Sly Cooper: Thieves in Time
Neem je tijd in Sly Cooper: Thieves in Time
Sony is al enkele jaren sterk bezig met het opwaarderen van oude gloriën. Getuige daarvan de verschillende HD-collecties die de revue zijn gepasseerd, vaak gevolgd door een nieuwe titel in de respectievelijke reeksen. Zo hebben we ook al een verzameling gekregen van oude Sly Cooper-games, met als gevolg dat we nu ook een nieuwe telg gaan krijgen, met name Sly Cooper: Thieves in Time.
Het verhaal achter deze nieuwe Sly draait om de Cooper-familie en de voorouders van Sly. De wereld is een grote puinhoop en we moeten in verschillende tijdperken een aantal zaken gaan rechtzetten. Dat doen we niet door met Sly door te tijd te reizen, maar wel door in elke tijdzone te spelen met een voorvader van ieders favoriete dief. Zo proberen de ontwikkelaars op een vlotte manier heel wat variatie in de gameplay steken. Ieder persoon is immers anders en dus zal elk personage ook iets anders spelen, met hun eigen vaardigheden en nadelen.
Op Gamescom kregen wij het Arabia-level te zien. Hier speelden we natuurlijk met de Arabische voorouder van Sly, Salim. Salim heeft een aantal leuke trucjes in zijn arsenaal. Zo kan hij na een hoge sprong een klein stukje zweven. Hij zweeft natuurlijk niet zomaar in het ijle. Nee, hij maakt gebruik van zijn vliegend tapijt of wat had je gedacht. Hij kan ook razendsnel palen opklimmen om zo te ontsnappen aan slangen die hun tanden in zijn enkels willen zetten.
Tijdens de demo kregen we onmiddellijk een voorbeeld van hoe de makers hebben geprobeerd om de speelstijl gevarieerd te houden. Het Arabia-level vertoont veel typische elementen uit Sly-games, met voorop het bekende platformgedeelte. Daar werd in dit deel echter een extra dimensie aan gebreid, door de level heel verticaal te maken. Salim moet immers een toren beklimmen en daar moet je logischerwijs veel bij omhoog gaan. Zo kan je nuttig gebruik maken van zijn vaardigheden en het is eens iets anders dan gewoon van links naar rechts springen. Als we de ontwikkelaars moeten geloven, en dat doen we graag, dan zal elke voorouder op deze manier zijn eigen speelstijl hebben.
Voor de rest is Sly Cooper: Thieves in Time een typische Sly-game geworden. Grafisch is de stijl helemaal behouden, met de cartooneske omgevingen en veel kleur op je scherm. Ook de humor zit nog steeds in het spel. Vooral de wisselwerking tussen Bentley en Sly (en diens voorouders) zorgt regelmatig voor een glimlach op je gezicht. Verder zal je ook een heleboel bekende personages tegenkomen. Sly en Bentley tonen zich, maar ook Murray en Carmelita zijn van de partij.
Er werd ons trouwens verteld dat we minstens 12 uurtjes aan de titel zullen kunnen besteden. Dat was tot nu toe de kortste playthrough en die stond op naam van een tester, die het spel dus helemaal vanbuiten kende. Dat is ook het gevolg van de grotere wereld (meteen ook de reden voor het toevoegen van een radar) en het flink aantal collectibles die in de game zit. Daarnaast kan je ook nog eens heel wat vrijspelen, dus je zal wel eventjes zoet zijn met de game. Tenslotte zijn er ook nog een aantal kleine dingetjes die we willen vermelden. In deze game zal je af en toe ook eens iets moeten hacken en dat gebeurt door middel van een mini-game, waarbij je een vonk doorheen een parcours moet leiden. Je maakt hierbij gebruik van de Sixaxis-functie (ja, die bestaat nog).
Verder maakt Sly ook gebruik van de cross-play mogelijkheden tussen de PS Vita en de PS3. Sly Cooper: Thieves in Time zit natuurlijk ook bij de games die gebruik maken van cross-buy en dus hebben de ontwikkelaars daar op enkele kleine manieren gebruik van gemaakt. Zo kan je de Vita als scanner gebruiken om schatten te zoeken. Vind je iets, dan kan je het voorwerp aantikken op je scherm, waarna er op je tv kort een aanduiding zal zijn van de schat. Zo kan de tweede speler dus de eerste speler helpen om alles te verzamelen. Een andere manier waarop cross-play in beeld komt, maakt gebruik van de camera van de Vita. In het spel zitten een boel schilderijen en kunstwerken in de omgeving. Je kan daarvan een foto maken met je Vita, waarna je die foto kan verkopen in het spel. Het is misschien niet wereldschokkend, maar de game maakt tenminste eens een keertje gebruik van de mogelijkheden die er toch wel zijn.