Counter-Strike: Global Offensive
Met nog ongeveer 100.000 actieve spelers per dag, zijn Counter-Strike 1.6 (CS1.6) en zijn 5 jaar oudere broertje Counter-Strike:Source (CSS) tot op de dag van vandaag de populairste online-shooters op de pc, populairder dan recente multi-miljoen dollarprojecten met mega-marketingcampagnes als Battlefield 3 en Call of Duty: Modern Warfare 3. Vooral Counter-Strike 1.6, met een release in 2003 en een dagelijkse piek van 70.000 spelers, is een bewonderenswaardig stukje programmeerwerk. De Counter-Strike-reeks kan zichzelf daarmee tussen all-time greats als Tetris en Pac-Man zetten.
Toch vond Valve het hoog tijd om aan een nieuwe iteratie in de CS-franchise te beginnen: Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). Een belangrijk gegeven is dat Counter-Strike leeft dankzij zijn community. Spelers spelen ofwel samen in clans en teams in leagues en ladders of op een vaste server waar ze de andere stamgasten kennen. Ook het feit dat het spel zo 'open' is, is een belangrijk gegeven: het aantal mods, plugins en custom-maps is werkelijk ontelbaar. Bekende mods zijn zombi, gungame, surf, deathrun, climb en nog talloze andere waarvan enkele ondertussen al door andere games zijn opgepikt. Niet onbelangrijk: er zit een LAN-modus in, iets dat tegenwoordig al bijzonder is.
Waar andere games met flitsende visuals en duizenden medailles, plaatjes, achievements, levels en unlocks de speler proberen te boeien, blijft CS:GO erg trouw aan het origineel en komt het geheel vrij clean en sober over. Valve beseft waarschijnlijk maar al te goed dat de voorgaande games in leven zijn gebleven door de competitieve achterban die het spel met hart en ziel ondersteunt, aangezien er voor CS:GO nauw samengewerkt wordt met topspelers en teams van over de hele wereld uit beide scenes: CSS en CS1.6.
Anders, maar toch hetzelfde
Van zodra we het eerste potje spelen is al snel duidelijk dat Valve op veel vlakken vast heeft gehouden aan de voorgangers. Veteranen zullen al snel vertrokken zijn: veel maps gelijken heel erg op hun variant uit CSS, net zoals het wapenarsenaal en het tempo van het spel. De visuals van de modellen en maps doen sterk denken aan Left for Dead 2 en de Modern Warfare-reeks. Het recyclagewerk houdt de ontwikkelingskosten laag, iets wat nodig is om dit soort games levensvatbaar te maken. Tot hier lijkt CS:GO dan ook vooral een update van CSS, maar de verbeteringen verantwoorden wel dat je voor deze Counter-Strike: Global Offensive even in je geldbuidel zal mogen tasten.
Omdat CS zo basic is, komt het in de praktijk al snel aan op millimeters en milliseconden om te bepalen wie de beste is. Hierdoor creëert het spel ook zijn eigen probleem: namelijk de notoire 'Counter-Strike disease'. Met de 'CS-disease' wordt gedoeld op het effect waarbij bepaalde games over tijd compleet ontoegankelijk en onmogelijk worden voor beginners, omdat de bestaande spelers het spel zó goed onder de knie hebben dat je als nieuweling de eerste honderd uur voornamelijk aan het kijken bent hoe anderen spelen, omdat je zelf enkel dood gaat. Bezie het alsof je je racecarrière moet starten in de Formule 1 in plaats van de Opel Corsa Cup. Hoewel ook CS:GO hier uiteindelijk ten prooi aan zal vallen, heeft Valve toch geprobeerd het spel wat toegankelijker te maken.
Vooraleerst is er gekozen om spelers de keuze te geven in de manier hoe ze aan een game gaan meedoen. Er kan voor een 'Quick Match' gekozen worden, waarbij de speler in een random game gegooid wordt of er kan voor een specifieke categorie gekozen worden. Dit is feitelijk een esthetische aanpassing van de ouderwetse server browser met filters. Dit maakt het gemakkelijker voor beginners om snel te starten. De server-browser zal er sowieso in zitten, al was die in onze bèta nog niet bruikbaar. Ook het verbinden met servers via de console - die gewoon aanwezig is - werkt nog steeds zoals vanouds. Het gebruiksgemak is in elk geval aanzienlijk verhoogd, zodat iedereen, zowel casual spelers als de ervaren rotten, makkelijker door de menu's kunnen gaan om zo te bepalen hoe zij hun Counter-Strike: Global Offensive-matchen willen spelen.
Changes for the better
Net als veel recente spellen heeft ook CS:GO enkele zaken veranderd om spelers te motiveren voor de objectives te gaan in plaats van voor het meeste aantal kills. Zo worden ook in CS:GO de spelers gerangschikt naar gelang het aantal verdiende punten, in plaats van de kill-death ratio. Zaken als het planten en defusen van de bom brengen nu ook flink extra geld op, buiten het vele aantal punten dat er mee verdiend wordt. Voor clan-matches is dit natuurlijk niet zo belangrijk, maar voor public servers is dit wel een goede toevoeging, omdat het voorkomt dat spelers de normale modus zien als een speciale vorm van deathmatch.
De gungame-mod, waarin je zo snel mogelijk probeert een kill te behalen met alle wapens, zal standaard aanwezig zijn met enkele maps die speciaal daarvoor gemaakt werden. De 'Arms Race', zoals dit heet, werkt eigenlijk precies zoals we gewend zijn van gungame. Bij iedere kill krijg je een volgend wapen, waarbij het de bedoeling is om als eerste met alle wapens iemand om te leggen. Valve heeft hiervoor zelfs speciale 'Arms Race maps', die specifiek bedoeld zijn voor de modus. Die maps zijn wat kleiner en gebruiken veel hoogteverschillen om wat variatie te brengen. Deze modus valt samen met 'Demolition' onder het Arsenal-type, waar we voornamelijk kleinere maps tegemoet komen.
Erg veel verschilt de 'Demolition'-modus niet met 'Arms Race', want ook hier krijg je aan het begin van de ronde wapens toegekend. Naargelang je tegenstanders van het scorebord veegt, zal je zwakkere wapens en eventueel enkele granaten in het bezit krijgen voor de volgende ronde. In tegenstelling tot een 'Arms Race' kan je hier ook te werk gaan met een bom, net zoals de klassieke bomb & defuse-modus. Echter door de beperkte grootte van maps is er slechts een enkele bomplaats aanwezig. De rondes vliegen hier dan ook dikwijls razendsnel voorbij door de kleine mappen die iets meer open zijn dan bij 'Arms Race'.
De 'Competitive mode' werkt precies zoals CSSMixes en ESLGather werken, waarbij je met random personen in een spelletje 5 tegen 5 wordt gegooid. Je speelt dan 15 rondes aan iedere kant waarbij het eerste team dat 16 rondes heeft, wint.
De volgende zaken liggen nog niet geheel vast, gezien de ontwikkelaars ze nog wekelijks of maandelijks aanpassen naar gelang de input van de bèta-testers. Zo zijn de hitboxes een stuk kleiner gemaakt ten opzichte van CSS. Onze ervaring was dat het spel hierdoor een flink stuk moeilijker is geworden, gezien de wapens qua accuraatheid en weerslag ongeveer gelijk zijn gebleven in vergelijking tot CS1.6 en CSS. Het resultaat is dat gunfights vaak iets langer aanslepen en dat sprayen (je wapen zo snel mogelijk legen) nog zwaarder wordt afgestraft als in CSS en CS1.6 het geval is: enkel bursten (slechts 3 kogels per keer schieten) is nog enigszins effectief.
Het voordeel is wel dat de factor geluk nog verder geëlimineerd wordt en dat de kansen wat gelijker worden. Door het kleiner maken van de hitboxes zal het ook niet snel meer voorkomen dat een speler dood gaat terwijl hij al achter een muur zit, omdat zijn hitbox nog een centimetertje uitstak. Ook headshots zijn helemaal niet meer zo vanzelfsprekend, zelfs voor de geoefende speler. Ook het bunnyhoppen (een techniek om door middel van springen heel snel te bewegen) is uit CS:GO gehaald en zal dus niet meer mogelijk zijn.
Als we naar het wapenarsenaal en de wapens zelf kijken, zijn er slechts enkele aanpassingen gebeurd. Zo zijn de meeste prijzen gelijk gebleven, maar is de defusekit verdubbeld in prijs. Nog een aanpassing is dat enkele wapens die voorheen eigen waren aan een bepaalde factie, tegenwoordig voor beide facties te verkrijgen zijn. Zo zijn de dual-elites en de ES-Five-Seven nu voor beide te koop. Er zijn ook enkele wapens toegevoegd: onder andere de PP-Bizon is bij beide facties te verkrijgen, een soort machinegeweer dat sterk op de gekende P90 lijkt.
Echt interessant wordt het bij de granaten, waar we onder andere de 'Decoy granade' en de 'Molotov' vinden. De eerste is een granaat die wapengekletter laat horen als je hem ergens neer gooit. De tegenstander krijgt op die plaats dan ook een tegenstander op zijn radar te zien, hetgeen kan zorgen voor afleiding. De Molotov-cocktail spreekt voor zich en zorgt voor een korte vlammenzee daar waar hij wordt gegooid. Dit kan bepaalde routes en gangen compleet afsluiten voor de tegenstander. Beide granaten zorgen voor een extra dimensie en meer tactische mogelijkheden, zeker bij een clanwar. Nog een kleine aanpassing is dat je nu maximaal 3 granaten kan dragen en van iedere soort maximaal één. Dit betekent dat het dragen van twee flashbangs niet meer mogelijk is. Wij vonden dit in elk geval positief.
Hetgeen voor de veteranen meteen zal opvallen, is dat het zogenaamde 'quick-switchen' (niet te verwarren met quick-scopen uit CoD:MW) met de AWP voorlopig niet meer mogelijk is. Voorheen kon je heel snel met de AWP, zowat het sterkste wapen uit Counter-Strike, schieten door na ieder schot heen-en-weer te wisselen naar een andere wapen. Doordat de animatie van het wapen nu langer duurt, is dat niet meer mogelijk. Ook wordt je vizier wazig als je loopt terwijl je ingezoomed bent. Deze zaken lijken negatief in het begin, maar wij vinden dit eigenlijk wel een goede keuze, omdat het spel meer gebalanceerd wordt op vlak van wapens. Voordien was het namelijk zo dat een team met een getalenteerde AWP'er, of met een aantal AWP's, met gemak de tegenstander kon uitroeien. Daar lijkt nu wel een einde aan te zijn gekomen, waardoor de matches spannender zullen worden omdat je team ook een goede kans heeft zonder een AWP te hebben.
Op een bepaalde manier speelt Valve ook de kaart van de nostalgie. Gamers krijgen met CS:GO een spel dat weer volgens aloud principe is opgebouwd, met een focus op de wat fanatiekere gamer. Het spel komt echter ook op de Xbox 360, Playstation 3 en op Mac OSX. Hoewel het bij andere games altijd goed opvalt dat een game ook op de consoles uitkomt, valt dat bij CS:GO heel goed mee. De game is zeker geen console-port op de pc en had perfect als pc exclusive door kunnen gaan. Het cross-platform play waarmee Valve eerst het nieuws haalde, is uiteindelijk alsnog geschrapt. Ergens was dit ook wel te verwachten.
Discussie
Zoals altijd zal er weer een felle discussie ontstaan bij de release van CS:GO. Er zal weer gesproken worden over waarom CSS en CS1.6 beter zijn en CS:GO slecht is, waarom CS:GO een zogenaamde consoleport is voor casuals. Het is echter niet Valves bedoeling om met CS:GO de andere games, CSS en CS1.6, te vervangen. Het is simpelweg een ander spel.
Toch is de kans groot dat CS:GO in tegenstelling tot CSS wél velen van beide kampen zal aanspreken om over te stappen. Waar CSS vanaf het begin af aan werd geteisterd door bugs en designfouten die telkens weer met kleine pleistertjes en allerlei mods verholpen moesten worden, zal CS:GO vanaf de start een stuk betrouwbaarder zijn. De engine waarmee het spel gebouwd wordt is al een flinke tijd in omloop in Left for Dead 2 en Team Fortress 2, dus daar mogen we wel vanuit gaan dat die redelijk waterdicht is. Het spel zelf is natuurlijk behouden gebleven, op enkele - nuttige - aanpassingen na, dus ook daar zit het normaal wel goed.