Hands-on preview: Skylanders: SWAP Force
Mix & Match in Skylanders: Swap Force
Mooi uitgewerkt speelgoed en een amusante game combineren tot één vermakelijke franchise, daar is de Skylandersreeks alvast goed in geslaagd in het verleden. De volgende titel in het rijtje heet Skylanders: SWAP Force en belooft heel wat nieuwbakken zaken die verder zullen bouwen op de sterke fundamenten van de franchise tot hiertoe.
Als we kort door de bocht gaan, brengt Skylanders: SWAP Force eigenlijk één grote nieuwe mogelijkheid naar de reeks en dat is het feit dat de je de krachten van de kersverse Skylanders uit de SWAP Force-reeks onderling kan uitwisselen. Praktisch uit zich dit in het feit dat de Skylanders uit twee delen bestaan die aan elkaar hangen met een magneet. Je kunt de onder- en bovendelen onderling uitwisselen om niet alleen de looks van je Skylander te wijzigen, maar ook – en veel belangrijker – de krachten en mogelijkheden in-game. Met de 16 nieuwe SWAP Force Skylanders ontstaan er zo 256 verschillende mogelijkheden om tactisch in te spelen op de verscheidene uitdagingen in de game. Een mooi aantal, als je het ons vraagt.
We mochten een demo bijwonen op de PS4 waarbij de nodige uitleg werd gegeven en er naarstig gewisseld werd met menig Skylander om zoveel mogelijk verschillende gameplay te tonen. Een voorbeeld van de SWAP Force in de demo was om het bovenstuk van nieuwe aanwinst Rattle Snake op het onderstuk van de gloednieuwe Magna Charge te zetten om zo een erg beweeglijke Skylander te maken die veel behendiger was qua gevechtstechnieken dan de originele Magna Charge. De nieuwe Skylander erfde ook nog eens de namen van zijn body parts: Rattle Charge.
De Skylanders hebben stuk voor stuk speciale vaardigheden. Rattle Snake kan bijvoorbeeld kleine slangen inzetten die extraatjes zoals munten voor hem oppikken. Gorilla Drilla was de favoriet van de presentator. De grote aapachtige kan als speciale gave drie aapjes laten neerdalen via lianen waarop ze meteen de vijand aanvallen. De presentator kreeg er niet genoeg van en in alle eerlijkheid was het inderdaad guitig om te aanschouwen.
Na de demo was het aan ons om hands-on ervaring op te doen. Het wisselen van Skylander op het portaal verloopt erg vlot. Wanneer we de Skylander op het portaal zetten, volgt er een korte introductie van de Skylander en zijn twee delen, met elk hun type. Eerdergenoemde Rattle Shake is bijvoorbeeld een Undead type, waar Grilla Drilla een Life type is. De game heeft een hoofdverhaal dat erg uitgebreid geraakt naargelang je meerdere Skylanders kan inzetten. Naast het hoofdverhaal heb je ook nog tal van zijmissies waardoor Vicarious Visions veel uren aan gameplay belooft aan de gamer.
In de preview die we speelden moesten we bijvoorbeeld een sleutel zoeken om een poort te openen om zo verder te kunnen in de wereld en de sleutel zat verborgen in wat hoopjes sneeuw. Grilla Drilla heeft een symbooltje van een spade en wat bleek, hij had inderdaad de skills om de hoopjes sneeuw uit te graven op zoek naar de sleutel. Met Magna Charge mochten we dan weer over een regenboog glijden die zich op bepaalde stukken opdeelde in drie banen, waarbij we van de ene naar de andere moesten springen om obstakels te vermijden. Ook moesten we op een gegeven moment bommen katapulteren naar een vijandig vliegend schip. Duidelijk was dat er allerlei verschillende zaken te doen vallen en dat ze zeker niet snel zullen vervelen.
Een interview met Guha Bala
Na de plezierige demo volgde een interview met Vicarious Visions' Guha Bala die erg passievol sprak over de nieuwe Skylandersgame. Tijdens de demo kwamen we te weten dat reeds bestaande Skylanders ook nog speelbaar zijn in SWAP Force. Zo kregen we bijvoorbeeld Mega Ram Spyro te zien. Guha liet ons weten dat het voor hen erg belangrijk is dat spelers waar voor hun geld krijgen en dat ze dus niet voor niets de Skylanders verzamelen doorheen de jaren. Ze willen het universum uitbreiden met een nieuwe game en niet iets los uitbrengen.
We vroegen aan Guha wat de grootste uitdaging was tijdens de ontwikkeling van de nieuwe titel. Het feit dat de game op next-gen moest komen, was voor hen geen obstakel aangezien dit een normale evolutie is en daar hadden ze al wel meer koek van gegeten, aldus Guha. Wat wel een flinke uitdaging was, was dat ze een zo breed mogelijk publiek wilden aanspreken met SWAP Force. Niet alle leeftijden zoeken hetzelfde in een game of een Skylander, net zoals niet alle kinderen van eenzelfde leeftijd hetzelfde zoeken. Hiervoor hebben ze een honderdtal kinderen gesproken van verschillende leeftijden om zo uit te zoeken hoe ze hen allemaal zo goed mogelijk op hun wenken kunnen bedienen.
Een concreet voorbeeld hiervan is dat bleek dat 5-jarigen letten op het detail van de Skylander zelf, vooral de looks doen het hem daar. Ze hebben zich dan ook gefocust op het detail van alle nieuwe Skylanders en pogen zo ervoor te zorgen dat elk kind een eigen favoriete Skylander kan vinden, die zeker niet dezelfde is als degene van zijn broer, zus of vriend. Daarentegen zijn 9-jarigen veel meer geïnteresseerd in vooruitgang, de vaardigheden van de Skylanders en hoe ze die kunnen verbeteren. Ook daar hebben ze op ingezet door onder meer de SWAP-mogelijkheid aan te bieden en zo dus veel meer mogelijkheden en tactieken aan te bieden. Ook hebben ze de gebeden aanhoord van spelers van de vorige games en kunnen de Skylanders eindelijk springen.
We vroegen hem ook welk aspect in de game hij het trotste maakte en daarop antwoorde hij zonder aarzelen: de dieptegang en het detail van de nieuwe Skylanders en alle mogelijkheden die daarbij horen. Een beetje het verhaal van het grootste obstakel dus. Guha gelooft er duidelijk in en hopelijk voor hem zijn de gamers eenzelfde mening toegedaan.