Hands-on: Dead Island: Riptide
Tsunami aan zombies in Dead Island: Riptide
Dead Island was een beetje een verrassende titel toen hij op de markt verscheen. De idyllische zombieslasher kon op heel wat fans rekenen en dus is het niet zo verrassend dat er een vervolg op komst is. Wij kregen de kans om al wat extra info te vergaren en om even aan de slag te gaan met Dead Island: Riptide.
Dead Island: Riptide pikt het verhaal op daar waar het eindigde voor onze helden op het einde van de eerste Dead Island. Ze zitten nog altijd gevangen op een eiland en ze zijn nog altijd immuun voor de ziekte die van mensen vraatzuchtige zombies maakt. De ramp is echter verder verspreid geraakt en het leger is er zich mee komen bemoeien. Het is een van die soldaten die zich ontpopt tot de vijfde held van het verhaal, John Morgan. Hij zal de vier hoofdpersonages uit het vorige spel ontmoeten en samen moeten ze de strijd aangaan met de zombies, maar ook met een nieuwe vijand. Het leger wil immers het hele drama oplossen door een atoombom te gooien, bovenop de geïnfecteerde eilanden.
Niet enkel het verhaal borduurt verder op dat van Dead Island, ook de gameplay van Dead Island: Riptide is een voortzetting van zijn voorganger. De basis is dan ook nog steeds zeer gelijkaardig. Als speler pak je het eerste beste voorwerp dat je tegenkomt en begin je in te hakken op alles wat je tegenkomt. Nog steeds heb je een staminameter, dus een beetje tactiek is wel aangewezen. Er zijn echter ook enkele wijzigingen, al zijn de meeste daarvan redelijk subtiel. Om te beginnen zal je als speler beschikken over veel meer tools, wat uitdraait op meer verschillende wapens. Op vlak van wapens is ook het hele systeem van vuurwapens aangepast. Daar waar die in de eerste game nog vrij zeldzaam waren, zal je nu meer gebruik kunnen maken van wapens en zal je ook meer munitie vinden. Het is nog steeds niet de bedoeling dat het spel een shooter wordt, maar ze zijn niet meer uiterst zeldzaam.
Niet enkel jij hebt meer mogelijkheden, ook de zombies hebben meer in hun mars. Er zijn meer verschillende soorten en ze hebben meer tactieken om jou het leven zuur te maken. Voor het eerst zullen NPC’s ook meevechten tijdens grote gevechten. Samen zal je dan grote groepen vijanden moeten verslaan en je zal moeten letten op je medevechters, want vaak hebben ze speciale vaardigheden die je wel eens kunnen helpen tijdens immense gevechten.
Een andere soort vijand is het opkomende water. Die heeft bepaalde regio’s onder water gezet, waardoor ze zeer gevaarlijk zijn om te betreden. Dead Island: Riptide is dan ook een verticaler spel geworden dan voorheen. Hoger gelegen gebieden zijn vaak veiliger, maar de beste loot en beste wapens vind je in gebieden die zijn ondergelopen. In die druipnatte gebieden drijft het ook vol floaters: drijvende lijken waarvan je nooit op voorhand kan voorspellen of ze dood of ondood zijn. Het is dus aan jou om te kiezen voor veiliger oorden, met het risico dat je later in het spel een beetje zwak voor de dag komt, of om het gevaar op te zoeken met alle risico's vandien. Gelukkig speelt het spel in co-op nog altijd bijzonder plezierig, wat het toch net iets leuker maakt om die risico's met zijn allen aan te pakken.
Grafisch maakt Dead Island: Riptide geen immense sprong, maar het is wel allemaal net iets gelikter. Omgevingen zijn net dat ietsje gedetailleerder. Vooral het stadje Henderson, dat de belangrijkste stedelijke omgeving is, is mooi afgewerkt. Voor de rest mag je je opnieuw verwachten aan stranden, palmbomen en vooral water, heel veel water.