Hands-on preview: Dying Light
Run zombie run in Dying Light
Zombiegames zijn al jaren een vaste en populaire waarde in de gamesindustrie en ook Techland en Warner Bros Interactive Entertainment wil een deel van die welgewilde koek. Zij komen met Dying Light, een first-person action survival horror game dat zich afspeelt in een open wereld waarvan de populatie meer en meer geïnfecteerd geraakt en de enkele non-geïnfecteerden proberen te overleven. Wapens maak je zelf, maar je sterkste wapen zal het free running-gebeuren zijn. De game is dus zeg maar een mix van Dead Island en Mirror's Edge.
Dying Light biedt een zo realistisch mogelijke dag- en nachtcyclus. Overdag lukt het relatief goed om de erg uitgebreide wereld te verkennen om zo naar spullen te zoeken om onder meer MacGuyver-gewijs wapens te knutselen. ’s Nachts is het andere koek en zal je er alles aan moeten doen om te overleven. Niet alleen worden de zombies agressiever en sterker, ook enkele supergevaarlijke zombies komen de kust onveilig maken. Qua verhaal en protagonisten is het nog wat koffiedik kijken, maar wat wel duidelijk is, is dat er meerdere hoofdrolspelers zijn en ze zullen niet allemaal elke zonsopgang halen. Ook heeft de game een 4 player coöp.
Op Gamescom mochten we bij Warner Bros een missie spelen. Een kompaan stuurde er ons op uit om zo snel mogelijk elektrische vallen te herstellen en te activeren om zo een gebied wat veiliger te maken. Voordat we vertrokken vertelde hij ons nog snel om haast te maken, want de nacht zou zo meteen vallen. Natuurlijk viel de nacht alvorens we terug waren en al snel werd het duidelijk dat de omgeving geen lachertje was wanneer het zonlicht verdween.
De meute zombies die we onderweg reeds redelijk makkelijk hadden kunnen ontwijken of verslaan met een hakbijl of sleutel werd nog dat tikkeltje vraatzuchtiger, sneller en sommigen klommen ons zelfs achterna. Met slechts drie melee wapens op zak voelden we ons toch niet altijd zelfzeker genoeg om een groep van zombies frontaal te confronteren, dus renden we zo snel mogelijk doorheen de straten en van dak tot dak of toonden we onze beste balanceerkunstjes op muurtjes tussenin gebouwen. Ook op het dak waren we niet veilig, in tegenstelling tot overdag. Eén van de sterkere zombietypes die we zagen (Toads genaamd), gooien projectielen, dus blijven stilstaan in zijn bereik was een no-go. Op sommige plaatsen kan je echter niet anders dan tussen een meute zombies lopen, al heb je gelukkig een handigheidje op zak dat je kan gooien als een granaat en dat dan zombies aantrekt. Even afleiden en voorbij rennen dan maar.
De zombies die enkel ’s nachts buitenkomen zijn van de ergste soort en zullen de protagonisten zelfs achterna zitten. Jammer genoeg (voor jouw gezondheid) zijn niet enkel zombies je vijand, want ook andere mensen en groeperingen doen hun uiterste best om te overleven en deinzen er niet voor weg om zich te ontdoen van andere mensen. Echt veilig zal je dus nooit zijn.
Het free running-aspect voelt erg vlotjes aan, balanceren op muurtjes, klimmen op lage daken of van het ene dak naar het andere springen, het gaat allemaal soepel. De protagonist in de demo zou gerust aan het wereldkampioenschap verspringen kunnen meedoen en hij kon bovendien ook over de grond of over een elektriciteitskabel glijden. Hij bezit alvast zowat alle skills die je zou willen als free runner. .
Het gebied dat we verkenden had erg veel lage gebouwen en omheiningen en gecombineerd met een achtervolging door hongerige zombies zorgde dat ervoor dat je als een gek van het ene gebouw of muurtje rent naar het andere. Af en toe loop je jezelf te pletter en zal je terug moeten keren. Het is dus belangrijk dat je de minimap onderaan het beeld te allen tijde in het oog houdt.
Qua wapens hadden we een sleutel en twee bijlen ter beschikking die makkelijk zombies neersloegen of ledematen afscheid deden nemen van hun eigenaar. Ook leerden we een combo waarmee de protagonist van dienst 360° rond zijn as kon draaien met de bijl in aanslag. Hiermee kan je snel heel wat zombies naar het na-hiernamaals sturen. Dit kwam erg van pas aangezien de geïnfecteerden nogal snel romdom je komen staan en op zo'n moment wil je allesbehalve het middelpunt van de belangstelling zijn.