Hands-on: Company of Heroes 2 - multiplayerbèta
Wees bereid om te verliezen in Company of Heroes 2
De release van Company of Heroes 2 komt steeds dichter naar ons toe gerold. De ontwikkelaar wil er dan ook voor zorgen dat alles tot in de puntjes is afgewerkt. Bij deze roepen ze de hulp in van de community om aan de slag te gaan in een nieuwe multiplayerbèta die nog tot begin mei loopt. Hierdoor kan men informatie over verschillende zaken, zoals de kostprijs van eenheden, de schade die een eenheid aanricht en meer, makkelijk verzamelen en zorgen dat de balans goed zit.
In de gesloten bèta van Company of Heroes 2 moet je nog geen toegang verwachten tot de singleplayer. Neen, deze bèta richt vooral op de multiplayer, maar je kan nu ook een private match opstarten tegen computergestuurde vijanden via de Skirmish-mode. In de Skirmish-mode kan je kiezen uit twee modes, namelijk Annihilation of Victory Point. Bij Victory Point vind je op de map drie 'Victory'-punten terug. Het is jouw doel om deze in te nemen en zolang mogelijk te behouden. Hoe meer 'Victory'-punten je kan behouden, hoe sneller de puntjes van de vijanden naar nul dwarrelen.
Annihilation is de eenvoudigste mode van de twee. Hier moet je gewoonweg de vijand met de grond gelijkmaken. Je bouwt eerst rustig een leger op, terwijl je op de map de verschillende Territory Points inneemt en behoudt. Eenmaal je legermacht een grote slag kan leveren, kan je proberen om een mars naar de vijandelijke basis te houden. Je moet wel opletten, want hoewel je vooral offensief moet spelen, moet je er ook voor zorgen dat je defensie geen flater kan begaan.
In de Skirmish-mode konden we meteen de intelligentie van de computergestuurde vijanden op de rooster leggen. Diegene die vertrouwd zijn met de AI vanuit de originele Company of Heroes weten dat het pas echt pittig werd op de 'Hard'-moeilijkheidsgraad. In Company of Heroes 2 is dit anders, want vanaf de 'Easy' moeilijkheidsgraad mag je je verwachten aan een pittige computergestuurde tegenstander. We geven dan ook met een beetje schaamte toe dat we na twintig minuutjes 'Defeated' op het scherm kregen. Met de tweede match hadden we quasi hetzelfde voor, maar konden we dankzij een goede verdediging de vijand tegenhouden en uiteindelijk de overwinning op onze naam schrijven. De ontwikkelaar heeft de computergestuurde AI flink naar omhoog geschroefd en dit uit zich vooral in hoe snel de computergestuurde vijand zich offensief ontplooit.
In de bèta kregen we een totaal van zes verschillende maps voorgeschoteld, waaronder Kholodny Ferma Battlefield, Pripyat River Spring Frontline en Steppes Frontline. De zes verschillende mappen zijn onderverdeeld in twee thema's. Zo heb je de mappen die zich afspelen in de winter en diegene die zich afspelen in de lente. Je kan natuurlijk raden dat de twee seizoenen totaal anders ogen qua layout. In de lente heb je de riviertjes en meren waar je niet op elk punt over kan gaan, terwijl op de wintermappen deze riviertjes en meren dichtgevroren zijn door de koude temperatuur. De mappen zijn als laatste ook nog eens onderverdeeld voor de hoeveelheid spelers, want je kan van 1 vs. 1 tot 4 vs. 4 gaan en op een map die is ontworpen voor 2 spelers zijn 8 spelers natuurlijk ondoenbaar.
Een kenmerkend element van de wintermappen is natuurlijk de sneeuwstorm. Op bepaalde momenten zal er een sneeuwstorm worden aangekondigd en krijg je een minuut de tijd om je eenheid te voorzien van een warmtebron, bijvoorbeeld een vuurtje. Doe je dit niet, dan zal de vriestemperatuur korte metten maken met je eenheden. Wanneer je ze op tijd bij een vuurtje weet onder te brengen, kunnen ze zich opwarmen, want anders sterven ze geleidelijk aan door onderkoeling. Een bijkomend effect van de sneeuwstorm is dat het gezichtveld drastisch wordt beperkt. Je ziet met moeite nog iets rondom je eenheden. De bevroren riviertjes kan je door middel van artillerie- of mortierinslagen open breken om zo tactisch je voordeel eruit te halen. Wanneer er op dat moment een vijandelijke eenheid op het ijs staat, zal deze in het water terechtkomen en sterven. Door een sneeuwstorm bevriezen de open plekken in een rivier langzaam weer, zodat er ook daar weer voordeel kan worden uitgehaald.
In onze vorige preview hadden we de wijziging omtrent de Territory Points al eens besproken. Om het even kort samen te vatten, heeft de ontwikkelaar nu gekozen om minder Territory Points op de map te plaatsen, maar geven ze een grotere hoeveelheid bevoorrading en krijg je ook wat keuze. Zo heb je bij de start een vast aantal Territory Points die standaard munitie of brandstof geven, maar zo heb je ook Territory Points die zorgen voor Manpower. Indien je deze ook wil omzetten naar bijvoorbeeld munitie, dan kan je je Pioneers een kleine modificatie laten bouwen die ervoor zorgt dat je van dit punt ook munitie verkrijgt. Je krijgt natuurlijk niet dezelfde hoeveelheid als een vast munitiepunt. De ontwikkelaar heeft ook met het mapontwerp ervoor gezorgd dat je gemakkelijker zaken kan innemen, maar dat je deze ook sneller kan verliezen bij een vijandelijke opmars.
In de gesloten multiplayerbèta krijgen we de mogelijkheid om ons door de veertig levels te worstelen. Stijgen in level doe je door de verkregen XP na een online match of private match. Wanneer je een specifiek level bereikt, krijg je enkele nieuwigheden, waaronder Skins, Intelligence Bulletins of een nieuwe Commander. De Skins zijn vooral bedoeld voor je voertuigen. Je kan kiezen uit enkele soorten camouflage die je dan kan aanpassen naargelang de map waarop je speelt. Zo kan je kiezen voor een wittere camouflage die je kan gebruiken op de wintermappen, maar nogal belachelijk ovekomt op een lentemap. De Intelligence Bulletins zijn kleine extra's waarmee je je eenheid kan voorzien. Zo kan je eenheid met het machinegeweer 2% procent beter richten of rijd je tank een aantal procent sneller op de map. Als laatste kan je bij een specifiek level een nieuwe Commander verkrijgen en die spelen een essentiële rol. Naast de onverbiddellijke AI is het spel ook op dit vlak een tikkeltje gemeen, want je kan uitkomen tegen mensen die al op een hoger niveau zitten en dus over specifieke voordelen beschikken. Taaie kost, maar voor de ene is het een extra uitdaging en de andere vindt het wat oneerlijk. Misschien nog iets dat Relic best instelbaar maakt in de menu's.
Hierboven vermelden we dat je verschillende zaken kan verkrijgen door te stijgen in level. Om deze nieuwigheden te kunnen gebruiken heeft de ontwikkelaar Company of Heroes 2 voorzien van een Army Customizer. In de Army Customizer kan je per leger (Duits of Russisch) enkel zaken kenmerkend instellen. Je krijgt toegang tot zes Loadouts Slots die je op enkele manieren kan personaliseren. Zo kan je uit je collectie Commanders er drie uitkiezen die je uiteindelijk zal meenemen naar het slagveld. Op het slagveld zelf zal je dan een keuze moeten uit de drie Commanders. Elke Commander heeft zijn unieke tactieken, waaronder de Guard Rifle Anti Tank Tactics die beschikt over onder meer Guards Rifle Infantery, Hit The Dirt en IL-2 Sturmovik Attacks. In de Army Customizer kan je ook je tanks voorzien van de nieuwe camouflage en je eenheden uitrusten met de kleine extra's.
Met de bèta hebben we wel enkele puntjes gevonden die nog beter konden. Het eerste wat je zal opmerken gedurende je speelsessies is dat de vlammenwerper grote schade kan aanrichten. Het komt zelfs op het punt dat bijna iedereen grijpt naar vlammenwerpers grijpt om de vijandelijke infanterie geen kans te geven. We hopen dat de ontwikkelaar hier wat aan tweakt, want anders zitten we met eenzijdige gevechten. Verder moesten we met momenten een tijdje wachten vooraleer we een online match konden opstarten. Je hoeft geen kwartier wachten, maar als je hoopte om nog voor het slapengaan een kleine match te spelen, kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Om af te sluiten vinden we dat de ontwikkelaar weinig nieuwe infanterie-eenheden voorziet in Company of Heroes 2. De meeste ken je reeds vanuit de originele Company of Heroes, al zit het qua voertuigen iets beter mede dankzij de verschillende extra eigenschappen die ze met zich meekrijgen.
Company of Heroes 2 draait op de Essence Engine 3 en levert uitstekend werk. De mappen ogen allemaal uniek en ademen leven uit. De sneeuwstormen komen goed naar voor en de eenheden zijn tot in de puntjes afgewerkt. Wanneer je inzoomt op een soldaat kan je alle details van zijn kostuum bekijken, het vuur is realistischer en smeult ook gezellig na als je een vijandelijke soldaat roostert.