Far Cry 3
Onlangs mochten we nog eens op bezoek gaan bij Ubisoft, ditmaal om een blik te werpen op 20 minuten gameplay van Far Cry 3. Zo kregen we de mogelijkheid om het spel dat iedereen tot waanzin wil drijven eens een keertje echt aan het werk te zien. Of Vaas ons compleet gek heeft kunnen maken, kan je alvast hier lezen.
In voorgaande trailers konden we al zien hoe Jason op een onbekend eiland is gestrand. Zijn vriend Doug kreeg al snel een kogel door het hoofd dankzij Vaas, een vrij geschifte kerel, waarna Vaas ook Nikki, de vriendin van Jason, kidnapt. Jason weet echter te ontsnappen, maar zit nu wel gevangen op een eiland waar een hele hoop vreemd en vaak ook gewelddadig volk rondloopt. Tijd dus om je liefje te gaan redden van die maniak, waarna je zo snel mogelijk van dat verdomde eiland wil afgeraken.
De beelden die we krijgen te zien beginnen op een strand. Al snel krijg je van Willis de opdracht om een boot van Vaas aan te vallen, om zijn radiocommunicatie uit te schakelen. Willis is een onbekende bewoner van het eiland, die je met de regelmaat van de klok met raad en daad zal bijstaan. Verder is er nog geen informatie over wie Willis eigenlijk is. Zijn hulp is echter meer dan welkom, want de boot die je moet aanvallen zit vol mannetjes van Vaas.
Op zo’n moment heb je twee mogelijkheden. Je kan er als een gek op afvliegen en iedereen als een echte Rambo afknallen of je kan het rustig aanpakken en kiezen voor de stealthy manier. Beide keuzes zouden steeds een optie zijn tijdens het spelen. Wij kregen alvast de 'gung ho'-manier te zien. De man achter de controller ging binnen via het ruim, knalde daar al snel enkele kerels neer, om daarna op te klimmen naar het dek. Onderweg kwam hij nog enkele tegenstanders tegen, die hij vakkundig het hoekje om legde. Eentje probeerde nog te ontsnappen, door weg te lopen, maar ook hij werd snel bij de lurven genomen.
Eenmaal helemaal op de top van het schip zagen we hoe Jason de radiotoren van het schip uitschakelde, om daarna zo snel mogelijk weer van het schip te gaan. Er is geen snellere manier om van een hoge toren af te geraken, dan via een zipline uiteraard. Terwijl Jason naar beneden gleed, schoot hij nog snel een vijand neer, om daarna terug veilig op het strand neer te komen.
Een dokter met een hoek af
Jason was niet ongeschonden uit zijn strijd gekomen, dus kreeg hij van Willis te horen dat hij op zoek moest gaan naar ene Dr. Earnhardt. Die zit blijkbaar ergens in een huis op het eiland. Onderweg naar de dokter kregen we voor de eerste keer echt een beeld van het eiland. Veel groen en andere felle kleurtjes maken deel uit van het landschap. Een ware verademing in een tijd waar het lijkt alsof games enkel nog maar mogen bestaan uit 1000 grijstinten. Dat het eiland er prachtig uitziet, dat is dus iets dat we al met zekerheid mogen zeggen.
Al snel kwamen we aan bij het huis van Dr. Earnhardt. Ook dat huis ademde een gestoorde sfeer uit. Een witte villa op een tropisch eiland kan misschien idyllisch klinken, maar wij kregen eerder het gevoel alsof we in de zomerversie van The Amityville Horror waren beland. Onze dokter versterkte dat gevoel alleen maar. Een smerige doktersjas en een gestoorde blik, meer moet je niet weten over de man om te weten dat hij niet helemaal spoort. Wanneer hij je dan ook nog eens vraagt om op zoek te gaan naar magische paddenstoelen, kan je jezelf afvragen of het wel zo’n goed idee was om deze man je wonden te laten verzorgen. Nu ja, je besluit de man een plezier te doen en trekt er op uit om zijn paddenstoelen te gaan zoeken.
Dr. Earnhardt zal je doorheen het verhaal meer van deze missies geven. Missies die niet gericht zijn op actie, maar eerder op avontuur en ontdekking. Het zou er voor zorgen dat het spel zowel qua gameplay als qua tempo vrij afwisselend is. De paddenstoelen zouden volgens Earnhardt ergens in een grot moeten zitten. Die hebben we al snel gevonden en na een kleine zwembeurt bevinden we ons in het donker. Jason komt in die grot al snel in aanraking met een of ander hallucinogeen en begint vreemde dingen te zien. Duidelijk nog maar eens een manier van de makers om de insanity van het spel te benadrukken. Na een flinke psychedelische trip ontwaak je, nog steeds in de grot en zonder paddenstoelen. Tijd om je missie af te maken en terug te keren naar Dr. Earnhardt.
Eenmaal daar krijg je van Willis de opdracht om naar een andere boot te gaan. Er wordt even geknipt in de beelden en plots bevinden we ons op een boot, met opnieuw een flink aantal tegenstanders. Je werkt je van de ene kamer naar de andere, terwijl je onderweg iedereen een paar kogels door het hoofd jaagt. Je vindt echter niet wat je zoekt. Je vindt spijtig genoeg wel een bom, die ontploft voordat je jezelf uit de voeten kan maken. Een bom die ontploft op een schip, wil meestal zeggen dat de verdrinkingsdood nabij is en dus moet je met Jason zo snel mogelijk een uitweg zoeken, terwijl je probeert te overleven in een schip dat vol water stroomt.
Hier hoorden we voor het eerst iets meer van de soundtrack van Far Cry 3. Geen deuntje dat de spanning moest opdrijven, maar een echt lied dat eerder het uitzichtloze van de hele situatie onderstreepte. Als de rest van de muziek ook op dit niveau zit, dan zit het daar alvast goed. Na een stevig stukje zwemmen, ontsnapt Jason en eindigt ook het filmpje dat we aan het bekijken waren.