Hands-on preview: WWE 2K14
Klassieke moves in WWE 2K14
Blinkende torso’s, strakke pakjes, verbazingwekkende intriges en spierbundels met een grote mond: het is weer tijd voor onze jaarlijkse portie worstelen. De WWE-licentie is dankzij het failliet van THQ in de kast van 2K beland en de producent heeft er zijn zinnen op gezet om de franchise naar hetzelfde niveau te tillen als dat van haar NBA-games. Op Gamescom bleek dat WWE 2K14 nog niet helemaal daar is, maar de eerste invloeden van 2K op het ontwikkelingsproces beginnen wel al door te schemeren.
De ontwikkeling van WWE 2K14 zit nog steeds bij Yuke’s en was al begonnen voor de acquisitie van de worstellicentie door 2K. Dat betekent dat de fundamenten van het spel nog steeds erg herkenbaar zijn voor wie tijdens het THQ-tijdperk al eens een WWE-game oppikte. Dat is op zich niet eens zo erg, want de basis van deze reeks is al enkele jaren meer dan in orde.
Het aantal worstelaars en zelfs het aantal spelmodi zijn al lang niet meer met je vingers en tenen te tellen, de besturing van de supersterren is meer dan degelijk en ook de robuuste features om zelf vechtersbazen, moves of arena’s te bouwen vallen al een tijdlang in de smaak. Toen we het zaaltje waar de game op Gamescom zou voorgesteld worden binnenwandelden, verwachtten we dus niet echt dat 2K meteen grote risico’s zou nemen. Dat bleek te kloppen, want met deze 2014-editie speelt 2K het begrijpelijkerwijs nog even safe alvorens (hopelijk) op de next-gen consoles een tandje bij te steken (door vanaf het begin bij de ontwikkeling betrokken te zijn). WWE 2K14 zal immers niet verschijnen voor PlayStation 4 of Xbox One.
Op het gebied van gameplay vallen weinig of geen vernieuwingen te bespeuren, maar dé aantrekkingspool van deze 2014-editie is opgebouwd rond de dertigjarige verjaardag die WrestleMania in 2014 in Louisiana viert. WrestleMania is het jaarlijkse hoogtepunt van het WWE-seizoen, waar conflicten tot een climax komen en waar de meest tot de verbeelding sprekende kampen worden opgevoerd – zeg maar het officieuze wereldkampioenschap van het worstelen.
WWE 2K14 geeft doorheen 45 matchen een overzicht van de rijke geschiedenis van WrestleMania. Doorheen de WrestleMania-modus, die netjes begint bij de allereerste uitgave van het evenement, krijg je de meest memorabele WrestleMania-kampen te spelen. De matchen winnen volstaat om progressie te maken in deze modus, maar echte fans zullen proberen om het scenario na te spelen zoals deze kampen in werkelijkheid zijn uitgedraaid. Dat doen levert je niet alleen in-game cutscènes op die de historische momenten accuraat in beeld brengen, maar zorgt er ook voor dat je allerlei content kunt vrijspelen, waaronder foto’s, video’s en nieuwe supersterren om in de andere modi te gebruiken. Het complete roster van speelbare personages is nog niet bekendgemaakt, maar uit de menu’s die werden getoond konden we afleiden dat er plaats is voor niet minder dan 92 supersterren in de huidige build van het spel.
Om de authenticiteit van de ervaring te tonen kregen we een demonstratie van de legendarische wedstrijd tussen Hulk Hogan en The Ultimate Warrior uit WrestleMania VI. Niet alleen zien de supersterren er uit als hun historische zelf, maar ook de zaal, de ring, het publiek, de kampioenschapsriemen en zelfs de originele camerahoeken dragen bij tot de precieze beleving van de kamp zoals ze zich in 1990 afspeelde. De game gebruikt ook een korrelige filter op het beeld om de TV-kwaliteit uit die tijd na te bootsen, wat we eerder al in de NBA 2K-franchise zagen.
Na de demo kregen we een half uur de tijd om zelf met de game aan de slag te gaan. Een groot deel van de WrestleMania-modus was voor ons unlocked, dus konden we naar believen enkele heroïsche matchen uitkiezen. Beginnen deden we met alweer Hulk Hogan tegen André The Giant uit WrestleMania III en na een bevredigend einde van deze thriller skipten we naar het iets recentere verleden en leerden we John Cena een lesje met Dwayne ‘The Rock’ Johnson. We kenden geen enkel probleem om ons uit de slag te trekken met de controlset die we in de vingers hadden dankzij de vorige games en ook bij deze matchen droop de authenticiteit van de WrestleMania-ervaring van het scherm.