lo Wang die niet schuw was van bloederige taferelen. Flying Wild Hog en Devolver Digital werken momenteel aan een reboot van de game, ook getiteld Shadow Warrior.
Het originele Shadow Warrior draaide op een verbeterde engine van degene die werd gebruikt voor Duke Nukem, niet verwonderlijk aangezien beide games uit de 3D Realms-stal komen. De dialogen in de eerste Shadow Warrior schoten bij sommige gamers in het verkeerde keelgat en deze keer wil men dan ook de controverse schuwen zonder aan het over-de-top geweld te raken dat aan de basis lag. Flying Wild Hog is gevestigd in Warschau, Polen en heeft tot hiertoe de pc-game Hard Reset op haar palmares staan. Het is een relatief kleine studio, maar zoals we al gemerkt hebben in het verleden, kunnen weinig handen soms ook veel en kwaliteitsvol werk verzetten. Het is in ieder geval met hen dat we mogen samenzitten op Gamescom voor een voorstelling van hun nieuwe game.
Gamer van dienst was Slawomir Uliasz, story writer en even later kwam ook designer Pawel Kowalewski de voorstelling bijwonen. De eerste indruk was meteen gezet: de gameplay verloopt erg snel en in dat opzicht is het dus erg gelijkend met de originele game. Ook de humor lijkt nog aanwezig, te zien aan de auto’s met het merk Titsubishi en de manier waarop Wang zich introduceert.
We ontmoeten Lo Wang in de auto, luidkeels aan het zingen op de tonen van de autoradio. Tussendoor wordt hij gebeld door zijn opdrachtgever met de boodschap een waardevolle katana te bemachtigen. Wang komt aan op de locatie waar de katana zich zou bevinden en valt dan maar meteen met de deur in huis. De huidige eigenaar is echter niet in een vrijgevige bui en dreigt Wang, die net tevergeefs twee miljoen bood, een kopje kleiner te maken. Onze protagonist moet echter kost wat kost de katana hebben en slaat zich een bloedbaan doorheen de vijandelijke partij. De katana die hij zelf op zak heeft, glijdt doorheen de ledematen van de ninja’s alsof het niets is en het bloed probeert zich tevergeefs uit de voeten te maken. Wang gaat verder op zoek naar de waardevolle katana en komt zo in een gebied waar het krioelt van de lugubere demonen die het niet hoog op hebben met onze held van dienst. We bevinden ons in Japan tussen de weelderige kersenbloesems en het ziet er allemaal sfeervol uit, al hebben we qua visueel spektakel al straffer gezien.
Flying Wild Hog belooft een uitgekiende verhaallijn te brengen, alvast een eerste verschil ten opzichte van de eerste game waar de ontwikkelaar erg trots op is. Of dit hen effectief gelukt is, is nu nog koffiedik kijken, want buiten de intro tasten we voorlopig in het duister qua verhaallijn. Ook werd gekozen om de stereotiepe insteek van de vorige game, al was die humoristisch bedoeld, te weren. Wat gelukkig niet betekent dat de game aan agressiviteit en bloedvergieten moet inboeten. Ook schudt Wang regelmatig nog one-liners uit zijn mouwen, fans zouden niet anders verwacht of gewild hebben.
Het wapen in het grootste deel van de voorstelling is een katana. In tegenstelling tot andere first person shooters is dit niet “zomaar” een meleewapen dat je al snel zal inruilen voor groffer geschut, het is een erg krachtig wapen waarmee je - volgens Flying Wild Hog - gerust de hele game kan aanpakken. De katana heeft overigens ook een charger, waarmee je iets feller uit de hoek kan komen. Ook kregen we een automatische kruisboog te zien die flink wat schade kon aanrichten. Wat meteen opviel is de manier van puntentelling bij de combat. Hoe cooler je moves zijn, hoe meer punten je toebedeeld krijgt en hoe meer sterren je verdient na het succesvol beëindigen van een bepaalde sectie. Deze zaken zijn allemaal belangrijk als het aankomt op upgrades, al hebben we niet te zien gekregen hoe die in elkaar zitten.
De game is lineair, al zouden de stukken waar je komt open genoeg zijn om toch wat rond te dwalen op zoek naar extra upgrades of andere nuttige zaken. In de demo zagen we Wang rondlopen doorheen verschillende straten in eenzelfde gebied of ergens in een bos, maar het leek toch eerder beperkt qua ruimte. Op zoek gaan naar spullen is sowieso aan te raden, want Wang herstelt niet automatisch van zijn wonden. Je kunt op zoek gaan naar health packs, maar als deze niet aanwezig zijn kan Wang energie putten uit magie om zichzelf te herstellen van wonden allerlei. Dit zou wel als gevolg hebben dat de demonen in de buurt nog dat tikkeltje agressiever uit de hoek zullen komen.
De makers van de game beloven naast het gewone demon-gepeupel ook torenhoge bazen. De demonen die zich in de buurt van zo’n baas bevinden, krijgen ook weer wat meer kracht toebedeeld. Magie is ook op meerdere vlakken aanwezig. Zo raapt Wang op een gegeven moment een hart op, "demonenrestafval" laten we maar zeggen. Wanneer hij de eerstvolgende demon tegenkomt, nijpt hij het hart fijn in zijn handpalm waarbij we de demon in elkaar zien krimpen. Een te gekke move als je het ons vraagt.