Hands-on: Killzone: Mercenary
Killzone: Mercenary kan de topper zijn waar de PS Vita op zit te wachten
Killzone is een goed gevestigde naam in het PlayStation-universum, maar tot op heden bleef deze vooral beperkt tot de consoles. Ontwikkelaar Guerrilla Cambridge brengt daar nu verandering in, want de studio komt met een versie voor de PlayStation Vita. We zijn dan ook benieuwd of Killzone: Mercenary hetzelfde gevoel kan brengen op de handheld dat we gewend zijn van de consoleversies.
In deze preview konden we aan de slag met de eerste missie van de singleplayer. Het verhaal van Killzone: Mercenary start ongeveer op hetzelfde moment als Killzone 2. We hebben de aanval van de Helghast op onze planeet Vekta overleefd en we bevinden ons nu aan de planeet Helghan om onze invasie op de planeet te starten. We kruipen in het uniform van Arran Danner, een huurling die gevaarlijke en moeilijke opdrachten aanneemt van diegene die hem het meeste biedt. Je zal dus vechten voor zowel de ISA als Helghast. Doorheen de missies worden we bijgestaan door Benoit, je overste. In onze eerste missie moeten we de ISA-vloot helpen door controle te nemen over de Arc Cannons. De ISA wil deze namelijk gebruiken om de Helghast-vloot boven Pyrrhus neer te knallen om zo de invasie te laten starten.
Met een Intruder banen we ons een weg doorheen de atmosfeer om hierna dichter bij ons doel te komen met een Wingsuit. Eenmaal geland, krijgen we de opdracht van Benoit om het alarm uit te schakelen en de controle te nemen over de twee Arc Cannons. We sluipen achter een nietsvermoedende Helghast-soldaat om hem met een vlotte Melee-aanval neer te leggen. Tijdens deze Melee-aanval moeten we over het scherm in een bepaalde richting 'swipen' om de aanval met succes uit te voeren. Wanneer je faalt, word je uiteraard door de Helghast-soldaat aangevallen.
We deactiveren het alarm zodat we zonder problemen ons verder kunnen concentreren op het innemen van de Arc Cannons. Na enkele ontmoetingen met Helghasts komen we aan bij de Arc Cannons die we handmatig moet hacken om zo toegang te verkrijgen voor de ISA. Het hacken neemt natuurlijk even tijd in beslag en we moeten onze positie verdedigen tegen inkomende Helghast-soldaten die ons met alle macht willen stoppen.
Na enige tijd hebben we beide Arc Cannons onder controle, maar weten de Helghasts de stroomtoevoer van de transformators naar de Arc Cannons te onderbreken. We krijgen de opdracht om ons te reppen naar deze transformator, zodat we de stroomtoevoer kunnen herstellen. Ook hier moeten we weer wat golven van Helghasts afweren. Na enige tijd wordt de stroomtoevoer weer voorzien en krijgen we het signaal om ons te begeven naar een vertrekpunt. We krijgen nog even last van Sentry Bots, maar hierna lopen we zonder problemen naar de Intruder waar Benoit ons opwacht. Missie geslaagd.
Als een huurling krijgen we de mogelijkheid om aankopen te doen bij Blackjack, een wapenhandelaar. Doorheen de levels zal je kisten terugvinden die eigendom zijn van deze persoon. We zetten dan even een link op met hem en we kunnen door zijn catalogus bladeren. De catalogus bestaat uit vijf delen, namelijk Primary Weapons, Secundary Weapons, Armour, Equipment en Van Guard Systems. Bij de Primary Weapons mag je je verwachten aan aanvalwapens zoals de STA-7, M82, STA-52SE en meer. Bij de Secundary Weapons vinden we vooral de pistolen, shotguns en rocket launchers terug. Als een huurling moet je natuurlijk letten op je leven (altijd eigenlijk, maar goed) en daar kan je Armour bij helpen. Je kan verschillende soorten uitrusting aankopen om jezelf te beschermen. Elke uitrusting heeft zijn eigen eigenschappen, waardoor je bepaalde zaken tegenover elkaar moet afwegen, zoals de hoeveelheid munitie die je wil meenemen ten opzichte van de stevigheid van de Armour. Bij Equipment krijg je de keuze uit enkele granaten en mijnen, waaronder de M194 Frag en de M133 Proximity mijn.
Om af te sluiten kan je ook kiezen uit verschillende Van Guard Systems. De Van Guard Systems zijn kleine radiogestuurde robotten die je op verschillende manieren kunnen helpen. Zo heb je de Vultur die de omgeving scant op vijanden of de Ghost waarmee je tijdelijk onzichtbaar bent. Je kan kiezen uit een hele resem van deze robotten, dus je vindt sowieso eentje die jouw speelstijl aanvult.
Wanneer je bij Blackjack aankopen wil doen, moet je natuurlijk beschikken over de nodige centen. Geld verdien je door opdrachten te voltooien, munitie van dode vijanden op te rapen en vijanden te doden. De manier waarop je een vijand doodt, heeft ook invloed op de hoeveelheid geld die je er van kan verkrijgen. Zo levert een Melee-aanval meer geld op dan gewoon neermaaien met een aanvalswapen.
Zoals we hierboven reeds vermelden, maakt Killzone: Mercenary gebruik van het touchscreen dat de PlayStation Vita bezit. Munitie oprapen, een knopje indrukken of een ladder beklimmen kunnen we doen met een simpele druk op het scherm, maar je krijgt ook een alternatieve mogelijkheid met het driehoekje, indien je er geen fan van bent om je scherm aan te raken voor deze handelingen. Je zal het scherm wel moeten aanraken wanneer je een Melee-aanval uitvoert, een hendel wil overhalen of een puzzel moet oplossen. In Killzone: Mercenary zal je bij momenten kleine puzzels moeten oplossen om doorheen een beveiliging te geraken. De puzzel die wij tegen kwamen, was relatief simpel. We moesten een aantal stukjes kiezen om zo lege vakken op te vullen. Natuurlijk zorgt een strakke tijdslimiet voor wat spanning.
Het eerste wat je opvalt bij Killzone: Mercenary is de kwaliteit van het geluid en de visuele voorstelling. Vergeet Uncharted: Golden Abyss of Resistance: Burning Skies, want Killzone: Mercenary laat deze twee titels ver achter zich met zijn visuele pracht. Ontwikkelaar Guerrilla Cambridge lijkt de volledige kracht van de kleine handheld gevonden te hebben. De visuele effecten, de animaties van de Helghast of gewoonweg de omgevingen zien er van het begin tot het einde gelikt uit. Spijtig genoeg heeft de titel nog wel wat last van framedrops als er zich veel actie op het scherm bevindt. Het geluid doet je meteen herinneren aan de kwaliteit van de consolevariant, dus hier valt moeilijk slecht over te praten. We kregen ook meteen een Killzone-gevoel bij de controls en dit kunnen we enkel toejuichen.