Hands-on: Guild Wars 2 Bazaar of the Four Winds
Op je bek gaan in Guild Wars 2: Bazaar of the Four Winds
Na het bashen van de draken en het aanpakken van de Aetherblades is het tijd voor iets nieuws in de wereld van Tyria. Bazaar of the Four Winds zal ons de komende maand weer bezighouden met enkele plezante activiteiten die zich op een nieuwe map bevinden. Reden genoeg dus om eens een kijkje te nemen naar wat deze content patch zoal te bieden heeft.
Het is weer de tijd van het jaar waarin alle handelaars zullen samenkomen om onderling handel te drijven in de Bazaar of the Four Winds. Spelers zullen hun waren ook kunnen ruilen tegen Zephyr Sanctum Supply Boxes, maar het is wel oppassen geblazen dat je niet met de verkeerde mensen handel drijft. Dit zal ongetwijfeld tot wat spanningen leiden, waardoor je zal trachten om deze geschillen op te lossen. Daarnaast zal het vliegend schip, Zephyr Sanctum, ook een tijdelijke havenplaats vinden in Labyrinthine Cliffs, een nieuwe map. Hierdoor zullen we mogen kennismaken met heel wat unieke en nieuwe bewegingen die mogelijk gemaakt worden door magische kristallen.
Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten
Bazaar of the Four Winds zal voor de komende vier weken de focus zijn van de Living Story. Labyrinthine Cliffs is een nieuwe en tijdelijke map die zich in het Oosten van Mount Maelstrom bevindt en bestaat uit een enorm groot en sfeervol stadje. Ons deed het alvast denken aan een uitgebreide dojo of ninjastad, met veel bamboe, watervallen en hindernissen. Wanneer je de boot in Lion's Arch neemt, zal je vanzelf terechtkomen in deze stad en handel kunnen drijven met alle handelaars. Je zal speciale Zephyr Sanctum Supply Boxes kunnen aankopen in ruil voor heel wat materialen of zaken zoals Zhaitaffy en Candy Corn. Op die manier probeert Arenanet eigenlijk de grote overschotten van bepaalde voorwerpen op de Trading Post weg te werken. Het blijft natuurlijk niet enkel bij handel drijven, want algauw zal je het eerste magische kristal tegen het lijf lopen.
De kristallen zullen je tijdelijke movement skills geven. De eerste laat je toe om vliegensvlug vooruit te flitsen, zodat je gemakkelijk door een waterval kan sprinten. Een andere skill geeft je dan weer de mogelijkheid om enorm hoog te springen en zo bepaalde hindernissen te overbruggen. Vervolgens hebben we ook nog een teleportskill die je toelaat om tussen bepaalde plaatsen te teleporteren. Tijdens het beklimmen van de stad leert het spel je deze bewegingen aan zodat iedereen klaar is voor de Sanctum Sprint die zich helemaal bovenaan de stad bevindt en een van de grotere activiteiten is die we de komende weken zullen kunnen spelen. Sanctum Sprint is een race waarin je zo snel mogelijk de eindstreep probeert te halen. Hiervoor zal je je beste moves moeten tonen of je kan natuurlijk andere spelers ook ferm de loef afsteken met bepaalde skills. Het is een zeer competitieve en leuke race die ongetwijfeld bij velen in de smaak zal vallen en sowieso zullen er heel wat mensen vloeken wanneer je per ongeluk de berg afsprint en letterlijk op je bek zal gaan.
Er wordt ook een nieuwe mini-game geïntroduceerd. De maker van Tybalt heeft namelijk Belcher's Bluff ontworpen, een variant van het gekende Belcher-spelletje dat in een van de Personal Stories speelbaar was. Het komt er op neer dat je tegen een npc een weddenschap aangaat over wie het eerste straalbezopen tegen de grond zal gaan. Je kan een echte slok Omnomberrie Juice nemen en hp verliezen, maar je kan ook bluffen en je tegenstander voor de zot houden. Pas echter wel op dat hij niets in de gaten heeft, want dit zal je sowieso duur komen te staan. In ieder geval heeft menig drinkfanaat (of Achievementhunter) nu ook weer iets om zich mee bezig te houden.
Voorts bestaan de nieuwe, permanente features van deze update vooral uit een vernieuwd Achievement-systeem en een nieuwe PvP-map (Skyhammer), aangevuld met twee nieuwe Ability Lines voor de WvW-ers. Het is vooral het vernieuwd Achievement-systeem dat onze aandacht wist te trekken. Alles is nu veel overzichtelijker weergegeven aan de linkerkant. Zo zullen de Living Stories zich voortaan onder een gemeenschappelijke tab bevinden in plaats van ieder een aparte ruimte in het overzicht in te nemen. Daarnaast zijn er ook een paar nieuwe achievements toegevoegd, waaronder een aantal nieuwe uitdagingen voor de Fractallers onder ons en een infinite Dungeon Explorable completer Achievement.
In ieder geval zal je nu stevig beloond worden voor je behaalde Achievement Points. Na 500 punten krijg je bijvoorbeeld een kistje met 1 Gold en 1 Laurel. Bij een aantal van 1000 behaalde Achievement Points mag je je nog eens aan een speciale wapenskin en een permanente Magic Find boost verwachten. Mensen die 2500 punten behaalden zullen dan weer getrakteerd worden op maar liefst 5 Gold, aangevuld met 5 Laurels en permanente Magic Find en Karma boosts. Verder dan dat konden we helaas nog niet kijken wat er in het verschiet ligt, maar het moge alvast duidelijk zijn dat Achievement Points menig actieve speler alvast stevig zal belonen. Het gehele systeem is volledig retro-actief, maar er wel is een klein addertje onder het gras. Je zal namelijk een chest per dag in ontvangst kunnen nemen, zodat het toch een aantal dagen zal duren vooraleer iedereen met veel punten al zijn of haar kistjes zal krijgen.
Over beloningen gesproken, er zullen weer heel wat nieuwe items en skins (buiten de Achievement Skins) in deze update beschikbaar gesteld worden. Zij die een bepaald aantal Bazaar of the Four Winds Achievements voltooien, mogen een Quartz resource node in hun Home Instance verwachten. Quartz is een nieuwe grondstof die in nieuwe recepten zal gebruikt worden en die je op deze manier of via het mijnen van bepaalde nodes in Labyrinthine Cliffs zal kunnen verzamelen. Er zijn ook andere nieuwe unieke skins te verkrijgen, zoals nieuwe back pieces en een nieuwe stukje headgear, gebaseerd op de drie elementen (vuur, bliksem en wind). Arenanet heeft wederom gekozen voor een mix tussen skins of voorwerpen die je via Achievements of via een rare drop kan bemachtigen.