Spartacus Legends
Tot de dood in Spartacus Legends
Brutale gevechten, schaars geklede dames (of mannen voor de liefhebbers) en verscheidene complotten, dat zijn de drie sleutelbegrippen wanneer je een serie als Spartacus bekijkt. Voor de liefhebber van deze bloederige mengeling lijkt 2013 alvast een donker jaar te worden, aangezien de televisiereeks dan aan zijn laatste seizoen toe is. Toch is er nog een klein lichtpuntje te bespeuren voor de fans die naast het bekijken van hun favoriete reeks ook nog eens fervente gamers zijn. Ubisoft wist namelijk uit te pakken met Spartacus Legends, een free-to-play fighting game met een wel heel erg bloeddorstige nasmaak.
Toegegeven, een game met de naam van een of andere populaire serie wekt al snel bepaalde gedachten op. Denk maar aan games als Lost: Via Domus en CSI. In het geval van Spartacus is er zelfs nog meer reden om achterdochtig te zijn, aangezien twee van de drie grootste elementen niet aanwezig lijken te zijn. Nee, geen seks en lugubere complotten in deze Spartacus Legends, maar wel een resem gladiatorgevechten die stuk voor stuk even dodelijk zouden zijn. De manier waarop gladiatoren vechten zou tevens ook heel erg vergelijkbaar zijn met de kunstjes die de acteurs uitoefenen in de serie. Zo kan je perfect wegrollen of achteruit springen zodat het zwaard van je tegenstander de keel van jouw gespierde gladiator net mist.
...Jupiter's Cock
Bovenstaand zinnetje is de uitspraak bij uitstek wanneer Batiatus weer een gladiator in de arena verliest of gewoonweg een slechte dag heeft. Net zoals hij gedeeltelijk verantwoordelijk was voor zijn gladiatoren, is jouw rol in deze game trouwens ook van levensbelang. Het lot van jouw virtuele gladiatoren hangt namelijk aan een zijden draadje. Een draadje dat zal scheuren wanneer je een gevecht verliest, waarna jouw getrainde kampioen plotseling tot virtueel as zal worden herleid. Dood is dus echt dood in deze game, een realistische insteek die naar onze bescheiden mening wel een toffe toekomst in petto kan hebben. Gevechten worden zo veel spannender en de adrenaline wanneer de levensbalk van jouw strijder (die al honderden overwinningen op zijn palmares heeft staan) bijna 0 bereikt, kunnen we ons enkel maar inbeelden.
Ubisoft wist wel te zeggen dat er manieren zullen zijn om je karakter te redden, maar hoe dat precies in mekaar zit lijkt voorlopig nog een geheim dat de ontwikkelaar liever nog niet uit de doeken doet. Aangezien dit een free-to-play game zal worden, lijkt het misschien niet zo vergezocht dat dat zal gebeuren in de vorm van microtransacties, maar dat is voorlopig pure speculatie van onze kant.
Are you not entertained?
Een echte gladiator doet natuurlijk meer dan enkel zijn vijand fysiek aanvallen. Net zoals Maximus het hart van de toeschouwers voor zich wist te winnen, kan jij de tribune gebruiken om je tegenstander verbaal of psychologisch aan te vallen. Dit gebeurt in de vorm van strijdkreten of gewoonweg te wijzen met je zwaard naar de vijand (want wijzen met de vinger is onbeleefd). Naast het 'taunting' gehalte tijdens het spelen van een online match, wordt er ook nog eens een meter gevuld die aan het einde van het gevecht uitmaakt wat voor finishing move je kan neerzetten. Ditmaal is er geen complexe mengeling van verscheidene controls zoals in Mortal Kombat, want simpelweg één van de knopjes op jouw controller is al genoeg om het einde van jouw tegenstander op spectaculaire wijze te vieren.
Zelfs het eigenlijke combat-systeem is niet echt complex te noemen, wat misschien wel een voordeel is voor een free-to-play titel van dit kaliber. Zo kan je een krachtige aanval lanceren met de ene knop, terwijl je een ietwat snellere, maar zwakkere, move kan uitvoeren met een andere knop. Je tegenstander vastgrijpen of op de grond gooien vervolledigt je bewegingen. Om het toch nog wat interessanter te maken, kan je zowel verticaal als horizontaal bewegen en wegrollen, zodat het toch geen simpele buttonmasher wordt. Ook heeft elke gladiator verschillende statistieken die de levensbalk en je verdediging beïnvloeden. Tenslotte heb je dan ook nog eens verscheidene weapon sets, die variëren van schild en zwaard tot speer of zelfs twee zwaarden. Een hele reeks elementen dus, die het uiteindelijke gevecht net iets interessanter maken.
See my vest
Wat wel meer de norm is in free-to-play games, zijn de verscheidene cosmetische items, uitrustingen en collectibles. Ook deze Spartacus Legends ontsnapt daar niet aan. Dit alles gebeurt aan de hand van een Fame-systeem, puntjes die dus worden verdiend door het winnen van gevechten en het volk naar je hand te zetten tijdens een gevecht. Om alles eerlijk te houden zal je roem hoog genoeg moeten zijn om bepaalde uitrustingen vrij te spelen en te gebruiken. Tijdens onze speelsessie werd het systeem nog niet getoond, maar volgens Ubisoft zelf zouden er alvast duizenden combinaties beschikbaar worden gesteld. Natuurlijk lijkt het dan ook niet vergezocht dat er bepaalde items enkel vrij te spelen zijn door het gebruik van microtransacties, maar opnieuw is dit pure speculatie van onze kant, aangezien daar nog niets werd over verteld.
Afsluiten doen we dan maar met de grafische kant, die normaal nog een oppoetsbeurt zou moeten krijgen voor de uiteindelijke release. Wij hopen alvast dat dat klopt, want dit is misschien het grootste probleem aan de game momenteel. De gevechten mogen dan wel bevredigend zijn op brutaal vlak, maar op grafisch vlak is er nog veel werk aan de winkel. Een grappig detail voor mensen die bekend zijn met de serie is alvast het onrealistische bloed, een puntje van kritiek dat mensen ook vaak aanhalen bij de serie. De ontwikkelaar heeft alvast tijd tot 2013, want pas dan verschijnt deze game op XBLA en SEN.