Battlefield 4
Prepare 4 Battlefield 4
Wat heeft Bonnie Tyler, die van Total Eclipse of the Heart, te maken met Battlefield? Tot voor kort niets, maar ondertussen heb je natuurlijk de aankondiging van Battlefield 4 gezien en weet je wel beter? Wij hadden het plezier om met EA naar Stockholm te trekken om de aankondiging net iets eerder te zien en om wat extra nieuws te vergaren.
Een bioscoopzaal vol gamejournalisten die naar Stockholm zijn gevlogen om de aankondiging van Battlefied 4 te aanschouwen, die hebben hoge verwachtingen. Meer dan hen lief is moeten ze lichtjes teleurgesteld opnieuw naar hun hotel, maar de aankondiging van Battlefield 4 met een live-demo van de proloog blies iedereen omver.
Onmiddellijk viel de grafische kracht op van deze nieuwe titel van het paradepaardje van DICE. Zeker op een groot scherm was het ongelooflijk indrukwekkend. Het realisme van de personages, de omgevingen en de manier waarop die omgeving reageert, is van het beste dat we al hebben gezien in een game. Zeker toen we later op de avond de melding kregen dat alles puur in-game was. Er was dus niet gerenderd. Dat maakt het allemaal nog net iets mooier.
In het begin lijkt de gameplay van Battlefield 4 redelijk klassiek te zijn en slechts een minimale vooruitgang ten opzichte van Battlefield 3, maar meer en meer ontdek je tijdens de proloog hoe de zaken wezenlijk veranderd zijn. Vernieling was een belangrijk onderdeel van de vorige Battlefield, maar komt nu pas echt tot volwassenheid. Heel de wereld lijkt te daveren onder de kracht van pistolen en granaten, wat zorgt voor heel wat paden die de speler naar alle lust kan betreden. Battlefield 4 mikt dan ook op een open wereld, met meerdere mogelijkheden. Zo kan je heel wat structuren opblazen of kapotschieten om af te wijken van je pad om zo de vijand te verrassen. DICE wil je een ‘true sense of choice’ schenken.
Je kan nu ook je teamgenoten voor een deel sturen in de singleplayer. Wil je de vijand in zijn flank aanvallen, dan vraag je covering fire van je team, waardoor jij vrije baan hebt om op ontdekkingstocht te gaan. Hier en daar kan je ook luchtaanvallen of ander groot geschut inschakelen. Je zal zelfs meer dan eens een voertuig tegenkomen dat je kan gebruiken tijdens de singleplayer en dan hebben we het niet over het obligatoire racestukje. Voertuigen zijn in Battlefield 4 een belangrijk stuk van de gameplay, stelt DICE. Het zijn onderdelen die voor de fans van de multiplayer van Battlefield 3 ongetwijfeld bekend in de oren zullen klinken. Bij DICE beseffen ze dat de multiplayer veruit het populairste onderdeel van hun titel is en ze weten ook waarom. Door destructie in de singleplayer een groter aandeel te geven, alsook de uitbreiding van de mogelijkheden die je hebt met je team, proberen ze een multiplayergevoel te creëren in de singleplayer.
Meer mogelijkheden voor de speler vraagt ook een betere AI bij de tegenstander en die is er gelukkig. Dankzij de nieuwe engine, Frostbite 3, hebben ze bij DICE niet alleen meer grafische mogelijkheden, maar kunnen ze ook het realisme van de vijanden verhogen. Zij reageren nu nog beter op situaties, waardoor je tactieken die je tegen echte mensen gebruikt in de multiplayer nu ook zal moeten gaan toepassen in de singleplayer.
Al die mogelijkheden maken van Battlefield 4 de meest dynamische Battlefield ooit. Het is dan ook de bedoeling dat je als speler de mogelijkheden gebruikt die je ter beschikking hebt. De wereld is heel wijds en door gebruik te maken van voertuigen en de eerder vernoemde vernieling wil men je meer vrijheid geven, afgerond met de steun van je team. Dit alles geeft je de mogelijkheid om Battlefield 4 te spelen zoals jij dat wil. Jij bent de auteur van je eigen verhaal. Dat is wat DICE wil neerzetten in de singleplayer.
Een singleplayer draait natuurlijk niet enkel om gameplay, een game als Battlefield vraagt ook een goed verhaal, iets wat soms al eens ontbrak in gelijkaardige titels. Daar hebben ze bij DICE nu aan gewerkt. Doorheen de campagne van Battlefield 4 zal alles draaien om je team en personages die zij tegenkomen. Hun verhaal staat centraal. Ook daar komt de nieuwe engine weer op het voorplan. Die geeft de ontwikkelaars meer mogelijkheden om de speler constant in de actie te blijven betrekken. Bij DICE willen ze niet dat je de controller opzij legt tijdens een filmpje. Je moet heel de tijd betrokken blijven en op het puntje van je stoel zitten. Zo willen ze er voor zorgen dat je een echte band creëert met je team. Doe daar nog een sausje van hyperrealistische graphics bovenop en je zal Battlefield 4 waarschijnlijk spelen met een hoge hartslag van het begin tot het einde.
Zoals we al een aantal keren aangehaald hebben ziet Battlefield 4 er verbluffend uit. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Er zit onder andere een engine achter, maar vooral een idee. Dat is de taak van de art director en van die art director, Gustav Tilleby, kregen we het verhaal achter zijn idee.
De wereld van Battlefield 4 is gebouwd rond 2 ideeën die samensmelten tot de wereld die we nu te zien krijgen. Ten eerste hebben we het over een slagveld, een agressieve omgeving die ook een agressieve uitstraling moet hebben. Dat is een heel dynamische omgeving met een vaak grijze en grauwe sfeer. Dat vond Gustav Tilleby te saai en dus combineerde hij het slagveld met de wereld van autoreclames. Die zijn aantrekkelijk, begeerlijk en vaak kleurvol. Dat wilde Tilleby ook overbrengen in Battlefield 4 door de speler in een omgeving die tegelijkertijd verschrikkelijk is door de brutale oorlogssituaties, maar tegelijkertijd ook aantrekkelijk is door zijn uitstraling.
Om die combinatie succesvol tot een einde te brengen, werd er gelet op 3 pilaren. Om te beginnen moest de wereld geloofwaardig blijven. Daarvoor zijn er verwijzingen naar bekende gebouwen en andere zaken uit de echte wereld. Ook moet de wereld dynamisch en levend zijn. We hadden het eerder al over de destructie in Battlefield 4, maar daar eindigt de dynamiek niet. De hele wereld reageert op alles wat er gebeurt, waaronder de wind en het weer. Vliegt er een helikopter voorbij, dan zal er stof opwaaien en zullen gordijnen wapperen. Ze maken in Battlefield 4 ook gebruik van echte acteurs, waaronder bijvoorbeeld Michael K. Williams (Omar uit The Wire). Ook de animaties zijn flink aangepakt. In Battlefield 3 gebruikte DICE de animatie-engine van EA Sports en dat doen ze nu nog steeds, maar voor Battlefield 4 hebben ze die wel stevig aangepakt om hem zo helemaal naar hun eigen wensen te laten werken.
De tweede pilaar is drama of het verhaal. We doelen dan niet op het verhaal dat wordt verteld door middel van woorden of door acties van personages, maar wel door de wereld. De wereld in Battlefield 4 is immens en heel open. Ook daarin zit een eigen verhaal vervat, dat verteld wordt door het gebruik van kleuren en belichting. Daarvan zagen we 3 mooie voorbeelden. Zo zit er in de proloog een stuk in een school, die natuurlijk helemaal aan flarden is geschoten door het oorlogsgeweld en bovendien onder water staat, maar op de muren staan nog tekeningen die vertellen dat dit vroeger een gelukkige plek voor kinderen was. Zo vertelt dat schooltje op haar eigen manier het verhaal van een oorlog die veel levens verwoest.
Een tweede voorbeeld zien we wanneer we het team voor de eerste keer in een echt open wereld zien. De kleuren en de mix van een open lucht en onweerswolken geven de speler een gevoel van vrijheid, schoonheid, maar ook van aankomend gevaar. Het laatste voorbeeld is het moment waarop de teamleader komt vast te zitten en zijn been moet worden afgezet. Dit is zowat het ergste dat een soldaat kan meemaken, het is een ware hel. Die hel wordt prachtig in beeld gebracht door het gebruik van de juiste kleuren, vooral rood en zwart, die een verdoemde en helse sfeer neerzetten. De laatste pilaar is contrast. Daarover spraken we al bij de esthetische clash tussen een slagveld en het gevoel van een autoadvertentie. Dat contrast is aanwezig in de hele wereld. Meestal is dat een visueel contrast, zoals tussen een idyllische omgeving met op de achtergrond een verwoeste stad.
We gaan eerlijk zijn en toegeven dat Battlefield 4 ons op dit moment helemaal heeft weggeblazen. De Frostbite 3-engine tovert een grafische pracht op het scherm die vrijwel ongezien is en bovendien is de wereld veel weidser geworden ten opzichte van zijn voorganger. Ook de toevoeging van populaire elementen uit de multiplayer in de singleplayer zal veel spelers als muziek in de oren klinken. Ten slotte lijkt destructie in Battlefield 4 helemaal naar de voorgrond te treden als effectief onderdeel van de gameplay, een evolutie die we alleen maar kunnen toejuichen.