Hands-on: Guild Wars 2 Sky Pirates of Tyria
Op zoek naar meer in Guild Wars 2 Sky Pirates of Tyria
We kunnen sinds twee weken geleden genieten van Dragon Bash en hebben vorige week intussen ook geleerd dat de Aetherblades niet al te beste bedoelingen hebben. In Sky Pirates of Tyria, de patch die vanaf morgen speelbaar zal zijn, zullen we wederom de mogelijkheid krijgen om heel wat nieuwe zaken in dit verhaal te achterhalen. 4Gamers keek voor jullie dit weekend, samen met de ontwikkelaars, alvast eens rond om met jullie onze eerste indrukken van deze patch te delen.
Aangezien in deze tekst heel wat verteld zal worden over de gebeurtenissen tijdens Dragon Bash, is hetgeen hier gezegd wordt niet echt aan te raden voor zij die deze content nog niet verkend hebben en niet gespoild wensen te worden (lees dan ook niet verder dan deze alinea).
Vorige week wisten we reeds de schuldige van de moord in Lion's Arch te ontmaskeren, Mai Trin. Inspector Ellen Kiel is daarom op zoek naar helden om deze duistere vrouw op te pakken. Tijd dus om het feesten even achterwege te laten en serieus te zijn, want de jacht zal geopend worden in een uitgebreide dungeon die de speler ferm weet te beproeven.
Aetherblade Retreat wordt een tijdelijke dungeon die we kunnen verkennen tussen 25 juni en 9 juli. Spelers kunnen deze dungeon terugvinden in het zuid-westelijke gedeelte van Lion's Arch (aan de waterval). Hoewel iedereen bij het betreden ervan automatisch naar level 80 gebracht zal worden, is deze dungeon sowieso af te raden voor zij die niet beschikken over degelijke gear, skills en traits. De moeilijkheidsgraad van Aetherblade Retreat ligt namelijk best aan de hoge kant en de speelduur kan variëren van een 45-tal minuten voor gevorderden tot meer dan een uur voor zij die wat minder georganiseerd zijn.
Daarnaast ligt het verloop van de dungeon wat in de lijn met de laatste 'testjes' van Arenanet. Dat wil zeggen dat je de tussen- en eindbaas slechts kan verslaan indien je de juiste mechanics kan achterhalen om beiden een kopje kleiner te maken. Uitdagend is de dungeon dus sowieso, maar gelukkig zullen de rewards ook wel de moeite zijn. Op het einde van de dungeon wordt iedereen getrakteerd op 1,13 gold, 88 000 karma en een chest die heel wat lekkers kan bevatten (de dungeon kan je zo veel als je wilt herspelen, al zal het zakje met gold slechts eenmalig toebedeeld worden).
Wij kregen een paar gele, blauwe en groene wapens samen met een charged core van deze kist, maar de devs wisten ons ook te vertellen dat er 1 kans op 100 is op dragon coffers, rare salvages, een nieuwe skin (een Monocle met level 80 stats dat tevens verkoopbaar is) of recept voor een speciale tonic. Ook zijn er twee speciale achievements in de dungeon te verdienen waarvan eentje jouw persoonlijke (spring- en snelheids)vaardigheden op de proef zal stellen, terwijl de andere vereist dat je hele groep het eindbaasgevecht op een kwartier kan uitspelen. Dit lijkt misschien eenvoudig, maar we zijn er zeker van dat de meesten van een koude kermis thuis zullen komen.
Voor de rondtrekkende PVE'er zijn er ditmaal twee nieuwigheden voorzien. Vanaf morgen tot 9 juli kunnen we op zoektocht gaan naar de verborgen caches in Tyria, die zich meestal op vrije moeilijk bereikbare plaatsen bevinden. Natuurlijk zal je hiervoor beloond worden in de vorm van wat loot en achievements. Spelers die trouwens heel wat achievements behalen tijdens dit Aetherblade-verhaal, krijgen een First Mate Horrik Minipet als beloning.
Vervolgens hebben we ook een permanente toevoeging, de Scavenger Hunt. Laten we meteen al de Legendary-jagers in Guild Wars 2 teleurstellen en vertellen dat deze hunt helaas niets te maken heeft met precursors. Deze Scavenger Hunt zal je de daden van Cobiah Marriner, de oprichter van Lion's Arch, enigszins laten herbeleven. Er zullen twaalf plaques over de gehele wereld van Guild Wars 2 verspreid zijn om hem te eren. Hints naar de locatie van deze plaques zal je kunnen terugvinden in Sea of Sorrows, het nieuwe boek dat deze week verschijnt. Zij die de Scavenger Hunt weten te voltooien, zullen beloond worden met vijf skill points.
Iets waar heel wat actieve Guild Wars 2-spelers naar uitkijken, zijn de nieuwe trait balances. Heel wat traitlines van Professions zullen geherbalanceerd worden zodat de wat zwakkere builds sterker zullen worden en er dus meer mogelijkheden zijn voor de speler. Enkele 'gebroken' traitlines worden ook ineens van fixes voorzien. Er zal overigens een nieuwe condition, Torment, geïntroduceerd worden voor Necromancers, Thiefs en Mesmers.
Alsof dat nog niet genoeg is, heeft men het aantal stunbreakers herbeken voor alle Professions en zal Weakness ook op een nieuwe manier werken. In welke mate al deze balances en nieuwe condition zullen bijdragen tot een beter gebalanceerde game, kunnen we op dit moment moeilijk inschatten. We hopen dan ook dat jullie ons hier of in ons Guildforum van The Fourth Echelon laten weten of je Profession nu daadwerkelijk beter en gevarieerder is.
Voorts kunnen we nog wat kleinigheden in de patch verwachten. Zo zullen zowel de Custom Arenas en de Spectator Mode beiden de bètafase verlaten. Daarnaast kunnen WvW-spelers ook hun Mortar Mastery uitbreiden met enkele nieuwe vaardigheden. Ook de gemstore wordt zoals steeds van wat nieuwe zaken voorzien, waaronder Aetherblade-skins voor je gehele armorset. Tot slot kunnen we op 1 juli ook een nieuwe Jumping Puzzle verwelkomen.