The Secret World - Combat en deckbuilding
Zoals je in onze eerste preview van The Secret World kon lezen, is het spel met zijn (in zekere zin) realistische wereld een heel ander paar mouwen dan een World of Warcraft of een The Old Republic. Toch is de setting alleen verre van genoeg om een speler gekluisterd te houden aan zijn scherm, want ook de combat en de manier waarop de wereld voorgesteld wordt, is belangrijk. Recente MMO's als TERA en Guild Wars 2 proberen met dynamischere actie hun spel te verkopen, maar dat is iets waar The Secret World niet voor gekozen heeft. In plaats daarvan probeert het de traditionele combat te vermengen met enkele nieuwe snufjes en welke deze zijn zul je nu ondervinden.
Voor wie gehoopt had op fenomenale acties en bewegingen zal bij het opstarten van The Secret World met een zuur gezicht komen te zitten. Op moment van schrijven lijkt de combat op het eerste zicht vergelijkbaar met een andere hotkey MMO (zie World of Warcraft) waarin je simpelweg op je knopjes drukt en je personage de actie voor jou uitvoert. Niet alleen dit, maar momenteel kan Funcom met hun nieuwe MMO nog niet de gedetailleerde acties van bijvoorbeeld The Old Republic overtreffen en komen de bewegingen soms wat houterig over. Let wel dat dit nog bèta is en alles nog kan gestroomlijnd worden, maar zowel nieuwe als oude MMO-spelers kunnen een gevoel hebben van "been there, done that".
Toch willen ze jou niet laten stilstaan terwijl je de ene na de andere actie uitvoert, want niet alleen kom je vaak groepjes van meerdere tegenstanders tegen en heb je een mooi gamma aan skills die je kan richten of controleren, maar ook de vijanden zullen veel area of effect-aanvallen op je loslaten, welke je wel moet ontwijken om niet te snel het loodje te leggen. Wat ook aangenaam is, is dat je niet altijd npc's van hetzelfde level tegenkomt. Het is meer dan eens voorgekomen dat je ergens om de hoek of over een heuveltje een ander soort wezen tegenkomt dat toch net iets te sterk is voor je eigen goed. Mocht je dan toch even het loodje leggen, dan zul je als geest moeten teruglopen naar je lichaam. Geen respawn op een veilige locatie dus.
Geen classes
Al mag de combat dan nog niet zo interessant in de oren klinken, toch heeft Funcom voor een interessante aanpak gekozen om je personage uit te bouwen. Buiten de drie organisaties zul je in het begin geen klasse moeten kiezen, maar kun je gedurende de game uit negen soorten skills kiezen, waarop je aanvallen zullen gebaseerd worden. Deze zijn onderverdeeld in melee (blades, fists en hammers), ranged (shotguns, assault rifles en pistols) en magic (blood magic, chaos en elementalism). Je begint de game met één soort skill, maar al direct krijg je de optie om eventeel te dualwielden, waardoor je 2 skills kan mengen en zo een zeer gevarieerd aanbod aan aanvallen krijgt.
Om je kennis te laten maken met deze hele weelde aan wapens krijg je al vroeg in de game de kans om in een trainingsruimte alle soorten skills uit te proberen op dummies. Iedere skill is wel ergens goed voor zoals shotguns om snel damage uit te oefenen aan meerdere tegenstanders, pistols om voor de nodige support te zorgen of blades die voor veel bloedwonden kunnen zorgen en zo de aandacht van de vijand naar jou toe trekken. Mocht je uiteindelijk toch niet tevreden zijn met je wapenset, dan kan je later nog steeds kiezen om simpelweg andere wapens op te pikken en zo nieuwe vaardigheden te leren gebruiken.
Zeven actieve en zeven passieve aanvallen
Aangezien je twee skills kan combineren en de game meer dan 500 verschillende aanvallen kent, heeft Funcom een manier bedacht die verdacht goed lijkt op hoe de eerste Guild Wars het aanpakte. Ieder personage kan namelijk uit zeven actieve en zeven passieve aanvallen kiezen en hiermee een deck bouwen om te gebruiken tijdens combat. Welke vaardigheden je kiest bepaald ook hoe capabel je in een gevecht bent en waar je juist in gespecialiseerd bent. De een kan voor meer verdediging kiezen om zwaardere mobs op zich te nemen, terwijl een ander meer voor support kan kiezen om eventeel anderen te genezen of vijanden te verzwakken. Hierdoor ontstaan opnieuw de tanks, melee, ranged en healers die we kennen uit andere MMORPG’s.
Mocht je echter voor support gekozen hebben en je wilt toch wat sneller kunnen doden wanneer je alleen bent, dan kun je er ook voor kiezen om meerdere decks te maken en om de haverklap te veranderen van build. Hierdoor kunnen spelers niet buitengesloten worden uit groepen als hun huidige deck net niet voldoende is en zullen ze ook ten allen tijde hun eigen vel kunnen redden, wanneer ze zich alleen in de lugubere wereld bevinden.
Of Funcom een goede keus gemaakt heeft met hun combat valt nog af te wachten. Het voelt momenteel allemaal nog wat houterig aan en ook het uitbouwen van je deck kan hier en daar wat meer info gebruiken. Toch heeft de maker met dit systeem een interessante twist gebracht om personages net ietwat unieker te maken, doordat je zelf op ieder moment kan kiezen hoe je het spel zal spelen. Momenteel rest ons enkel nog de vraag of ook de inhoud van de wereld interessant genoeg zal zijn om volk aan te trekken, maar hier meer over in ons volgend artikel.