Hands-on: Gears of War: Judgment
Terug naar het begin in Gears of War: Judgment
Na Gears of War 3 leek de serie aanvankelijk tot haar einde te komen, maar vorig jaar maakte Epic Games bekend dat Gears of War-veteranen naar een nieuwe telg in de franchise konden uitkijken. Met Gears of War: Judgment doet Epic Games een beroep op de studio People Can Fly, gekend van Bulletstorm, om de ontwikkeling vlot te laten verlopen. Het spel zal over een paar weken verschijnen en Microsoft nodigde ons dan ook uit om een laatste blik op deze titel te werpen om ons eigen voorlopig Judgment te vellen.
Nadat Gears of War 3 achter de rug was, besloot Epic Games om eens rond te horen bij de fans wat men in de toekomst graag zou willen zien. In de drie games kwamen we heel wat te weten over personages zoals Marcus, Dom en Cole, maar Baird bleef altijd wat een vreemde eend in de bijt. Hierdoor besliste men om een prequel te maken die het verhaal van deze ietwat mysterieuze man wat uitwerkt en tevens nieuwe personages in het Gears-universum zal introduceren. Judgment zal dan ook 14 jaar voor de eerste Gears of War plaatsvinden en begint wanneer Baird en zijn squad, Killosquad, voor het gerechtshof moeten verschijnen. De reden voor deze verschijning is wat jij in dit spel zal achterhalen.
Deze gebeurtenissen vormen een groot deel van de singleplayer, maar Epic heeft voor een mooie kers op de taart gezorgd. Er zal namelijk een tweede campagne in het spel zitten, genaamd Aftermath. Men belooft om in deze unlockable campagne de gebeurtenissen tussen Judgment en de originele trilogie als het ware te verbinden. Deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden tijdens het Gears of War 3-tijdperk en vormen dus eigenlijk een epiloog op hetgeen we in Judgment zullen ervaren.
De basisbesturing en -gameplay in Gears of War: Judgment zijn grotendeels hetzelfde gebleven, al zullen veteranen toch even moeten wennen aan de besturing. Het wisselen van hoofdwapen gebeurt nu namelijk door een druk op de Y-knop en granaten worden voortaan met de LB-schouderknop afgevuurd. Objectieven worden op hun beurt weer geraadpleegd door de D-pad op de controller. Het is vooral even een kwestie van wennen wat deze nieuwe lay-out betreft, maar na een tijdje voelde deze voor ons wat vlotter aan in vergelijking met de vorige games.
Om naast de besturing toch nog wat vernieuwing te brengen wat de effectieve gameplay betreft, zijn er twee nieuwigheden die het meeste opvallen. Het eerste is een nieuwe ‘smart rewpawn system’. Zowel monsters als wapens zullen iedere keer op een andere plaats respawnen, zodat het doorploegen van een level nooit hetzelfde zal zijn. Als je dus doodgaat, hoef je de vijanden niet opnieuw op dezelfde plaats te verwachten, wat zorgt voor wat meer variatie voor zij die het spel of bepaalde levels nog eens willen herspelen.
Daarnaast zijn er ook in ieder level Declassified Missions te bespeuren. Deze optionele missies kan je in het level triggeren en geven de speler een extra uitdaging. De bedoeling is om deze manier zowel meer uitdaging als achtergrondverhaal aan de speler te bieden, want dikwijls verduidelijken de missies iets van het algemene verhaal. Tot slot heeft men een heel aantal nieuwe wapens toegevoegd aan het mogelijke arsenaal van onze helden, zodat iedereen wel zijn gading zal vinden.
Naast de singleplayer staat Gears of War ook bekend om de uitgebreide multiplayer modi. Ditmaal worden er ons vijf modi voorgeschoteld: OverRun, Dominations, Survival, Free for All en Team Deathmatch. Enkel de laatste modi is een vrij gekende modi onder de fans, maar wij gingen aan de slag met een nieuwe modus. Zo speelden we een aantal malen Survival, een modus die Horde combineert met een klassensysteem. Vijf spelers kunnen kiezen uit vier klassen en elk een unieke rol uitoefenen. Iemand kan als Engineer bijvoorbeeld versterkingen herstellen en dat zal ook nodig zijn, want ditmaal zullen ze permanent kapot gaan.
Voorts heb je ook nog de keuze tussen Soldier, Scout en Medic. De actie van deze modus vindt plaats op een enorm grote map, die onderverdeeld is in drie kleinere maps. De bedoeling is om tien waves lang steeds een punt te verdedigen. Je hebt in totaal drie punten en als het je niet lukt om ze tien waves lang te verdedigen is het game over. Samenwerken, vaardigheden en inzicht zullen zeker van pas komen in deze modus.
Op visueel vlak wist Gears of War steeds het onderste uit de kan van de Xbox 360 te halen en dit doet deze game ook. Wel werd ons duidelijk dat men in Gears of War 3 echt het uiterste van de Xbox360 wist te eisen en dat zorgt er wel voor dat Judgment er grotendeels ‘gelijkaardig’ uitziet, wat op zich zeker geen slechte zaak is. Grafische verbeteringen zul je dan ook vooral op artistiek in plaats van technisch vlak waarnemen. Zo zagen we dat er in de introscène gebruik werd gemaakt van een speciaal effect dat delen van de omgevingen doen overkomen als artwork. Hier en daar konden we nog wat tearing waarnemen wanneer de actie vrij chaotisch wordt, maar over het algemeen gezien presteerde de Unreal Engine 3.5 zeer goed.