[GC] Pro Evolution Soccer 2013
Er zijn weinig games die op zo’n manier onderling met elkaar concurreren als Pro Evolution Soccer en FIFA. De laatste jaren wint FIFA overduidelijk de strijd, maar bij Konami leggen ze zich niet zomaar neer bij die overmacht. De laatste jaren wordt er dan ook steevast hard gewerkt om PES naar een hoger niveau te tillen en ook dit jaar mogen we weer een aantal vernieuwingen verwachten.
Het grootste probleem de laatste jaren was het gebrek aan realisme. Dus besloten de ontwikkelaars daar wat aan te doen en werden er een aantal nieuwigheden toegevoegd, die gamers meer het gevoel moeten geven dat ze een echte wedstrijd aan het spelen zijn. De eerste daarvan is Player ID. Dit is een systeem waarbij de speelstijl van een speler zoveel mogelijk van de echte wereld naar PES wordt overgeheveld. Spelers die vaak de diepte zoeken, zullen dat dus ook in PES 2013.
Heb je dan weer een verdediger die snel en vaak een tackle doet, dan zal die dat hopelijk ook doen in het spel. Voorlopig moet je dat niet bij elke speler in het spel verwachten, want het is nog een vrij nieuw systeem. De echte toppers zijn de eerste proefkonijnen en wie weet mogen we in de toekomst meer voetballers verwachten met hun eigen Player ID.
Aansluitend op Player ID heb je de Pro Active AI. Die moet de grootste frustratie van fans van voetbalgames wegnemen, namelijk dat spelers niet lopen naar waar je wil dat ze lopen. Iedereen heeft wel al eens gevloekt wanneer hij de bal diep wil spelen langs de flank, maar die idiote flankspeler maar niet diep wil lopen. Het stoort veel gamers, omdat het in voetbal de meest normale loopbeweging is en het om de een of andere reden nooit deftig in voetbalspellen wordt verwerkt.
Bij Konami beloven ze nu dat die frustraties verleden tijd zullen zijn, maar wij wachten liever nog even af. Het zou niet de eerste keer zijn dat ons slimme spelers werden beloofd, maar die er niet echt waren. Moest het toch zo zijn dat spelers correct reageren op ruimtes en ballen in de diepte, dan zou dat een flinke stap voorwaarts zijn. Ook de keepers zijn trouwens opnieuw aangepakt, dus hopelijk zijn die een iets minder grote ramp dan voorheen.
Nog een vernieuwing op het vlak van gameplay is de PES Full Control. Hiermee krijg je als speler de volledige controle over het traject van de bal. Dit is natuurlijk geen nieuw gegeven, want het is gewoon een mooie naam voor een manuele pass. Het is in PES 2013 wel lekker eenvoudig gemaakt. Gewoon op een knop duwen en je krijgt een pijltje te zien met de richting waarin de bal zal worden gespeeld. Kies de juiste richting, duw op de knop om te passen en je speelt de bal perfect daar waar je hem wil. Door het zo eenvoudig en overzichtelijk te maken, zullen meer spelers er gebruik van maken en dat jaagt het realisme onmiddellijk serieus de hoogte in. Dat is natuurlijk ook de reden waarom ze het bij Konami zo hebben aangepakt.
Om nieuwe spelers (en ook oude rotten) helemaal mee te laten zijn met de nieuwe PES is er in deze versie ook een Challenge Training. Dit is niet meer de klassieke training, waarin je gewoon wat tegen een balletje trapt en vrije trappen uit probeert. Nee, het is nu echt een volledige tutorial. Je zal er alle mogelijke bewegingen leren, die je dan later ook kan gebruiken in het spel. Zo willen ze bij Konami er voor zorgen dat iedereen het volledige potentieel van het spel benut. Een leuke toevoeging, al zeggen we het zelf.
Naast aanpassingen op vlak van de pure gameplay zijn er ook een aantal zaken veranderd binnen de verschillende modi. Zo is er nu nog meer aandacht voor het onlinegedeelte, met een widget die altijd en overal zichtbaar zal zijn. Zo kan je altijd zien wie van je vrienden online is en kan je op elk moment een online wedstrijd beginnen. In dat kader is ook MyPes verder uitgebreid.
Fans van de statistiekenpagina van PES zullen blij zijn om te horen dat het aantal statistieken nu flink is uitgebreid. Je zal je tegenstander en je eigen speelstijl nu dus tot op het bot kunnen analyseren. Leuk voor al die Mourinho’s in spe. Bij de Master League Online wordt er nu aan de hand van Rival Rankings voor gezorgd dat spelers van hetzelfde niveau samen in een groep zitten. Zo krijg je een evenwichtigere competitie die leuk is voor iedereen.
Tenslotte heeft ook Football Life een lichtelijk vernieuwde opzet. Je zal nu met GP items kunnen kopen, die je kan gebruiken om spelers sneller te trainen of om gemakkelijker een transfer af te dwingen. Die transfers zijn net als de contracten ook aangepakt. Het zou allemaal iets vlotter en transparanter moeten zijn nu. Hoe dat dan in zijn werk gaat, dat weten we nog niet helemaal. We weten wel dat het een welgekomen vernieuwing is, want transfers en contracten waren voorheen een hel in Football Life.
Naast al deze vernieuwde gameplay zijn er natuurlijk ook enkele cosmetische nieuwtjes. Het is al geweten dat het contract met de Champions League en de Europa League werd verlengd en we kunnen ook zeggen dat alle stadions uit de Spaanse Primera Division in het spel zullen zitten. Ooit gaan we alle echte namen en stadions in PES zien. Ooit.