Hands-on: Call Of Juarez: Gunslinger
Call Of Juarez: Gunslingert reeks terug naar de top
[gespeeld op Xbox 360]
Het is 1910 en je speelt als Silas Greaves, een voormalig premiejager die zo uit één of andere spaghettiwestern lijkt gelopen te zijn. De man blijkt dan ook een echte revolverheld geweest te zijn, tenminste in de "goeie ouwe tijd". In het heden drinkt Silas liever een glaasje alcohol in de saloon terwijl hij de meest waanzinnige verhalen aan bijstaanders ligt te vertellen, al dan niet met de nodige korrel zout. Liefst zou hij wel nog één finale klus afhandelen, maar nog voor we ons kunnen afvragen wat dat inhoudt, spelen we als een jonge Silas in één van zijn wilde verhalen.
"Stinking Springs" 23 december - 1880
Ons verhaal begint in 1880, waar onze revolverheld Silas onderweg is naar een soort van boerderij waar Billy The Kid zich verschuilt. Niet omdat The Kid zijn vijand is, maar omdat hij lid is van diens bende en plotseling het onrustwekkende geluid van vliegende kogels hoort. Als een echte cowboy wandelt hij op zijn dooie gemak naar die boerderij, tot hij plotseling twee bewakers ziet staan, in opdracht van Pat Garrett.
Als je de oude western-verhalen wat gevolgd hebt, dan weet je dat Garrett maar al te graag een kogel in Billy's hoofd wil schieten en onze cowboy weet dan ook al snel hoe laat het is. Zonder enige moeite schiet hij zelf twee kogels in beide bewakers, iets dat meteen erg goed aanvoelt. Ietwat verderop begint de actie pas echt, want plotseling moet onze held zich een weg banen door een klein leger dat blijkbaar ingehuurd is door Pat Garrett en gefinancierd wordt door de gouverneur van New Mexico. Een man die, net als Garrett, Billy maar al te graag onder de grond wilt krijgen.
Het is ook hier dat we een groot deel van de gameplay uitgelegd krijgen. Schieten met je revolvers is vergelijkbaar met het merendeel van de FPS-games, maar een revolver afvuren in plaats van te schieten met een AK47 blijft ergens toch wel cooler, zeker als liefhebber van het western-genre. Voorts krijg je trouwens ook ervaringspunten elke keer je een vijand naar het hiernamaals stuurt, iets dat ook verhoogd kan worden door headshots uit te voeren of combo's. Heb je genoeg ervaringspunten verzameld, dan kan je een nieuwe skill leren uit één van de drie verschillende speelstijlen. Zo heb je de Gunslinger, onze persoonlijke favoriet, die zich focust op het dragen van twee revolvers tegelijkertijd, maar ook andere handige skills biedt zoals het uitbreiden van je revolver-kogels. Daarnaast heb je dan de Ranger, een speelstijl die bedoeld is voor spelers die graag vanop een lange afstand op scherp schieten, ook wel bekend als de sniper cowboys. Het rijtje wordt tenslotte afgesloten met de Trapper, een speelstijl die zich dan weer focust op gevechten van kortbij, wat uiteraard het gebruik van vallen inhoudt.
Onze eerste keuze viel op de "Slinger Akimbo" skill, een vaardigheid die je dus in staat stelt om twee revolvers tegelijkertijd te dragen. Vanaf dan kan je schieten met beide revolvers door op de rechtertrigger te duwen terwijl de linkertrigger gebruikt wordt om wat in te zoomen met je richtkruis. Eerlijk gezegd is dat ook meteen een van de coolere skills, want mits de nodige snelheid en precisie kan je dan een hele groep vijandelijke cowboys afmaken zonder ook maar eens te herladen. Het zet meteen de toon voor de rest van de game, want er zijn zelden western-games waar schieten met twee revolvers zo leuk is.
Maar goed, eenmaal het omliggende gebied gevuld was met de levensloze lichamen van onze tegenstanders, bereikten we eindelijk het huis waarin Billy zich verschanst had. Onderweg naar boven vlogen de kogels als het ware door het huis, terwijl we enkele bekende gezichten als Dirty Dave (ook wel bekend als Dave Rudabaught, nvdr) en Charlie Bowdre passeerden. Net voor onze eerste ontmoeting met Billy the Kid, zagen we echter een kaartje liggen in één van de nabijliggende kamers. Datzelfde kaartje blijkt een verzamelobject te zijn en de kaart in kwestie geeft ons wat meer achtergrondinformatie over de gebeurtenissen waarin we ons momenteel bevinden.
Als we dan eindelijk Billy the Kid bereiken, valt het meteen op dat onze ontmoeting zich niet voordoet in de beste omstandigheden. Langs alle kanten wordt er gevuurd op het gebouw en al snel schiet ons karakter Billy ter hulp. Het leger cowboys dat we enkele minuten geleden nog neergeschoten hadden, bleek maar een klein deel van de volledige macht van Pat Garrett, want een tweede resem cowboys zit ons langs alle kanten te beschieten terwijl wij hetzelfde proberen via een klein raampje. Het is ook hier dat de pittigheid van de game ons toch wel opvalt, want een paar goed gemikte schoten kunnen je karakter al fataal worden en dat is dan op de normale moeilijkheidsgraad.
Af en toe krijg je ook een Sense Of Death trigger, dan zie je een kogel in slow-motion op je afkomen en dan moet je die zo snel mogelijk ontwijken door met de linker joystick naar rechts of links te bewegen. Doe je dit niet of doe je het verkeerd, dan sterft je karakter meteen. Dat gezegd zijnde moeten we wel niet overdrijven, want op andere stukken maai je je gewoon een weg door de vele vijanden. Het hangt dus een beetje af van de situatie en de roekeloosheid van de speler, maar in het algemeen beschikt deze game over een redelijk uitdagende moeilijkheidsgraad met her en der wat pittige stukken. Een hogere moeilijkheidsgraad is trouwens ook nog aanwezig, dus op dat vlak is er genoeg keuze voor iedereen.
Eenmaal de klus geklaard is en we de bodem rond het gebouw opnieuw gevoed hebben met het bloed van onze omgebrachte tegenstanders, vraagt Billy ons om de paarden te gaan halen. Met wat tegenzin lopen we naar de schuur terwijl we her en der nog een achterbaks cowboy naar de eeuwige jachtvelden sturen. Wanneer Silas dan eindelijk arriveert aan de schuur, moeten we eerst nog een speciale vijand uitschakelen. In dit geval is dat een cowboy die zich verschuilt achter een groot stuk hout, met een kleine uitsparing aan de bovenkant zodat hij je toch nog kan zien.
Het is echter ook zijn zwakke plek, want mits wat precisie kan je deze speciale vijand makkelijk uitschakelen door één enkele kogel doorheen diezelfde uitsparing te sturen. Niet echt moeilijk, maar het brengt wel de nodige variatie met zich mee en later in de game zullen deze speciale vijanden ook ietwat moeilijker zijn. Zo bevecht je later bijvoorbeeld bepantserde vijanden met een shotgun die je toch een aantal rake klappen moet geven vooraleer ze hun laatste adem uitblazen. Gebundeld met wat gewone vijanden kan dat soms nog pittig uitvallen.
Er is echter nog een belangrijk gameplay-stuk dat aan bod moet komen, want nadat je de schuur bereikt hebt zal één van de bijstanders in het heden plotseling het verhaal overnemen. Hij vertelt over een roman die hij gelezen heeft waarin er staat dat Silas na het bereiken van de schuur Pat Garrett vermoord heeft. Silas zelf blijft stil, buiten het feit dat hij dat zegt "dat je niet alles moet geloven wat er in de boeken geschreven wordt", maar het weerhoudt de game niet om plotseling een duel tussen Silas Greaves en Pat Garrett uit te lokken. Tijdens een duel als deze moet je de rechterstick zo goed mogelijk op de vijand houden, aangezien je focus daardoor stijgt.
Dat maakt het makkelijker om de vijand te raken wanneer het hoogtepunt van het gevecht er zit aan te komen. Wanneer je tegenstander zijn revolver vastpakt, dan weet je hoe laat het is, want dan moet je zo snel mogelijk op de rechtertrigger duwen en zo snel mogelijk hem raken, anders is hij je voor en verlies je het duel. Je kan natuurlijk ook als eerste schieten en dan heb je dat probleem niet, maar dat telt dan als een "dishonorable kill" en je score krijgt dan een flinke deuk.
Laten we even terugkeren naar de bijstaander van de bar die bezig was over hoe Silas dus Pat Garrett heeft vermoord. Als je het gevecht wint, doet er zich een leuke plotwending voor. Silas vertelt namelijk dat het nooit tot een confrontatie is gekomen en plotseling spoelt heel de scène zich terug tot net voor de schuur. We schieten opnieuw een paar cowboys neer en arriveren opnieuw aan dezelfde schuurpoort, maar ditmaal geeft er iemand ons een klap en vallen we bewusteloos neer. Nadien krijgen we te horen dat ons karakter naar de gevangenis getransporteerd wordt en dat hij, net zoals de rest van Billy The Kid's bendeleden, zal opgehangen worden.
Dat betekent trouwens ook meteen het einde van de eerste episode, maar we zouden toch nog even dieper willen ingaan op de interactiviteit tussen het verhaal en de speelbare gamewereld. Dat er bepaalde dingen gecorrigeerd worden in het verhaal en dat dat een effect heeft op wat je ziet en speelt, is namelijk slecht shet begin. Vaak babbelt Silas wat over de omgeving terwijl je dus in diezelfde omgeving zit te spelen en als Silas dan plotseling zegt dat er ergens een grote boom staat, dan zie je die boom uit het niets opduiken. Er zijn nog zo van die voorbeelden die we hebben gespeeld, zoals een bende indianen die ons van alle kanten zit aan te vallen, waarna Silas vertelt dat het gewoon een bende cowboys zijn die zaten te vechten als een bende indianen. Dan zie je die indianen meteen veranderen naar cowboys.
Naast de verhaalmodus in Call Of Juarez: Gunslinger kan je trouwens ook nog duelleren of zoveel mogelijk vijanden afmaken in de Arcade-modus, terwijl je een zo hoog mogelijke combo probeert te halen. Die arcade-modus werkt dan ook met een drie sterren-systeem en het aantal combo's, samen met een tijdsbonus, hebben dan een rechtstreeks effect op je score en aantal sterren. Je speelt er trouwens ook vaardigheden mee vrij en je score wordt ook opgenomen in de leaderboards. Met andere woorden: een leuk tijdverdrijf naast de verhaalmodus, net zoals de duel-modus trouwens.
Daar speel je dan weer het zelfde type duels als in de verhaalmodus en naargelang je progressie begint te maken, wordt het ook steeds moeilijker. Denk maar aan bewegende vijanden, meer vijanden en het feit dat je ook nog eens rekening moet houden met je rechterhand, want je zal dan met linker joystick de snelheid waarmee je je wapen trekt kunnen bepalen. Vergelijkbaar met de focus die je door de rechter joystick behaalt, maar nu moet je Silas' rechterhand zo dicht mogelijk bij zijn wapen houden met de linker joystick.