Assassin's Creed III: Liberation
Handenwerk in Assassin's Creed: Liberation
De marketingcampagne rond Assassin’s Creed III draait al een tijdje op volle toeren. We worden langs alle kanten gebombardeerd met trailers, screenshots en noem maar op. Rond het kleine broertje (of moeten we zusje zeggen) blijft het echter vrij stil. Op E3 werd aangekondigd dat er een Vita-versie zou komen met de naam Assassin’s Creed III: Liberation, maar voor de rest wordt er een pak minder aandacht besteed aan deze game dan aan de hoofdtitel. Gelukkig kregen we de game nog eens een keertje in vol ornaat te zien op Gamescom.
Er is 1 puntje waar de makers bij het begin van de presentatie maar al te graag op hameren: dit is de eerste volwaardige Assassin’s Creed op een handheld. Ja, er zijn al games geweest op draagbare toestellen, maar voor de eerste keer hebben ze vrijwel geen enkele toegeving moeten doen om zo een volledige ervaring op je Vita te toveren. De hele game is dan ook gebouwd op de AnvilNext Engine, waarmee ook Assassin’s Creed III werd gemaakt. Dat zie je overduidelijk aan de graphics. Het spel werd ons tijdens de presentatie getoond op groot scherm en zelfs toen zag het er geweldig uit. Neem dan in rekening dat het scherm van de Vita een pak kleiner is en je weet dat Liberation een mooie game is.
Met Assassin’s Creed III: Liberation bevinden we ons in het jaar 1771 in de stad New Orleans. Die was toen nog geen onderdeel van de Verenigde Staten, maar was als handelsstad wel ongelooflijk belangrijk. Het was dan ook nog eens een immense mengelmoes van nationaliteiten, met vooral flink wat Spanjaarden en Fransen. Zoals jullie misschien wel weten, zijn het de Fransen die van New Orleans een grote stad hebben gemaakt, vandaar ook de naam. In de periode waarin deze game zich afspeelt zijn de Spanjaarden echter bezig met een machtsovername. Dat kan Aveline, de hoofdrolspeelster, niet zomaar laten gebeuren en dus trekt ze in haar eentje ten strijde tegen de Spaanse troepen.
Aveline is een kind van een rijke Franse zakenman en een zwarte vrouw. In die periode waren er immers te weinig Franse vrouwen voor alle welgestelde mannen en dus werd er een tijdelijke oplossing uitgedokterd. Mannen konden tijdelijk met andere vrouwen trouwen, tot ze een vrouw vonden die bij hun stand paste. Zo werden er flink wat kinderen geboren uit gemengde huwelijken. Een deel van die kinderen werden als minderwaardige mensen beschouwd, maar er werden er ook heel wat opgevoed zoals elk ander kind uit de aristocratie. Een deel van die kinderen groeiden zo zelf uit tot succesvolle handelslieden. Aveline was dus 1 van die kinderen en ze had het geluk dat ze als volwaardig lid van de familie werd beschouwd.
Daardoor is ze als persoon het beste van 2 werelden, iets wat in Liberation flink van pas zal kunnen. Tijdens de presentatie kregen we een missie 3 keer te zien, telkens op een andere manier uitgespeeld. De eerste keer gingen we voor de gewone aanpak. Ons doel was een of andere Spaanse militair die midden in een legerkamp zat. We klommen het dak op, spotten ons doelwit en vlogen er op af. Al snel werden we omringd door een heleboel soldaten, die we snel een kopje kleiner maakten. De tomahawk van Connor is bij Aveline trouwens vervangen door een stevige machete.
Daarnaast heeft ze nog een aantal leuke wapens in haar arsenaal. Zo kan ze een zweep gebruiken (kinky, we weten het), zowel tijdens het klimwerk als tijdens het vechten. Het is best indrukwekkend om te zien hoe Aveline met haar zweep een vijand naar zich toe trekt om er dan stevig op in te hakken. Ze heeft ook een blaaspijp, waarmee ze vanop afstand vijanden kan uitschakelen. Nieuw is ook de Chain Kill. Gebruik je die, dan kan je een aantal vijanden taggen en vervolgens razendsnel achter elkaar uitschakelen. Dus in plaats van af te wachten, kan je hiermee in 1 vloeiende beweging een aantal vijanden doden.
Nog een belangrijk onderdeel van Aveline haar uitrusting zijn de vermommingen die ze gebruikt. 2 daarvan werden gebruikt tijdens de presentatie. Eerst verkleedde ze zich als een lid van de rijkere klasse. Dankzij haar opvoeding weet Aveline perfect hoe ze zich in dat geval moet gedragen en het brengt een aantal andere voordelen met zich mee. Zo is het niet ongewoon dat ze veel geld bij zich heeft en kan ze dus mensen omkopen. Tijdens de presentatie, in de 2e aanpak van dezelfde missie, sloop ze zo heel gemakkelijk het kamp binnen door de wachters een beetje geld te geven. Het succes van die actie is wel afhankelijk van de hoeveelheid geld die je geeft. Eens ze binnen was, had ze ook nog wat bescherming nodig. Aveline kan als aristocraat immers niet klimmen of sprinten. In zo'n situatie gebruikt een dame haar charme. Gebruik je die, dan kan je soldaten als het ware verleiden, waarna ze je volgen en in geval van nood, beschermen. Tenslotte kan Aveline haar parasol gebruiken als soort pistool. Zo kan ze snel en ongezien iemand neerschieten, om daarna rustig verder te wandelen.
De derde keer dat we de missie te zien kregen, ging Aveline verkleed als een slaaf. Slaven vallen binnen de maatschappij van New Orleans niet echt op en worden tijdens hun werk zelden lastig gevallen. De beste manier om ergens binnen te geraken, is dan door een kist op te nemen en gewoon langs de grote poort binnen te wandelen. Geen haan die er op dat moment naar zal kraaien. Moet je toch even vluchten, dan kan je je gewoon in het gepeupel mengen door wat bij andere slaven te gaan staan en even een bezem op te nemen. Het is op dat vlak in ieder geval een stuk realistischer dan even op een bankje te gaan zitten.
Verwacht in Assassin’s Creed III: Liberation trouwens geen voortzetting van het verhaal van Desmond. Het spel is een echt product van Abstergo Industries en deze keer is het niet Desmond, maar echt de speler die in de Animus is gekropen. We hebben er momenteel nog geen idee van waarom we dat zouden doen en waarom Abstergo ons het verhaal van Aveline laat beleven, maar daar zal wel een logische verklaring voor zijn.