[GC] Assassin's Creed III: Naval Battles
De slag om Chesapeake Bay gereconstrueerd in Assassin's Creed III
Het is ondertussen genoegzaam bekend dat Assassin’s Creed III een veelzijdige puzzel is die door verschillende studio's tegelijkertijd wordt gelegd. Ubisoft Montréal staat in voor het hart van het spel met onder andere de combatgameplay en Ubisoft Annécy neemt de multiplayer voor zijn rekening. Een derde deel van de game en een bovendien compleet nieuw aspect in de Assassin’s Creed-franchise zijn de zogenaamde Naval Battles. Deze werden van nul af opgebouwd door Ubisoft Singapore, die niet zonder enige trots hun voortgang demonstreren op Gamescom.
De demo die we in de afgesloten persruimte te zien kregen is een fragment uit de hoofdverhaallijn van de game en behelst een reconstructie van de belangrijke slag bij Chesapeake Bay, die op 5 september 1781 werd uitgevochten tussen de Britten en de Fransen voor de Amerikaanse Oostkust. De verschillende tientallen oorlogsschepen werden met zorg gereconstrueerd en op een van de schepen van de vloot deelt Connor Kenway, de held van Assassin’s Creed III, de lakens uit als kapitein.
Doorheen de missie maken we kennis met de verschillende munitie die je zal kunnen gebruiken bij de zeeslagen, gaande van doordeweekse kanonballen tot vernietigende vuurballen die met één stevige voltreffer een potig fregat tot schroot kunnen herleiden. Het round shot is het standaardprojectiel, met een relatief groot bereik, maar met relatief weinig slagkracht. Met een chain shot richten je kanonnen dubbel zoveel schade aan dankzij een dubbele portie kanonballen. Andere aanvallen, die niet vanaf het begin van de game zullen beschikbaar zijn, maar die zullen moeten vrijgespeeld worden bestaan uit het afvuren van scheepsafval – wat je eigenlijk best als een shotgun-achtig wapen vanop korte afstand gebruikt – en een brandende kanonskogel die de mogelijke schade maximaliseert maar aan de andere kant dan weer inboet aan bereik. Een meer fatalistische, maar daarom niet minder effectieve manier om schade aan te richten is het frontaal rammen van je opponenten in de hoop om hun vaartuig op die manier tot schroot te herleiden – met alle risico’s vandien voor je eigen schip.
Doorheen het gevecht in de demo wordt het meteen duidelijk dat de golfbeweging van de woeste oceaan een belangrijke rol zal spelen bij de zeegevechten, en dat op twee manieren. Sterke deining en hoge golven zorgen er immers enerzijds voor dat vijandelijke schepen moeilijker te raken zijn, maar geven je anderzijds ook de mogelijkheid om dekking te zoeken en uit het niets op te duiken. Samen met de dynamische weerseffecten moeten de golven er immers voor zorgen dat geen twee confrontaties hetzelfde zullen aanvoelen. Wanneer de omgevingsfactoren hand in hand gaan met een strakke besturing en dito tactiek, krijg je een van de volgens ons beste maritieme gevechtsengines ooit op je scherm getoverd. Ubisoft Singapore is er immers in geslaagd om het gigantische vaartuig dat je met Connor bestuurd er verrassend wendbaar te doen uitzien en als een effectief wapen te doen aanvoelen.
Na een kort maar hevig gevecht, waarbij acht vijandige schoeners en fregatten op onzachte manier in aanraking kwamen met de zeebodem, zwenkt de camera naar het vlaggenschip van de vijandige vloot. Je verzeilt letterlijk in een situatie zonder kogels en er zit dan niks anders op dan op ramkoers te gaan naar het gigantische fregat. Na een stevige botsing kun je met Connor het vijandige schip enteren en het gevecht te voet verderzetten met de traditionele gevechtsengine die we ondertussen van Assassin’s Creed gewend zijn. Eens je erin slaagt om de kapitein van het schip te vermoorden en het overblijvende buskruit op het schip te doen smeulen krijg je een timertje te zien op het scherm dat aangeeft dat je je best zo snel mogelijk uit de voeten maakt. Na een intense ontsnappingsrun naar je eigen schip krijg je dan een bevredigende cutscene voorgeschoteld waarin niet alleen je laatste vijanden de lucht in worden geknald, maar waar ook vriendschappelijke versterkingen komen aanrukken die de strijd in je voordeel beslechten – voor zover je daar zelf nog niet voor had gezorgd natuurlijk.
Naast het gevecht dat werd gedemonstreerd zullen er in totaal een viertal zeegevechten doorheen de hoofdverhaallijn te vinden zijn, waarbij vooral gefocust zal worden op de belangrijkste momenten in de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd die zich te water hebben afgespeeld. Daarbovenop zal er een uitgebreide sidequest zijn die je ettelijke uren extra zeegameplay zal bezorgen. Voor wie dat nog niet genoeg is, kun je ook contracten aangaan in de game die je bijvoorbeeld vragen om belangrijke handelsroutes te beschermen via nog meer strijd op zee.