Hands-on: Arma III
Soldaatje spelen in Arma III
Ontwikkelaar Bohemia Interactive heeft geen gemakkelijk jaar achter de rug met twee teamleden die werden opgesloten in Griekenland. Gelukkig zijn de twee nu weer vrij en heeft de ontwikkelaar een paar beslissingen doorgevoerd omtrent de distributie (Arma III zal enkel via Steam te krijgen zijn). De ontwikkelaar voorziet wel de mogelijkheid om de titel alvast uit te proberen, dankzij Arma III-Alpha en Arma III-Alpha Lite (gratis). Wij gingen alvast met Arma III-Alpha Lite aan de slag.
In de Arma III-Alpha Lite-versie konden we vier speelbare showcases uitproberen, namelijk Infantery, SCUBA, Vehicle en als laatste Helicopter. In de vier verschillende showcases kregen we een voorsmaakje van wat we mogen verwachten in de volledige versie van Arma III. In de Infantery-showcase worden we in een Amerikaanse eenheid gedropt die een andere eenheid moet gaan helpen tegen vijandelijke troepen. De SCUBA-showcase neemt ons mee in de nieuwe wereld die zich onder de zeegolven bevindt. In de derde showcase, die de Vehicles onder de loep neemt, kunnen we de nieuwe voertuigenphysics aan de lijve ondervinden. Als laatste hebben we de Helicopter-showcase. Hier kunnen we weer als piloot in de cockpit van een helikopter kruipen en het luchtruim onveilig maken.
Het eerste dat we opmerken tijdens de Infantery-showcase is dat de infanterie een leuke opfrisbeurt heeft gekregen. Je personage kan op meerdere manieren bewegen en handelen. Wanneer je nu de CTRL-toets induwt en hierna gebruikmaakt van de WASD-toetsen kan je je personage in verschillende houdingen zetten. Zo kan je van een staande positie naar onder meer gebukt, gehurkt, op de knieën, zittend en liggend gaan. Hierdoor krijg je al meer mogelijkheden dan de standaard staan/knie/lig-positie.
Een rechtstreeks voordeel is dat je gemakkelijker achter verschillende soorten dekking kan schuilen om zo de vijand onder vuur te nemen zonder je leven te moeten riskeren. Iets wat we ook meteen opmerkten bij onze speelsessie is dat je naast het standaardvizier nog een alternatief vizier terugvindt. Dit dient vooral om een vijand te benaderen die zich op enkele meters van je bevindt en zorgt dan ook niet voor een zoom. In de praktijk noemt men het alternatieve vizier een 'back up sight', aangezien je kan terugvallen op een geschikter vizier als je iemand kortbij tegenkomt.
Aan de AI van de vijanden en teamgenoten heeft ontwikkelaar Bohemia Interactive wat geknutseld. Ze reageren al iets sneller en realistischer dan in Arma 2, maar ze halen nog stoten uit die je niet meteen kan goed praten. Zo aarzelen de teamgenoten bij momenten nog om het vuur te openen op een aanstormende vijand. Hetzelfde verhaal schrijven we bij de vijanden die zich soms op ettelijke meters van je bevinden om dan pas het vuur te openen. Vijanden die zich verder in een groep bevinden, gebruiken nog steeds dezelfde tactieken als in Arma 2. Wanneer ze onder vuur worden genomen, gaan ze even liggen om hierna meteen weer recht te staan, naar een nieuwe positie te lopen om je dan even onder vuur te nemen. Hier gaat Bohemia Interactive toch nog even over mogen brainstormen, want het zijn net deze momenten die we uit het spel willen.
In Arma III mag je ook een volledig herwerkt inventory-systeem verwachten. De ontwikkelaar heeft enorm haar best gedaan om het zo eenvoudig mogelijk te maken en je merkt het meteen. In Arma II kreeg je een globaal overzicht van je kledij en eentje van je eventuele rugzak. In Arma III is dat globale overzicht gewijzigd. Je krijgt meerdere plekken om je materiaal in op te bergen. Een eerste plaats is je uniform, bijvoorbeeld voor je kompas. Een tweede plaats is de Chest Rig die je kan aantrekken, waardoor je meteen weer wat extra plaatsen krijgt, ideaal voor granaten en munitie. Om af te ronden kan je naast deze twee kledingstukken nog plaats creëren door een rugzak mee te zeulen. In Arma II moest je werken met pijltjes naast de items om deze te verplaatsen naar je inventory of weg te gooien op de grond. In het nieuwe inventory-systeem kan je makkelijk nieuwe items naar een positie in je inventory slepen. Wil je een nieuw wapen gebruiken? Sleep dan gewoon het wapen dat je wenst naar je huidig wapen en alles verloopt automatisch.
Een ander verschil met Arma II is dat je nu zelf andere hulpstukken op je wapen kan plaatsen. Heeft een vijand een beter vizier en wil je liever dat op je wapen plaatsen? Geen probleem, in theorie. We zeggen in theorie, want in de praktijk werkt het nog niet optimaal. Je moet namelijk eerst het andere wapen oppakken, het vizier loskoppelen en op de grond leggen om dan met je oorspronkelijke wapen dat vizier erbij te halen. Dit kan je ook met de andere hulpstukken doen, waaronder een geluidsdemper en laservizier.
In Arma III krijg je voor de eerste keer de kans om een kijkje te nemen onder de woeste baren. We trekken de zwemvliezen aan en het eerste dat je opmerkt, is dat het geluid totaal anders klinkt dan aan de oppervlakte. Wanneer er een helikopter over onze positie vloog, hoorde je hem zeer gedempd. Ook geweerschoten klinken anders is het water en zo ook de inslag van een kogel. Onder water kan je natuurlijk ook andere vijandelijke duikers tegenkomen en gelukkig kan je beroep doen op een wapen dat perfect in het water kan werken. De ontwikkelaar heeft zelfs een leuk effect voorzien wanneer je een kogel afvuurt. Een leuk extraatje op dit moment.
De meeste onder ons herkennen misschien de eentonige en houterige handeling die de voertuigen in Arma 2 aannamen. In Arma 3 mag je deze vaarwel zeggen, want de ontwikkelaar voorziet een nieuw physics-systeem voor de voertuigen. De voertuigen voelen realistischer aan en de besturing zorgt voor een correcte houding van de wagen. Wanneer je het vergelijkt met de voertuigen van Arma 2 is het een grote verbetering. Alleen kunnen de voertuigen met momenten nog grappige stoten uithalen, net zoals de infanterie. Zo reden we op een moment zonder problemen met een zware jeep in de bocht op twee wielen zonder te kantelen. Dit kan aan onze goede rijkunsten liggen of de ontwikkelaar is nog bezig om de puntjes op de i te zetten.
Naast het nieuwe physics-systeem zorgt de ontwikkelaar ook voor een realistischer interieur. Je ziet verschillende knopjes op het dashboard en de snelheidmeters in de wagen tonen nu ook de effectieve snelheid en het toerental. Deze details kan je ook terugvinden in de helikopters waar je je positie ten opzichte van de grond mooi voor je kan volgen op het dashboard. Zelfs de achteruitkijkspiegel is nu effectief functioneel in plaats van slechts decoratief.