Hands-on: ZombiU
We bevinden ons in het jaar 2012 en meer bepaald in de stad London die wordt geteisterd door een dodelijke ziekte. Het virus teistert steeds meer mensen en verandert ze in hersenloze wezens die slechts op een ding uit zijn, levend vlees. We bevinden ons inderdaad midden in een zombieplaag die de grote Engelse stad treft.
Tijdens de Post-E3 van Nintendo kregen we de mogelijkheid om de singleplayer en de multiplayer van ZombiU onder de loep te nemen en wij kozen meteen voor die laatste. In de multiplayer kregen we een variant op de 'Capture the Flag'-mode. De ene persoon kreeg de Wii U GamePad in handen, terwijl de andere persoon een controller in handen kreeg. De persoon met de Wii U GamePad krijgt de controle over de zombies en moet de andere speler het leven zuur maken. Via de GamePad kan hij namelijk zombies plaatsen op het speelterrein. Hij kan kiezen tussen enkele zombies die een bepaald aantal 'credits' kosten. Deze credits kan je tijdens het spel verdienen.
De andere speler moet zich geen zorgen maken, want zijn onmiddellijke omgeving is zombievrij. Zijn doel is echter om vlaggen te verzamelen, maar hij moet de controle erover ook behouden om te scoren. Ook de zombiemeester heeft vlaggen als doel en wie het meeste vlaggen in zijn bezit heeft aan het einde van de ronde, wint. De mode laat meteen zien wat men kan aanbieden met de combinatie Wii U en de GamePad. Daar waar men vroeger in splitscreen te werk ging, wordt dit nu opgelost met de GamePad. Ieder kan zich focussen op zijn scherm zonder te worden afgeleid door de andere speler.
In de singleplayer moet je vooral gebruik maken van de GamePad om de omgeving te 'scannen' op mogelijke levensmiddelen of wapens. Gevonden items kan je kwijt in je rugzak die trouw op je rug hangt. Een simpele handeling zorgt ervoor dat we naar onze rugzak grijpen en deze openen. Op het scherm zien we dan het personage gebukt in de rugzak kijken en op het schermpje van de GamePad zien we de inhoud. Een leuke interactie tussen beide schermen. Indien je sterft, kom je terug in de huid van een nieuwe overlever en word je vorige lichaam een zombie. Enig nadeel is het feit dat je nieuwe rugzak zo goed als leeg is dan. Zoeken naar de vorige overlever is de boodschap, want deze zal ronddwalen met de rugzak op zijn schouders. Eenmaal gevonden, kan je hem een kogel in de kop bezorgen om zo al je items en levensmiddelen terug op te nemen, al moet je dan wel – als je jezelf hebt ingescand – jezelf durven neerknallen.
Grafisch gezien ligt ZombiU op het niveau dat we terugvinden op de huidige consoles. Her en der vinden we details terug waar de titel toch een stapje vooruit zet, maar in het algemeen ligt de titel op hetzelfde niveau. Wat we wel merkten, was dat men nogal last kreeg van framedrops op bepaalde plaatsen. Een kleine afknapper, waarvan we hopen dat Ubisoft het nog weet op te lossen tegen de release.
Daarnaast hebben we het geluid. Echt veel kunnen we er niet over kwijt, want je hoort de standaardgeluiden die we tegenwoordig gewoon zijn van de games op de markt. Een laatste onderwerp dat we nog willen aanhalen, is een probleem met de controller - niet de GamePad. Wanneer we gebruik maakten van de controller, merkten we op dat niet iedere input werd uitgevoerd. Zo mag je geen enkele andere toets indrukken bij het herladen of er gebeurt niks of begint je ventje pas na een kleine, maar op te merken, vertraging te lopen. Ook hier hopen we dat Ubisoft het probleem weet op te lossen, want samen met de framedrops zijn deze twee zaken voor het moment het knelpunt van de titel. Wat wel moeten toegeven, is dat de gewone controller goed in de hand ligt en alles perfect gepositioneerd staat.