[GC] Topware Interactive
Kleine uitgevers hebben het tegenwoordig moeilijk om op te boksen tegen de grote reuzen van de gamesindustrie. Het is dan ook niet eenvoudig voor hen om hun games verkocht te krijgen aan het grote publiek en dus moeten ze rekenen op verslaggeving van de media. Die hebben echter ook niet altijd zin om naar die kleine games te gaan kijken en dus worden kleinere games vaak in één presentatie gestoken, om zo de media toch te verleiden om even een kijkje te komen nemen. Topware Interactive is zo’n uitgever en dus gingen wij eens kijken naar de twee games die ze ons voorschotelden.
Het eerste spel dat we te zien kregen was Sacrilegium. Deze horror-survival is van dezelfde makers als Two Worlds en diens opvolger. Met deze game willen de makers teruggaan naar de tijd van de eerste Resident Evil. Alles draait dus om spanning en echte horror. Je zal tijdens het spelen flink moeten nadenken over juiste routes en je moet je niet verwachten aan een massa wapens. Als je al eens een shotgun tegenkomt op je pad, dan zullen daar hoogstens een paar kogels bij horen en dus zal je spaarzaam moeten zijn. De gameplay draait dan ook vooral rond sluipen en voorzichtig zijn. Je personage heeft wel een achtergrond in Oosterse vechtkunsten, maar dat wil niet zeggen dat ze zomaar eventjes een stevige kerel met een geweer frontaal zal aanvallen.
Het verhaal draait om een aantal vrienden die op reis zijn in het Oostblok. Een van hen had daar een tante wonen en bij haar dood heeft die een flinke erfenis nagelaten aan haar nichtje. Om alles in orde te brengen, is het meisje dus samen met een vriendin en een gids naar daar gegaan. Wat volgt, is eerder een nachtmerrie dan een droom. Al snel worden de drie achternagezeten door een aantal schietgrage heikneuters. Waarom, dat weten we niet, maar het is in ieder geval spannend.
De game is nog vroeg in ontwikkeling en de release staat gepland voor het derde kwartaal van 2013, dus er is nog wel wat tijd om de problemen die momenteel nog duidelijk zichtbaar zijn op te lossen. Zo waren onder andere de animaties nog van een bedenkelijk niveau, al moeten we wel zeggen dat de omgevingen al mooie stukjes vertoonden. Sacrilegium gebruikt dezelfde engine als die van Two Worlds 2 en we moeten zeggen dat we qua belichting al slechtere zaken hebben gezien. In de omgevingen werd trouwens heel wat tijd gestoken. Zo werd een bos in de VS gefotografeerd om daarna de kenmerken ervan in het spel te verwerken.
Een echt oordeel kunnen we nog niet vellen over Sacrilegium, aangezien het nog in een vrij vroege fase zit en een horrorgame heel afhankelijk is van verhaal en sfeer. Toch kunnen we een ouderwetse game in dit genre enkel maar toejuichen en blijven we het spel met een half oog volgen in de toekomst.
Iron Sky: Invasion
Na Sacrilegium was het de beurt aan Iron Sky: Invasion. Dat is een spel dat werd gebaseerd op de Finse film Iron Sky. Het verhaal daarin gaat dat de Nazi’s op het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn gevlucht naar hun basis op de maan. Jaren later besluiten ze terug te keren naar de aarde. De nazi’s hebben echter niet stilgezeten op de maan en plannen een ware invasie met ruimteschepen die ze in het geheim hebben gebouwd. De film is een satire van de bovenste plank en de game belooft het verhaal te volgen. Het zal zich dan ook afspelen tijdens de grootste confrontatie die in de film zit. Hebben we trouwens al verteld dat dit alles zich in de ruimte afspeelt?
In de game kruip je in de huid van een piloot die er alles aan zal doen om de aarde te beschermen tegen die duivelse Duitsers. Het grootste deel van de gameplay draait dan ook om ruimtegevechten. Hiervoor krijg je een arsenaal aan ruimteschepen ter beschikking. Allemaal hebben ze hun eigen stijl en tijdens de gevechten zal je vrij vlot en zonder echte omwegen van schip kunnen wisselen. Je zal dus niet eerst moeten landen, om daarna naar je hangar te gaan, om dan daar eindelijk een ander schip te vinden. In Iron Sky: Invasion gaat het allemaal een pak sneller. Dat is ook nodig, want het spel is niet opgedeeld in missies. Het is gewoon één groot ruimtegevecht.
Je kan wel je schepen upgraden door onderdelen van kapotte schepen te oogsten, waarna je die kan gebruiken voor je eigen vliegende dozen. Een andere knappe functie is de manier waarop je energie op je schip kan verdelen. Stel dat je op vlucht moet gaan en je niet echt nut hebt van je wapens, dan kan je alle energie verhuizen naar je schilden, zodat je ongeschonden uit een gevecht kan komen. Wil je echter eens flink uithalen, dan neem je even een risico door je schilden zonder energie te zetten, om daarna het vuur zonder weerga te openen.
De release staat momenteel gepland voor november, maar wij hadden het gevoel dat ze er best nog iets meer tijd in steken. Grafisch kan je weinig fout doen aan de zwarte achtergrond van de ruimte, maar momenteel was het allemaal nogal flets. Leuk is wel dat alle acteurs uit de film hun gelijkenis en hun stem aan de game hebben geleend.