The Testament of Sherlock Holmes
Sherlock Holmes is ongetwijfeld de bekendste detective ter wereld. De man die elke zaak kan oplossen, meestal dankzij een briljante discussie, heeft dan ook een onberispelijk imago. Daar zou met The Testament of Sherlock Holmes wel eens verandering in kunnen komen. Wat gebeurt er namelijk wanneer Holmes helemaal niet zo eerlijk blijkt te zijn?
Sherlock Holmes wordt al sinds mensenheugenis voorgesteld als een briljante detective, die wil strijden tegen het onrecht. Een zaak oplossen is voor hem vaak niet echt een probleem, want de man beschikt over een briljante geest. De makers van deze game hebben zich nu de vraag gesteld wat er zou gebeuren wanneer Holmes zijn krachten voor iets minder koosjere zaken zou gebruiken. In dit spel wordt Holmes immers verdacht van fraude, diefstal en andere minder fraaie zaken.
Eerst heb je als speler je twijfels daarover, maar hoe meer het verhaal vordert, hoe meer je begint te geloven dat het allemaal wel eens waar kan zijn. Holmes begint zich immers steeds vreemder te gedragen. Hij begint mensen te chanteren en op allerhande manieren onder druk te zetten. De makers willen dat je Holmes meer en meer begint te wantrouwen, net zoals Watson begint te doen doorheen het spel. Naar het einde van het verhaal zal je echt te weten waar het allemaal om draaide en als je goed naar de titel van dit spel kijkt, dan kan je één belangrijk moment uit de game al voorspellen.
Haal dat vergrootglas maar boven
Tijdens de voorstelling van het spel maakten de makers een vergelijking met LA Noire. Net als in dat spel moet je in The Testament of Sherlock Holmes zoeken naar aanwijzingen om zo een zaak op te lossen. Je moet dus ook kamers doorzoeken, mensen interviewen en alles aan elkaar linken om tot een oplossing te komen. Dit spel bevat wel een pak minder actie dan LA Noire. Zo zal je zelf nooit een pistool afvuren. De makers zeggen dan ook maar al te graag dat dit geen adventure game is, maar eerder een investigation game.
Het gedraagt zich dan ook vrij hard als een point-&-click. Je kijkt rond in de ruimtes, je zoekt naar aanwijzingen en je spreekt met verschillende personen. Op pc krijg je dan ook de mogelijkheid om te spelen met een vaste camera en kan je alles zelfs bekijken vanuit eerste persoon, om dat oude gevoel van games als Myst helemaal terug boven te halen. The Testament of Sherlock Holmes mag dan misschien wel gemaakt zijn voor consoles, de pc lijkt zeker niet in een vergeethoekje gedrumd. Alles wat je leert tijdens een zaak wordt opgeschreven in het boekje van Dr. Watson.
Af en toe krijg je na het onderzoeken van een bepaalde aanwijzing een vraag voorgeschoteld, die moet testen of je wel goed gekeken hebt. Een handig trucje om er voor te zorgen dat de speler niet gefrustreerd begint rond te lopen, omdat hij toevallig iets heeft gemist toen hij iets onderzocht. Eenmaal je genoeg aanwijzingen hebt, kan je de zaak beginnen oplossen. Dat gebeurt niet vanzelf. Je zal zelf moeten deduceren welke connecties er zijn tussen de verschillende bewijsstukken. Momenteel hebben we er nog geen idee van hoe moeilijk dat gaat zijn, maar het gaf ons in ieder geval al een vrijer gevoel vergeleken met een spel als LA Noire. Naast het notitieboekje van Watson beschik je trouwens ook nog over een labo in Baker Street, de thuishaven van Holmes. Daar kan je verschillende zaken analyseren, om zo meer te weten te komen.
Als een schilderij
Je kan tijdens een zaak trouwens vrij bewegen tussen verschillende plaatsen binnen Londen. Al die omgevingen zijn vrij knap en gedetailleerd vormgegeven. Het voordeel van dit soort spel is dat de omgevingen weinig interactief hoeven te zijn en je als maker eigenlijk een mooi schilderij als achtergrond kan neerpoten. Waarmee we niet willen zeggen dat er geen beweging zit in het spel.
Loop je bijvoorbeeld in Whitechapel rond, dan zal je zien dat er best wat leven zit in de stad Londen. In combinatie met mooi afgewerkte omgevingen zorgt dit er voor dat The Testament of Sherlock Holmes een vrij mooi ogend spel is geworden. Ook de veelvuldige dialogen zijn mooi ingesproken. Niets leuker dan de sappige tongval van een cockney te horen, terwijl je hem enkele vragen aan het stellen bent.