Hands-on: Injustice: Gods Among Us
De vijand van mijn vijand is mijn vriend in Injustice: Gods Among Us
Superhelden trekken altijd aan 1 zeel, althans dat zou toch de bedoeling moeten zijn. Er zijn al genoeg schurken in de wereld die de mensheid het leven zuur maken en dus is het niet bepaald aangewezen om als helden elkaar de kop in te slaan. Toch is het iets dat veel mensen bezig houdt: 'welke held is het sterkste van allemaal'. Het concept werd al op verschillende manier uitgewerkt in comics, maar nu kan je voor het eerst zelf bepalen wie volgens jou de overwinnaar zou zijn in een game van de makers van Mortal Kombat. Of kies je er uiteindelijk toch voor om de wereld in de handen van de slechteriken te laten vallen? In Injustice: Gods Among Us is de keuze volledig aan jou en wij kregen al eens de kans om het spel voor release deftig onder de loep te nemen.
In dit spel vechten de personages niet zomaar tegen elkaar. Er zit, net als in Mortal Kombat, een verhaal achter de gebeurtenissen. Het begint wanneer er een atoombom op Metropolis valt en er miljoenen doden vallen. The Joker zit hier om de een of andere reden tussen en Superman is duidelijk uit op wraak. Als gevolg van de acties van The Joker en Superman ontstaat er een kettingreactie, die uit draait in het ontstaan van twee kampen: kamp Batman en kamp Superman, met daarrond nog enkele losse projectielen. Meer willen en kunnen we jullie momenteel nog niet over het verhaal vertellen.
De opzet van de Story Mode is vergelijkbaar met de laatste Mortal Kombat. Je zal het verhaal vanuit verschillende standpunten volgen en je zal dan ook met meerdere personages aan de slag moeten. Filmpjes breien het verhaal aan elkaar en tussendoor zal je verschillende gevechten moeten houden. De makers beloofden ons 3 uur aan cinematische inhoud, aangevuld met gevechten en enkele mini-games. Die mini-games kunnen zelfs gevechten beïnvloeden. Zo kan Batman voor een bepaald gevecht Batarangs naar Lex Luthor gooien. Kan je hem een paar keer raken, dan kan je tot de helft van zijn health al op voorhand wegwerken.
Naast de Story Mode zitten er nog 4 andere modi in Injustice: Gods Among Us. Single Fight en Training zijn 2 modi die van jou een betere vechter moeten maken. Training spreekt natuurlijk voor zich en in Single Fight kan je de tegenstander kiezen en zijn AI aanpassen. Heb je dus problemen om een bepaald personage te kloppen, dan is dit de aangewezen mode. Vervolgens hebben we de S.T.A.R. Labs. Dit zijn 240 uitdagingen, die verdeeld zijn over alle personages, 10 per personage. Elke reeks vertelt een klein verhaaltje en is gemaakt om je vaardigheden te testen. Tijdens elke ronde krijg je 3 uitdagingen, die je moet voltooien om sterren te verzamelen. Die sterren heb je dan weer nodig om verdere uitdagingen vrij te spelen.
Tenslotte hebben we nog Battles. Dit is de arcade-mode zoals we die kennen uit zowat elke andere fighter. Je kiest een personage, speelt een aantal ronden en verslaat de eindbaas. Wij zagen enkel nog maar de classic-mode, maar er zouden er een flink aantal andere in zitten. Die speel je vrij door experience te verzamelen, die je krijgt door gevechten te winnen, verder te geraken in Story mode of andere modi of door bepaalde challenges tijdens gewone gevechten te voltooien. Wanneer je stijgt in level krijg je de mogelijkheid om wat punten te spenderen om extra spelmodes vrij te spelen, maar je kan ook concept art, muziek en andere leuke dingen aankopen.
Let's get it on
Genoeg gezeverd over modi en experience, tijd om het over gameplay te hebben. Toen we aan de slag gingen met Injustice: Gods Among Us viel ons 1 ding meteen op. We ontdekten een personage dat we nog niet eerder zagen. Shazam ontbrak in het roster en tot onze verbazing merkten we de naam van Black Adam op. Na informeren bij de juiste personen kwamen we te weten dat dit de aartsrivaal van Shazam is. Waarschijnlijk hebben we nog wel hints gezien naar andere personages, maar om eerlijk te zijn reikt onze kennis over het onderwerp niet ver genoeg om alle hints te vatten.
Injustice: Gods Among Us is gemaakt door de makers van Mortal Kombat, maar die hebben duidelijk beseft dat ze met dit spel een ander publiek aanspreken. Om aan te vallen heb je nu 3 basisknoppen: light, medium en hard attack. Om te blocken moet je enkel maar achteruit duwen. De controls zijn op deze manier iets eenvoudiger gemaakt. Elk personage beschikt ook over een Super Move, die je kan gebruiken wanneer hun supermeter vol is. Dan moet je enkel maar de linker- en de rechtertrigger induwen en hopen dat het goedkomt. Lukt hij, dan krijg je een spectaculaire aanval te zien die tevens flink wat schade aanricht.
Deze game stapt ook min of meer af van het klassieke rondesysteem. Elke speler krijgt een dubbele healthbar en wanneer de helft weg is, dan krijg je wel een korte animatie te zien, maar de healthbar van de tegenstander zal dan niet opnieuw vollopen. Je krijgt een bepaalde hoeveelheid aan het begin van de battle en daar zal je het mee moeten doen.
Spelers die moeite hebben om bewegingen te onthouden, die kunnen in de move list aanvallen taggen, waarna ze een vaste plek om je scherm krijgen. Zeer handig voor beginners of voor gevorderden die bepaalde bewegingen willen uittesten. Die eerder genoemde supermeter kan je trouwens ook gebruiken om bepaalde aanvallen extra kracht bij te zetten. Dan verbruik je slechts een deel van je meter en maak je die aanval iets effectiever. Elk personage heeft ook nog een specifieke character power, die je extra voordelen kan geven wanneer je hem correct uitvoert.
In deze game spelen ook de locaties een belangrijke rol. In elke arena zitten een aantal interactieve objecten die je met een druk op de knop kan gebruiken. Je kan zo raketten afvuren, iemand bevriezen met de airco, gooien met een auto, vuilnisbak of tv en ga zo maar door. Dit zorgt er vooral voor dat spelers die in een hoekje gedrumd raken toch niet meteen verloren zijn en een mogelijkheid hebben om zich uit een benarde situatie te redden. Het ziet er bovendien vaak cool uit. Wat ook waanzinnig knap is, zijn de verschillende niveaus waarover elke arena beschikt. Zo kan je personages van het ene naar het andere niveau slaan en weer terug. Het zorgt voor nog extra dynamiek en maakt het spel visueel ook een stuk aantrekkelijker.
Grafisch ziet Injustice: Gods Among Us er trouwens zeer goed uit. Wij speelden nog niet op een definitieve versie van het spel, maar zowel de personages als de arena’s zagen er allemaal heel gelikt uit. Als we dan een kleine kritiek hebben, dan is het dat de arena’s een bepaalde vorm van eentonigheid vertonen. Niet dat ze op elkaar gelijken, maar ze hebben wel vaak hetzelfde gevoel.