New Super Mario Bros U
Elkaar dwarszitten in New Super Mario Bros U
Naast New Super Mario Bros 2, dat er voor de 3DS zit aan te komen, is ook New Super Mario Bros U in ontwikkeling. Deze game zou ook dit jaar moeten verschijnen, samen met de Wii U. De troeven zijn beelden in hoge definitie, coöperatieve gameplay tot vijf spelers en de functies van de Wii U gamepad. Wij kregen van Nintendo drie levels voorgeschoteld om dit alles eens uit te testen.
Om even de vergelijking te maken met New Super Mario Bros Wii: aan het basisconcept is sindsdien niet veel gewijzigd. Vier vrienden kunnen rondspringen en elkaar helpen of in de moeilijkheden brengen, om uiteindelijk het einde van ieder level te bereiken. Dit keer kan echter ook een vijfde persoon meespelen met behulp van de tablet controller. Door het touch screen aan te tikken kan die blokken plaatsen, om zo de medespelers te helpen of te hinderen en net in dat aspect zit bijzonder veel onderling plezier verscholen. Zelfs als het bijzonder frustrerend is om steevast gedwarsboomd te worden, is het tegelijkertijd ook bijzonder humoristisch.
Er is tevens veel meer zichtbaar op het televisiescherm, doordat het beeld verder kan uitzoomen dankzij de hoge resolutie. Het is een groot verschil en een stap waarvan we blij zijn dat Nintendo hem eindelijk heeft genomen. High definition staat Mario enorm goed en het voelt geweldig aan om het Mushroom Kingdom te betreden in zulk detail. Bij New Super Mario Bros U zou het ook mogelijk moeten zijn om verder te spelen op het scherm van de Wii U controller, wanneer het tv-toestel ergens anders voor gebruikt moet worden, al hebben we dit aspect van het spel niet kunnen testen tijdens de demo.
De graphics en toevoeging van een vijfde speler zijn niet alles wat nieuw is in deze titel. We mogen baby Yoshi voor het eerst sinds Super Mario World opnieuw verwelkomen en kennelijk kunnen deze wezens reeds vanaf de geboorte van katoen geven. Door een baby Yoshi vast te houden kan je (de meeste) vijanden laten opeten wanneer je er tegen loopt. Yoshi kan zichzelf ook laten opblazen als een ballon door met de Wii Remote te schudden, om zo hogerop te geraken en te beletten dat je de dieperik in dondert.
Een nieuwe power-up waarmee we hebben mogen kennismaken is het vliegende eekhoornpak (Flying Squirrel Suit). Hoewel het er helemaal anders uitziet, voelt dit een beetje aan als een gehandicapte vorm van het wasbeerpak (de Tanooki Suit). Je kan er namelijk zachter mee dalen, maar niet mee omhoog vliegen. Het is eigenlijk te vergelijken met de manier waarop de Tanooki Suit werkte in Super Mario 3D Land. Al bij al is de Flying Squirrel Suit wel een leuke en passende toevoeging aan het reeds uitgebreide arsenaal power-ups dat Mario al ter beschikking heeft gehad.
We hebben slechts drie levels kunnen spelen, maar de gekende vernieuwingen spelen erg vlot, net als de game in zijn geheel. In de modus voor één speler zal het spel wel weten te boeien, maar een 2D Mario titel wordt pas echt leuk wanneer je hem met vrienden speelt. Een race naar de vlag hoeft het niet te zijn, al kan dat wel, maar het blijft entertainend om je vrienden een afgrond te zien induiken, al dan niet door jouw toedoen of door de sadistische neigingen van de speler met de Wii U-tablet.