Company of Heroes 2
Oorlog voeren in Company Of Heroes 2
Een goede RTS is tegenwoordig een vrij zeldzaam gebeuren, net als een gamer die de strategiegames als zijn favoriete genre beschouwt.Toch verschijnen er af en toe nog enkele titels die het hart van de fans sneller doet slaan. Enkele jaren geleden was Company of Heroes 1 van die titels en het zal dan ook niet verbazen dat die game nu nog steeds vol overgave wordt gespeeld door een flink aantal fanaten. Toch wordt het stilaan tijd voor een tweede deel en dus gingen wij Company of Heroes 2 een keertje aanschouwen in Dublin.
In Company of Heroes 2 bevinden we ons nog in het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het jaar is 1941 en je zit aan het Russische front. De winter is verwoestend koud, iets waar de Duitsers niet op gerekend hadden. Het zijn de winter, de koude en de sneeuw die in Company of Heroes 2 een belangrijke rol zullen spelen. De ontwikkelaars beschouwen het koude weer zelfs als een derde speler. Tijdens de presentatie was dat dan ook het aspect waarop werd gefocust. Al kregen we om te beginnen eerst te zien dat de grafische kant van het spel van een hoog niveau is. Er werd flink ingezoomd om aan te tonen dat er gelet wordt op allerhande details. Vooral de uniformen van de soldaten zijn vrij nauwkeurig in beeld gebracht.
De graphics zijn voorlopig echter niet van belang, dat is wel de ColdTech-engine. Die zorgt voor het dynamische weer en realistische weerseffecten. Nu moet je natuurlijk geen regen verwachten of een prachtige zomer. Alles draait om de koude. Je soldaten zullen dan ook flink in de handen moeten blazen om het warm te krijgen. Laat je soldaten te lang onbeschermd in de barre kou staan, dan zullen ze doodvriezen. Je zal ze dus moet behoeden voor de koude.
Dat kan op een aantal manieren. Je kan op bepaalde plaatsen een vuur aansteken om je daar aan te verwarmen of je kan simpelweg beschutting zoeken achter bepaalde constructies. Soldaten kunnen ook in een voertuig of gebouw kruipen, waar ze beschut zijn tegen het slechte weer. Tijdens het spelen zal het dus steeds belangrijk zijn om tactisch om te springen met de verplaatsingen van je personages. Je zal niet zomaar in het wilde weg kunnen rondlopen, tenzij je natuurlijk een sadist bent die zijn soldaten graag op een zelfmoordmissie stuurt. Heb je dan ook nog eens de pech dat er sneeuwstorm losbreekt, dan zit je helemaal in de problemen.
Tijdens het verplaatsen van je troepen zal je trouwens met nog een paar zaken rekening moeten houden. Op de wegen zal je vrij gemakkelijk kunnen bewegen, maar wanneer je van het pad afwijkt, dan kan je in diepe sneeuw terechtkomen. Niet alleen bewegen je soldaten dan een stuk trager, ze zullen ook meer last krijgen van de koude. Er zal ook ijs aanwezig zijn. Daar kan je met je soldaten en met je voertuigen over, maar er zijn wel enkele gevaren. IJs is koud en dus zullen je troepen er last van hebben en voertuigen zullen minder tractie hebben. Ook is het ijs breekbaar. Gooit de tegenstander op een slecht moment een granaat op het ijs, dan zal je al snel je tank de dieperik zien induiken. Die voertuigen kunnen in Company of Heroes 2 trouwens ook gewoon achtergelaten worden wanneer ze verwoest zijn. Zo zagen we tijdens de presentatie een voorbeeld van hoe de vijand de doorgang kan versperren door een kapotte tank in de weg te zetten.
Gelukkig kan je in deze game met je soldaten over bepaalde hekken en muurtjes springen, om zo je eigen weg te creëren. Je kan trouwens ook flink wat van de omgeving vernietigen, waardoor je ook een hoop beschutting van je vijand wegneemt, om hem zo in het nadeel te drukken. Moest het nodig zijn, kan je natuurlijk nog een luchtaanval oproepen. Als er tenminste geen sneeuwstorm aan de gang is, want dan zijn vliegtuigen nutteloos. Gelukkig zijn er dan nog de Katyusha raketlanceerders. Dit waren vrachtwagens die op hun rug een flink aantal raketten droegen, die met een verwoestende kracht konden uithalen. Zij zijn in Company of Heroes 2 een van de grootste wapens om de tegenstand te verslaan. Tenslotte is ook de hele AI herwerkt ten opzichte van het eerste deel van Company of Heroes. Dat vonden de ontwikkelaars noodzakelijk, niet enkel omdat het spel al 6 jaar oud is, maar ook om die doorwinterde fans een nieuwe uitdaging te geven.