SimCity
Samen bouwen in SimCity
Het is al bijna een decennium geleden dat we met SimCity 4 aan de slag konden. Doorheen de jaren kregen we te maken met 3 andere delen voor de serie (SimCity Societies, SimCity DS, SimCity Creator), maar deze waren niet echt wat we verwachtten van de serie. De laatste 2 delen werden zelfs niet uitgegeven op pc (maar wel op Nintendo-platformen) en dus beschouwen de fans het zelfs niet als volwaardige SimCity-games. Na jaren van stilte komt ontwikkelaar Maxis op de proppen met een gloednieuw deel voor de SimCity-serie. We zijn dan ook benieuwd of Maxis de authenticiteit weet te behouden en nieuwigheden weet toe te voegen.
Tijdens de presentatie van de ontwikkelaar kregen we een wereld te zien waar men vier steden, waaronder Transportvenia en Riverbend, had. Met een simpel knop wisselden we van het overzicht naar een gedetailleerde weergave van een stad. Om nieuwe bewoners naar onze stad te lokken, openden we een menu waarin we enkele voorzieningen konden selecteren. We voorzien nieuwe wegen naar het gebied en met een vloeiende handeling selecteerden we de beschikbare gebieden voor residentiële wijken. Eenmaal de woningen klaar waren, plaatsten we een supermarkt en industriële gebouwen. Meteen merk je de toevoer van nieuwe mensen in de stad.
Een leuke extra aan SimCity is dat je kan kijken naar de emoties van de inwoners. Zo krijgen ze een smiley boven het hoofd en worden bepaalde delen van de map in rood of groen gekleurd. Je begrijpt dat een industriële zone niet echt gewild is om naast te leven en dus kleurt het hier dan ook snel rood. Dit werkt dan ook in op het gemoed van je bewoners en die kan je dus snel raadplegen door de smilies te bekijken. Om dit op te lossen bezorgden we de buurt van een ietwat groenere omgeving door er een park neer te poten. Dit had dan ook meteen een positief effect en dus kregen we (meer) tevreden inwoners. Je kan eenvoudig parken (en meer) uitbreiden met extra's, waaronder een speelplein, om zo de inwoners te plezieren en je bepaalde regio gewild te maken. De inwoners van je stad zijn dan ook je belangrijkste bekommernis. Zij komen in je stad wonen, gaan in de fabrieken werken en gaan geld uitgeven in je winkels om aan hun behoeftes te voldoen. Een gebruikelijk SimCity-ervaring dus voor wie het spel al eens gespeeld heeft.
We schakelen nu over naar onze tweede stad, genaamd Transportvania. In deze stad vinden we een immens wegennet terug die gebruik maakt van bruggen en tunnels. Bruggen en tunnels worden automatisch gegenereerd wanneer je met een weg over water of over een berg gaat. Acheraf kan je beide zaken uitbreiden met een mooiere voorstelling of je kan ze uitbreiden met extra lanen. De stad raakt nu echter stilaan verzadigd met wagens op het wegennet en her en der vormen zich files. Een simpele handeling maakt komaf van dit probleem. Net zoals bij de bruggen en tunnels kan je bestaande wegennetten voorzien van een verbetering. Je kan met gemak aan een specifiek gedeelde van het wegennet enkele lanen toevoegen om te kijken of de file nu zachtjes oplost.
Een andere oplossing waar je gebruik van kunt maken, is het openbaar vervoer. Je kan je stad voorzien van trammen en bussen die zo de mensen naar hun werk kunnen brengen en de aantal wagens verminderen op de baan. Wanneer je een busstation bouwt, kan je zelf kiezen waar je de bushaltes wil plaatsen om zo je stad van een perfecte dekking te voorzien. Je zal ook een indicatie krijgen hoe ver inwoners moeten lopen tot een bepaalde bushalte. De bushaltes dienen samen met luchthavens, treinstations en havens voor de verbindingen tussen de verschillende steden. Je inwoners kunnen namelijk leven in stad A en werken in stad B. Hoe beter deze verbinding is, hoe beter je economie zal draaien. De samenwerking tussen regio's en steden is dus aanzienlijk belangrijk (geworden) en ook een focus voor Maxis, dat duidelijk mikt op multiplayer hiermee.
In SimCity kan je steden laten specialiseren in een bepaald gebied. Zo kan de ene stad zich specialiseren in de industrie, terwijl een andere zich toespitst op toerisme. Je kan alijd een menu oproepen om de verschillende mogelijkheden te bekijken en om te kijken hoever een stad staat in een bepaald gebied. Je kan natuurlijk ook van alles nemen zodat je op elk gebied voorzien bent. Je kan ook informatie opvragen van de stad aan de hand van datalagen. Er zijn verschillende lagen verschikbaar die je bijvoorbeeld informatie geven over de graad van toerisme, werkloosheid en meer. De datalaag kan ook handig zijn om te kijken in welke regio's de meeste criminaliteit plaatsvindt. Deze layers, samen met de icoontjes, helpen om snel duidelijkheid te krijgen over bepaalde problemen of situaties binnen je stad. Om criminaliteit te bestrijden, bouwen we natuurlijk een politiestation en zorgen we voor enkele patrouillewagens. Een leuke nieuwigheid aan SimCity is dat je bij een bepaald graad van het politiestation versterking kan uitsturen naar de andere steden. Zo kan het zijn dat je een bepaalde stad geen enkel politiestation moet bouwen, aangezien de politie wordt voorzien vanuit een andere stad.
SimCity zou natuurlijk SimCity niet zijn zonder de natuurrampen. Er werden al vier rampen bevestigd, namelijk een aardbeving, tornado, meteorenregen en een UFO-aanval. De ontwikkelaar liet ons weten dat er nog rampen klaar staan tegen de release van de titel, maar men kon of mocht er nu niks meer over zeggen. Tijdens de presentatie kregen voor de eerste maal de tornado in levende lijve te zien. Natuurrampen zullen gedurende de speeltijd vanzelf voorvallen, maar kunnen ook door de speler worden opgeroepen. Bij ons wordt de tornado zelf door de speler opgeroepen en je merkt meteen wat voor destructie een natuurramp met zich meebrengt. Wagens en inwoners vlogen mee in de tornado, terwijl deze zich een weg baande doorheen constructies die achteraf in een hoopje puin achterbleven. Een natuurramp verricht de nodige vernieling, maar kan ook ervoor zorgen dat er weer plaats vrijkomt in een bepaald gebied. Indien je plaats wil maken op een bepaalde plek, kan je een natuurramp gebruiken om de klus te klaren.
Bij SimCity zal je steeds in contact staan met het internet. Zo kan de wereld verschillende steden bezitten die allemaal door andere spelers worden beheerst en daardoor kan je ook zelf steden mee plaatsen in een bepaalde regio waardoor die onderling met elkaar in contact komen te staan. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om enkel met je vrienden een wereld te bezitten en zo de steden te verdelen. Indien je helemaal alleen wil spelen, kan je kiezen om de wereld privé te maken en kan je zo zelf alle steden controleren. De keuze is dus aan jou, maar men stimuleert in elk geval samenwerking tussen verschillende spelers.