World of Warplanes
De lucht in met World of Warplanes
World of Tanks was een onverwachte wereldhit voor de mensen bij Wargaming.net en dus is het ook niet verwonderlijk dat ze daar hebben besloten om verder te gaan binnen deze franchise. Een oorlog wordt meestal uitgevochten op drie fronten: te land, ter zee en in de lucht. Het landgebeuren hebben we al gehad en dus blijven er nog twee mogelijkheden over. World of Battleships staat voor de iets verdere toekomst op de planning, maar in de eerste plaats werd er gekozen voor de luchtgevechten en dus brengen wij jullie nu de preview van World of Warplanes.
met dank aan Dr. Gordon voor zijn deskundige hulp
World of Warplanes richt zich op drie verschillende soorten vliegtuigen uit drie landen. Er zijn vliegtuigen uit Rusland, de VS en Duitsland, maar later zouden ook Italië en Japan hun plaatsje krijgen. Net als in World of Tanks heb je tien tiers (ofwel "rangen") met vliegtuigen, waarbij de tiende tier natuurlijk een pak sterker is dan de eerste. Binnen die tiers heb je nog drie soorten vliegtuigen, die elk hun eigen manier van spelen met zich meebrengen. Om te beginnen heb je de fighters. Dit zijn lichte en snelle vliegtuigen, die vooral gemaakt zijn om echte dogfights mee uit te vechten. Wil je dus hard tegen hard gaan met andere piloten, dan zijn deze vliegtuigen de beste keuze. Vervolgens heb je de Attack Planes. Dit zijn zware en logge tuigen, die beschikken over flink wat vuurkracht. Zij zijn gemaakt om gronddoelwitten aan te vallen. Omdat ze te traag zijn, is het ook niet aangewezen om andere vliegtuigen rechtstreeks aan te vallen. Deze bomvliegtuigen kunnen dus best bijgestaan worden door Fighters en Heavy Fighters.
Die Heavy Fighters zijn een beetje de gulden middenweg. Ze zijn sterker dan de Fighters en sneller dan de Attack Planes. Daardoor kunnen ze zich zowel op PvP als op PvE richten. Als speler is het dus vooral noodzakelijk om gebruik te maken van de opportuniteiten die zich voordoen tijdens het spelen. Momenteel konden we onze vliegtuigen nog niet voorzien van upgrades, zoals dat met de tanks kan in World of Tanks, maar dat zal in de toekomst wel mogelijk zijn. Qua modi is het voorlopig nog redelijk mager. Er is Training, Team Training, Single Battle en Standard Battle, maar we verwachten dat dit bij de echte launch wel uitgebreid zal worden. Momenteel is Standard Battle de enige echte mode, want in Single Battle speel je tegen bots en de twee andere modi zijn dus voornamelijk gericht op training.
Schieten op alles wat beweegt en niet beweegt
Tijdens het spelen van World of Warplanes heb je in deze preview twee manieren om een wedstrijd te winnen. Je kan simpelweg alle vliegtuigen van de tegenstand neerhalen, om zo uitgeroepen te worden tot winnaar. Dat is het objectief waar de Fighters zich vooral mee zullen bezighouden. Je kan echter ook proberen om 100 procent dominantie te krijgen over de map. Dat doe je door bepaalde doelwitten kapot te schieten, iets waar de Attack Planes voor uit het juiste hout zijn gesneden. Het leuke aan deze manier van spelen, is dat iedereen deel kan nemen.
Mensen die iets minder bedreven zijn in het stunt- en vliegwerk kunnen dan beslissen om zich op gronddoelwitten te richten, terwijl de echte stuntpiloten loopings en kurkentrekkers kunnen maken in hun achtervolging op de vliegtuigen van de tegenstander. Je bent trouwens niet helemaal ten dode opgeschreven wanneer je in je Attack Plane een Fighter achter je aan krijgt. Die eerste heeft immers ook een tailgunner, die zal proberen om die lastige mug achter jou neer te halen. De tailgunner is wel computergestuurd, dus verwacht je niet aan het ene perfecte schot na het andere. We verwachten wel dat je in het volledige spel de mogelijkheid zal hebben om een betere gunner aan te kopen, waardoor je ook daar sterker voor de dag kan komen.
Waarheidsgetrouw
De vliegtuigen in World of Warplanes zijn qua uitzicht heel waarheidsgetrouw gemaakt, net zoals Wargaming.net al had gedaan met de tanks van World of Tanks. Vliegtuigfanaten zullen hun favoriete vliegtuigen dus zeker en vast herkennen. Ook de manier waarop er schade aan je toestel komt, is redelijk waarheidsgetrouw. Zo kan je problemen aan je roer en je vleugels krijgen, waardoor het vliegen een stuk moeilijker wordt of je motor kan geraakt worden, waardoor je trager wordt. Er zijn echter ook een aantal aspecten waar Wargaming.net het niet zo nauw neemt met de realiteit en dat is vooral bij de besturing.
World of Warplanes is geen simulator en dus moet het besturen van de vliegtuigen simpel blijven. Je kan op twee manieren spelen. Je kan je muis gebruiken, waarbij je simpelweg moet richten naar de richting die je vliegtuig moet volgen. Je kan echter ook bepaalde controllers gebruiken, al klinkt het momenteel dat het met een joystick een stuk moeilijker spelen is dan gewoon met de muis. Ook de snelheden zijn flink aangepast.
World of Warplanes speelt lekker vlot en heeft een vrij snel gevoel, maar aangezien er vliegtuigen uit verschillende periodes in het spel zitten, werd er gesleuteld aan de snelheden onderling. Een jetvliegtuig zal dus niet een aantal keer sneller zijn dan een oude dubbeldekker. Zo blijft het allemaal net iets eerlijker. Op vlak van kogels en andere munitie is het weer net wel iets geloofwaardiger. Je beschikt niet over een oneindige stroom aan kogels, dus je moet wel opletten wat je allemaal doet tijdens de gevechten. Je kan trouwens ook zonder benzine vallen, waarna je meedogenloos zal neerstorten. Je zal dus genoeg middelen moeten hebben om de schade aan je toestellen te compenseren, dus let goed op hoe je je gedraagt in de lucht.
Grafisch ziet World of Warplanes er uit als de vliegende variant van World of Tanks. Alles heeft dus dezelfde grafische stijl als die voorganger en dat is ergens maar logisch ook. Wargaming.net wil dat in de toekomst beide games nauw verbonden zijn en ze gebruiken dan ook dezelfde maps en gebieden in beide games. Dit moet bij de launch van Clan Wars (waarbij je dominantie kan verkrijgen in het ene spel, door te winnen in het andere spel, nvdr) er voor zorgen dat alles lekker overzichtelijk blijft. Het geluid is niet overdonderend te noemen, maar je zal steeds horen met welk type vliegtuig je vliegt en tijdens gevechten hoor je duidelijk de andere piloten langs je heen scheren.