Luigi's Mansion: Dark Moon
Spoken in Luigi's Mansion: Dark Moon
11 jaar na dato krijgt het broertje van Mario eindelijk een vervolg met Luigi’s Mansion: Dark Moon. Nintendo belooft ons meerdere spookhuizen om te doorzoeken en om tal van nieuwe spoken te introduceren, uiteraard gecombineerd met de vertrouwde gameplay op onze 3DS. Dat zou normaal gezien niet slecht mogen uitpakken, ware het niet dat we al even op de titel aan het wachten zijn. Voor de tweede jaar op rij konden we met een kleine demo van deze game aan de slag en in deze preview kunnen jullie onze bevindingen van deze game lezen.
Over het verhaal weten we eigenlijk bitter weinig en dat was ook niet meteen de focus in deze demonstratie. Wel werden we begeleid door professor E Gadd., die de fans zich nog ongetwijfeld zullen herinneren. Blijkbaar is er ook in de wereld van Luigi vooruitgang geboekt op technologisch vlak, want zijn GameBoy Horror heeft intussen plaats gemaakt voor een Nintendo DS om zo contact te houden met de professor. Daarnaast bestaat de uitrusting van onze groene loodgieter nog steeds uit de Poltergust, een stofzuiger om spoken op te zuigen, en een zaklamp om deze geesten tijdelijk te verlammen.
Het verlammen is een nieuwigheid in de vrij vertrouwde gameplay, want nu is het de bedoeling dat we onze zaklamp opladen om vervolgens een krachtig lichtschot te laten schijnen op onze tegenstanders. In de eerste Luigi’s Mansion was het voldoende om even op de spoken te schijnen en ze nadien op te zuigen met je stofzuiger. We besturen Luigi zelf door middel van de Circle Pad, maar we kunnen ook met de ABXY-knoppen de richting van onze stofzuiger manipuleren. Misschien zou het leuk zijn indien Nintendo Circle Pad Pro-ondersteuning toevoegt, zodat we wat nauwkeuriger met onze stofzuiger kunnen richten. Toch kwamen we niet meteen grote problemen of moeilijkheden in de besturing tegen.
De gewone spoken zullen niet veel moeite vergen om te verlammen en om op te zuigen, maar sommige exemplaren vereisten toch wat denkwerk om tevoorschijn te laten komen. Het was meestal de bedoeling in deze demo dat we op zoek gingen naar een sleutel in een bepaalde kamer om deze vervolgens op een andere plek in het huis te gebruiken. Het vinden van een sleutel gaat meestal gepaard met een eenvoudige doch aangename minipuzzel. De humor is, mede dankzij de vele kreetjes en gelaatsuitdrukkingen van onze groene loodgieter, ook nog steeds aanwezig in de game.
Grafisch is het spel er een beetje op vooruit gegaan ten opzichte van vorig jaar. Er wordt gebruik gemaakt van een heel kleurenpalet wat wel typisch is voor een Nintendo-game, maar ook verrassend goed uitpakt in een normaliter donkere titel zoals Luigi’s Mansion. Wel is het jammer dat de aliasing vaak veel te opvallend is. Het 3D-effect mag op zijn beurt misschien niet veel toevoegen aan de gameplay, maar desondanks geeft het effect de game wat meer sfeer. Het meest van al waren we onder de indruk van de mooie lichteffecten en de shaders in de game, iets wat toch het verschil kan maken qua grafische presentatie in een dergelijk spel als je het ons vraagt.