South Park: The Stick of Truth
South Park: The Stick of Truth
South Park draait al een flink aantal jaren mee. We zitten al een flink stuk in het zestiende seizoen en fans van het eerste uur zijn ondertussen flinke twintigers. Door de jaren heen zijn er ook een aantal games verschenen rond de 4 vrienden uit het dorpje in Colorado. Toch was er nog nooit een echte kaskraker bij en dat was vooral omdat de spellen maar zelden de sfeer uitademden van de reeks. Het was allemaal nogal flets in vergelijking met het echte werk. Nu brengt THQ met South Park: The Stick of Truth een RPG op de markt die op het eerste zicht wel een echte South Park-game lijkt te worden.
In South Park: The Stick of Truth ben jij het nieuwe joch. Je bent pas verhuisd naar het dorp en al snel merk je dat alles en iedereen in South Park deel uitmaakt van een immens epos. Binnen de kortste keren word je meegezogen in het verhaal en zo beland je in een RPG die enkel kan bestaan in het universum van Stone en Parker. Veel weten we nog niet over het verhaal, maar jij blijkt de centrale figuur te zijn en die stok der waarheid is ook belangrijk om de een of andere reden.
Wat we wel weten is dat Matt Stone en Trey Parker, de bedenkers van South Park, volledig carte blanche hebben gekregen. Dat zie je vrijwel onmiddellijk. De grafische stijl is op en top South Park, met als gevolg dat je geen enkel verschil zal zien tussen een cutscene en andere beelden. Het zijn echter niet de graphics die dit spel zo speciaal maken. Dat zijn de typische grappen die overvloedig aanwezig zijn en ook de kleine details waar op gelet werd. Zo zijn alle stemmen ingesproken door Parker en Stone en zal je als fan dikwijls moeten lachen met uitspraken die personages doen. Alleen al het feit dat Cartman je doorheen heel het spel gewoon “douche bag” blijft noemen, ongeacht welke naam je ingeeft, is gewoon geweldig leuk.
Ook de omgevingen zijn heel bekend. Het verhaal speelt zich af in het dorp en je zal op die manier een pak bekende locaties en personages tegenkomen. Echte fans zullen bedolven worden onder een zondvloed aan verwijzingen naar kleine dingen. Er zitten echter ook enkele nieuwe locaties in. Voor het eerst zullen we dus onbekende delen van South Park kunnen ontdekken.
Mr. Slave ten aanval
Een South Park-game moet het natuurlijk hebben van zijn humor en verhaal, maar ook de gameplay moet in orde zijn. In dit spel zal je net als in een echte RPG regelmatig moeten vechten. Dat gebeurt door middel van turn-based gevechten. Ook die zitten vol onvervalste South Park-humor. Zo zitten er verschrikkelijk veel oneliners in die het spelen een stuk aangenamer maken. Ook de aanvallen die je kan doen zijn simpelweg hilarisch. Zo kan Cartman een vlammende scheet afsteken, kan Butters veranderen in zijn alter-ego Professor Chaos en zagen we zelfs Mr. Slave te hulp schieten. Hij plant zich met zijn kont bovenop een tegenstander, waarna die op magische wijze verdwijnt. Gamers die de serie kennen, zullen perfect kunnen raden wat er gebeurde. Elk personage heeft zo zijn speciale aanvallen, waardoor er ook genoeg variatie in het spel zit.
Er zitten ook kleine puzzels verstopt in de omgevingen, waarbij je materiaal dat je onderweg tegenkomt moet gebruiken. Net als in elke RPG zit er flink wat loot in het spel. Zo kan je verschillende wapens verzamelen, maar kan je ook kledij en andere onderdelen voor je personages vinden. Je kan ook verschillende items combineren om zo nieuwe wapens te maken. Die wapens hebben trouwens ook allemaal namen die perfect passen bij South Park. Een ontstopper met de naam Stick of Purity, je komt het niet zo vaak tegen.
Het is ongelooflijk om te merken wat voor een effect Stone en Parker hebben gehad op de ontwikkeling van het spel. Alles is perfect zoals je zou verwachten in een aflevering van South Park, maar dan in een game waar jij de controle over alles hebt. Wij kregen alvast te horen dat de bedenkers de touwtjes stevig in handen hebben. Elk beeld, elke video, elke grap die wordt getoond aan het publiek moet eerst door hen goedgekeurd worden. Zonder hun handtekening gebeurt er niets met de game. Dat is iets dat veel fans maar al te graag zullen horen en het geeft ons ook vertrouwen over het eindproduct.