The Night of the Rabbit
De Duitse ontwikkelaar Daedalic Entertainment heeft al heel wat ervaring met klassieke point & click adventures voor de pc, waaronder de populaire Edna & Harvey reeks en A New Beginning. Hun nieuwste geesteskind kreeg de naam The Night of the Rabbit en neemt je mee naar het sprookjesachtige Mousewood, waar de dieren kunnen spreken en niets is zoals het lijkt. 4Gamers nam alvast een kijkje wat daar zoal te beleven valt.
In The Night of the Rabbit kruip je in de huid van de 12-jarige Jeremiah Hazelnut, die er van droomt om later een succesvolle tovenaar te worden. In werkelijkheid loopt de zomervakantie ten einde en begint zijn moeder al te zeuren dat hij zijn boekentas moet gereed maken. Gelukkig is Jerry een optimist, want nog twee dagen vakantie betekent nog twee dagen de tijd om de meest onwaarschijnlijke avonturen te beleven.
Het begint allemaal wanneer Jerry de radio aan zet en de presentator hem persoonlijk lijkt aan te spreken. Via gesproken instructies leert hij stap voor stap hoe hij voorwerpen kan oppakken door te klikken met de muis, om ze achteraf opnieuw te gebruiken vanuit zijn inventory. Dit gebeurt met zoveel poeha dat je zou denken dat het spel gemaakt is voor iemand die voor de eerste keer een muis vast heeft, maar het hoofdpersonage is nu eenmaal nog maar twaalf jaar oud, dus je moet daar wat geduld mee hebben.
Als Jerry dan uiteindelijk toch snapt wat je met een muisklik kan bereiken, vraagt zijn moeder hem om bosbessen te gaan plukken in het bos. Dat hoeft ze hem geen twee keer te vragen, want Jerry is dol op moeders heerlijke bosbessentaart. Nadat hij er na lang zoeken is achter gekomen dat je een hinderende struik met een grote stok opzij kan duwen, kan hij eindelijk zijn mandje vullen met heerlijke bosbessen. Met het water in de mond huppelt hij huiswaarts zodat moeder aan de taart kan beginnen.
Dan ontdekt hij ineens een mysterieus recept, waarvan hij alle ingrediënten toevallig al heeft liggen in zijn geheime opbergruimte. Na het maken van dit recept en het uitspreken van een vreemde spreuk, verschijnt er ineens een grote kist. Die bevat niet alleen een hoge zwarte hoed en een toverstokje, maar ook een sprekend konijn. Het dier stelt zichzelf voor als Maquis de Soto en wil hem meelokken naar een andere dimensie. Aanvankelijk aarzelt hij, maar als dat konijn onthult dat hij in feite een tovenaar is die Jerry als zijn leerling wil opleiden, aarzelt hij geen seconde. Natuurlijk weet Jerry dat hij nooit mag meegaan met vreemde mannen, maar over sprekende konijnen heeft moeder nooit iets gezegd, dus dat zal wel in orde zijn.
Na een fikse wandeling door tijd en ruimte komen ze terecht in Mousewood, een alternatieve wereld die bevolkt wordt door sprekende dieren. Schattige huisjes, allerhande beesten met een uniek karakter en zelfs een dorpscafé maken er een gezellige boel van. Het wordt zelfs nog beter als Jerry te horen krijgt dat er een festival georganiseerd zal worden ter gelegenheid van zijn opleiding als tovenaar. Daarom wordt hij op pad gestuurd om de nodige voorbereidingen te treffen, zoals de uitnodigingen en de hapjes en drank. Met behulp van een magische munt is Jerry in staat om dingen te zien die anders niet zichtbaar zijn. Daardoor ontdekt hij tijdens zijn tocht dat er meer aan de hand is dan op het eerste zicht lijkt.
Wie bovenstaand verhaal even spannend vindt dan de gemiddelde aflevering van Dora the Explorer kunnen we geen ongelijk geven. De games van Daedalic Entertainment proberen nu eenmaal om de nostalgie in je boven te halen door middel van de sfeer van de klassieke tekenfilms van weleer. Je bent er voor of je bent er niet voor, maar het spel is wel degelijk bedoeld voor alle leeftijden. Er zit ook behoorlijk wat humor in: zo maak je in Mousewood kennis met Harry Otter en vraagt Jerry zich af waarom niemand hem vragen stelt terwijl hij zelf niets anders doet.
De grootste charme van het spel is ongetwijfeld de audiovisuele weergave. The Night of the Rabbit maakt gebruik van kleurrijke handgetekende achtergronden in hoge resolutie, die inderdaad sterk doen denken aan de 2D tekenfilms uit onze jeugd. Ook de symfonische muziek past perfect bij het concept en de voice-acting is goed te noemen voor een game met beperkt budget. De puzzels die we hebben gespeeld waren zeker niet moeilijk, maar ook weer niet té voor de hand liggend. Weliswaar was onze preview-versie slechts het tipje van de sluier, dus het is afwachten tot 29 mei wanneer de volledige versie van het spel te koop is.