Hands-on: Pikmin 3
Misschien zegt de naam Pikmin je niet meteen iets en dat valt zeker te begrijpen. Deze Nintendo-serie, die haar oorsprong vindt in het Gamecube-tijdperk, was eigenlijk een typische nichegame en kon bijgevolg ook maar een beperkt aantal fans achter zich scharen. Hoewel we van beide games twee Wii make-overs met aangepaste besturing kregen, keken velen reikhalzend uit naar een echt vervolg. Na acht jaar is het zover en keren de Pikmin terug in HD op de Wii U.
In de demonstratie die wij mochten uittesten, werd ons een challenge voorgeschoteld. Van een verhaalmodus hebben we vooralsnog geen weet, al vermoeden we dat deze in de nabije toekomst wel bevestigd zal worden. Het is de bedoeling in deze demo dat we met onze schattige Pikmin stukken fruit en andere schatten van waarde verzamelen. Je kunt je Pikmin eenvoudig de opdracht geven om de voorwerpen terug naar je ruimteschip te brengen, obstakels te overwinnen of om vijanden te verslaan. Muren die de weg versperren en bijgevolg afgebroken moeten worden, zijn alvast gekend onder de fans. De nieuwe animaties zorgen er alvast voor dat het afbreken van deze muren heel wat mooier oogt. Nieuw is het feit dat bruggen ditmaal door verschillende stukjes gebouwd moeten worden. De Pikmin zelf hebben ook heel wat meer animaties in petto die hen op kleine werkmiertjes doen lijken. In dat opzicht is het spel zeker wat realistischer dan diens voorganger.
Over realisme gesproken, de game doet nog steeds zijn best om trouw te blijven aan de vorige versies. De ontwikkeling van Pikmin 3 vond eerst plaats op de Wii en dat is op sommige vlakken nog wat te zien. Toch heeft Nintendo zeker haar best gedaan om de grafische kracht van de Wii U te laten gelden. Zoals eerder gezegd ogen de animaties van de Pikmin en de omgeving veel mooier en realistischer. Ook het fruit dat moet verzameld worden werd voorzien van een mooi laagje glans, evenals de vele blaadjes op de vegetatie. De schaduwen worden zowel op het land als op het water getrouw weergegeven. Als Nintendo er in slaagt om een beetje anti-aliasing aan het geheel toe te voegen, hebben we op grafisch vlak niet meteen klachten.
Uiteraard kan het niet enkel blijven bij vernieuwing op grafisch vlak. Daarom heeft Nintendo ons in deze demo kennis laten maken met de 'rock' Pikmin. Deze stenen wezentjes kunnen harde, kristallen objecten tot scherven verpulveren en ook kunnen zij heel wat extra schade bij gewone vijanden aanrichten. De mensen die de screenshots goed bestudeerd hebben, zullen trouwens merken dat iedere rock Pikmin uit een verschillend aantal vlakken bestaat. Hierdoor is iedere rock Pikmin in zeker zin uniek te noemen. Een klein, maar toch aangenaam detail. Vooralsnog is dit de enige nieuwe soort, naast de vijf gekende soorten, die officieel onthuld werd. Het menuscherm van het spel hintte alvast wel naar een soort vliegende Pikmin.
Nintendo geeft spelers de keuze tussen twee besturingsopties: de klassieke Wiimote met Wii MotionPlus en Nunchuck of de Wii U GamePad. Het spreekt voor zich dat je via de pointer en MotionPlus van de Wiimote zeer accuraat bevelen aan je Pikmin kan uitdelen. De GamePad kan bij deze optie ook gebruik worden als een soort van aanvullende map en kan helpen om een mooi overzicht te hebben wanneer je verschillende groepjes Pikmin diverse taken laat uitvoeren. De optie om enkel met de GamePad te spelen, was momenteel nog niet speelbaar.
Tot slot mochten we het ook opnemen tegen een grote baas, die een strategisch gebruik van zowel de rock als rode Pikmin vereiste. Combineer dit met een tijdslimiet en je krijgt een game die zeker niet spotgemakkelijk zal zijn. In welke mate men terug gebruik zal maken van een beperkte tijd, valt vooralsnog af te wachten, maar Pikmin 3 belooft alvast een mooie uitdaging te worden voor menig gamer.