Wii U-trip: Nintendo Land & New Super Mario Bros. U
Afgelopen woensdag nodigde Nintendo of Europe ons uit voor een heuse preview van de Wii U in haar hoofdkantoor in Frankfurt. 4Gamers ging uiteraard in op deze uitnodiging om jullie op de hoogte te houden van de huidige status waarin een aantal Wii U-titels zich in verkeren. Onze impressie hebben we dan opgesplitst in drie delen en in het eerste deel overlopen we al een heel aantal interessante en veelbelovende titels. Laten we daarom maar meteen van start gaan.
NintendoLand
Met Nintendo Land hoopt Nintendo een soort van Wii Sports voor de Wii U te maken. Het spel zou als geen ander de vele mogelijkheden van de Wii U, waaronder asymmetrische gameplay, moeten aantonen en daar lijkt Nintendo vooralsnog erg in te slagen. Tijdens onze trip waren er vier van de twaalf nieuwe attracties speelbaar en samen met heel wat andere journalisten en de medewerksters van Nintendo gingen we aan de slag om vervolgens heel veel plezier te beleven. Hoewel we ons ongelooflijk goed geamuseerd hebben met Nintendo Land, kunnen we meteen al een groot mogelijk nadeel van deze titel bespeuren. De meeste minigames zijn pas leuk wanneer je ze echt met drie à vijf spelers speelt. Dit vereist natuurlijk meerdere personen en Wiimotes, wat toch geen alledaagse bedoening is. Daarom heeft Nintendo allicht drie verschillende Wii U packs gemaakt, want Nintendo Land is niet meteen een game waar menig singleplayer heel lang zoet mee zal zijn.
Minigame 1: Mario Chase
Soms zit genialiteit in de eenvoud ervan. Dat moet Nintendo allicht ook gedacht hebben bij Mario Chase; een zeer eenvoudig, maar ongelooflijk leuk multiplayerspelletje. Een speler beschikt over de GamePad en neemt de rol van Mario op zich. De 4 andere spelers kunnen ieder een Toad besturen met de Wiimotes. Mario krijgt enkele seconden om weg te rennen en vervolgens hebben de toads een bepaalde tijd om onze loodgieter te vangen. Dit is niet zo eenvoudig als misschien op het eerste zicht lijkt. Mario is beduidend sneller dan de Toads en er is een heleboel modder om iedereen te vertragen. Bepaalde bruggen waar Mario over gelopen heeft, verdwijnen ook, zodat Toad ploeterend in de modder achterblijft.
Mario vangen lukt dus alleen maar wanneer alle Toads goed kunnen communiceren met elkaar en elkaar aanwijzingen geven. Door vernufting teamwork zal het hen meestal lukken om Mario te vangen. Het enige nadeel van Mario Chase is dat je dus over vijf spelers moet beschikken en ook het vereiste aantal Wiimotes moet hebben. Dit zou de enige domper op de vreugde kunnen zijn, maar voor degenen die alles in huis hebben, is Mario Chase een enorm leuke ervaring.
Minigame 2: Pikmin Adventure
Het leek er even op dat we een dubbele portie Pikmin zouden krijgen tijdens de lancering van de Wii U, maar Pikmin 3 lijkt door te schuiven naar 2013. Dit maakt Pikmin Adventure tot een geschikt alternatief voor de fans. In tegenstelling tot het strategisch denken in Pikmin, is Adventure veel meer gericht op pure actie zonder al te veel na te denken. De speler met de Wii U GamePad krijgt de rol van Captain Olimar toebedeeld. Hij of zij kan dankzij de GamePad Pikmin aanvallen laten uitvoeren en deze met behulp van een fluitje terugroepen. Andere spelers kunnen met een Wiimote als een Pikmin deelnemen aan de actie. Zij moeten vooral alles aanvallen wat beweegt, waardoor je tijdens wat intensere gevechten met een compleet button bash-festijn te maken hebt.
Nadat je een vrij rechtlijnig pad gevolgd hebt, zal er een baas op je wachten. Hoeveel levels er uiteindelijk in Pikmin Adventure beschikbaar zullen zijn, mocht de medewerkster ons helaas niet vertellen, maar blijkbaar zou deze ‘minigame’ wel heel uitgebreid zijn. Op grafisch vlak is Pikmin Adventure toch echt een titel die laat zien hoe de typische Nintendo-stijl qua graphics er in HD uit kan zien. Je zou bijna denken dat je in een Pixar-film terecht bent gekomen. De gecomprimeerde screenshots doen het spel niet echt eer aan. Wij vonden Pikmin Adventure alvast een zeer geslaagde toevoeging, maar voor spelers met een Wiimote zal de gameplay na enige tijd iets te repetitief worden. Gelukkig zijn er nog elf andere minigames die voor de nodige afwisseling kunnen zorgen.
Minigame 3: Metroid Blast
Liefhebbers van Metroid kunnen ook nog eens aan de slag gaan met de franchise in de vorm van Metroid Blast. Helaas geen rondborstige Samus die in een strak pak zal kruipen, want ditmaal is de hoofdrol weggelegd voor de Mii’s. Metroid Blast is een zeer uitgebreide minigame, want je kunt zowel tegen elkaar in competitieve multiplayer als met elkaar in co-op spelen. Ook in deze minigame zouden heel wat verschillende levels speelbaar zijn en zitten er tal van typische Metroid-vijanden in deze gebieden. Qua controls waren we erg te spreken over de besturing van de Mii’s in Varia Suit, dat door middel van een Wiimote met Nunchuck gebeurt. Dit is een typische besturing die in vele shootergames voorkomt en bijgevolg erg intuïtief werkt.
De speler met de GamePad krijgt ook in Metroid Blast een andere rol toebedeeld. Hij of zij kan met het schip van Samus alles aan flarden schieten. De besturing van het schip door middel van de joysticks en gyroscoop van de GamePad voelde net iets te onwennig en stroef aan. Het kan zijn dat je na enige tijd een vliegend mirakel bent, maar tijdens de eerste minuten zal je toch heel wat moeite hebben om het schip degelijk te besturen en daarnaast de tegenstanders te bestoken met raketten. Hoe dan ook lijkt Metroid Blast vooral een minigame voor de hardcore gamer te worden. Ook zij zullen zich zeker kunnen amuseren met dit uitgebreid spelletje.
Minigame 4: Balloon Flight
Balloon Trip Breeze is een singeplayerspel in Nintendo Land dat ons toch aangenaam wist te verrassen. De besturing is enorm eenvoudig en gebeurt via de stylus en het aanraakscherm van de GamePad. Op dit scherm zie je een ingezoomd beeld van hetgeen er op de tv te zien is. Eenmaal je met de ballon opgestegen bent, is het de bedoeling dat we zijdelings meevliegen in deze sidescroller en allerhande obstakels weten te vermijden, zodat we nadien veilig op een platform kunnen landen. Daarnaast liggen er heel wat bonussen op de loer die zeker de moeite zijn om mee te nemen, want uiteindelijk draait het om een zo hoog mogelijke score behalen.
In Balloon Trip Breeze kregen we twee levels te zien die waren opgedeeld in een ochtend-, middag- en avondgedeelte. Telkens worden de levels moeilijker omdat er meer vijanden in beeld verschijnen en het beeld sneller opschuift. Het overzicht behouden door regelmatig van scherm te wisselen is dus zeker nodig wil je jouw ballonvlucht tot een goed einde brengen. Het geheel deed ons wat denken aan een licht verteerbare DS-game en dat is zeker een mooi compliment.
New Super Mario Bros. U
Over New Super Mario Bros. U heeft Spaghetti in zijn preview enige tijd geleden al heel wat gezegd. Daarom beperken we ons slechts tot de nieuwe Boost Rush Modus die speelbaar was. In deze lokale multiplayermodus zal het scherm regelmatig sneller scrollen dan je gewoon bent. Wanneer je met vier spelers een dergelijk level speelt, zal dit in combinatie met een heleboel gaten in het level tot een grote chaos leiden. Hier komt de speler met de GamePad van pas, want hij heeft de kracht om tijdelijke platformen in levels te plaatsen. Met enkele welgemikte en goed getimede platformen zal deze modus al heel wat gemakkelijker worden, al kan een sadistische speler met de platformen de andere vier net blokkeren. De Boost Rush Modus is een aangename modus die vooral geschikt zal zijn voor meerdere spelers. Hopelijk zitten er nog meer van deze toevoegingen in het uiteindelijke spel.
Dit was alweer het eerste deel van onze Wii U preview. Binnenkort kunnen jullie het tweede deel terugvinden op onze frontpagina. In die special bespreken we onder meer Ninja Gaiden 3, Tekken Tag Tournament 2 en Rayman Legends. Bekijk zeker nog enkele foto's die we tijdens onze trip genomen hebben op de volgende pagina.
Op deze pagina delen we een aantal kiekjes die we met onze smartphone tijdens de trip genomen hebben. In de volgende delen tonen we jullie steeds de foto's van de set-ups.