Hands-on: Ghost Recon: Future Soldier
Als je als ontwikkelaar een shooter wil maken, dan moet je tegenwoordig origineel zijn. We spreken immers over een redelijk verzadigde markt en het is dus zaak om je spel een invalshoek te geven die je bij andere games niet hebt. Ghost Recon: Future Soldier gaat in dat opzicht de futuristische toer op. Het wordt dus tijd om die nieuwe snufjes eens boven te halen en eens uit te testen.
Bouwpakket voor gevorderden
Laten we voor een keer eens niet beginnen met flitsende gameplay, maar wel met een functie van Future Soldier die in zijn uitgebreide vorm zeer uniek is. We hebben het natuurlijk over de Gunsmith. De mogelijkheid om je eigen wapens te maken en uit te bouwen naar je eigen nood, dat is niet echt nieuw. Het wordt echter zo uitgebreid aangepakt in deze game, dat het een belangrijke pijler is geworden binnen de gameplay. Om te beginnen beschik je over 52 verschillende soorten wapens, gaande van klein naar groot. Elk wapen kan tot 48 verschillende attachments hebben, waarmee je naar hartenlust aan de slag kan gaan. Op die manier zou je ongeveer twee miljoen verschillende wapens kunnen maken.
Elk onderdeel heeft zo zijn eigen invloed op het wapen. Een groter magazijn, hogere vuursnelheid, minder gewicht, beter voor lange afstanden enzovoort. Je kan zelf volledig kiezen hoe je een wapen in elkaar steekt, maar om je te helpen hebben de makers ook enkele presets toegevoegd. Zo kan je met een simpele druk op de knop een bepaald wapen omvormen tot een geschikt werktuig voor je volgende missie. Je wil natuurlijk ook al die wapens kunnen testen. Daarvoor hebben de ontwikkelaars een firing range toegevoegd. Even een wapen maken en snel zien wat je er mee kan aanvangen is dus perfect mogelijk. Gunsmith is op deze manier een leuke toevoeging die vooral gevorderde gamers heel veel plezier zal geven. Zij zullen hun wapens immers tot in detail aan hun speelstijl kunnen aanpassen.
Vliegtuigjes en magische mantels
Nu we Gunsmith achter de rug hebben, kunnen we overgaan op de echte actie. Tijdens deze preview kregen we vier missies voorgeschoteld. Daarin werd ons eerst uitgelegd hoe we onze gadgets moesten gebruiken. Dat is maar best ook, want je hebt ze echt wel nodig. Zo heb je de sensor grenades, waarmee je vijanden zichtbaar maakt. Voor jezelf, maar ook voor je teamgenoten. Je speelt Ghost Recon immers altijd in een team van vier. Het is ook nodig om vijanden te markeren, want enkel zo kan je teamgenoten orders geven om ze neer te halen. Maak je daar goed gebruik van, dan kan je vier vijanden in één klap neerleggen, om zo de weg vrij te maken. De drone is ander leuk speelgoed dat je kan gebruiken om vijanden te spotten. Dit is eigenlijk een kleine camera waarmee je kan rondvliegen, om zo vijanden te spotten. Zorg er wel voor dat ze de camera niet zien, want vijanden zullen hem genadeloos neerhalen.
Deze twee gadgets tonen aan dat het echt nuttig is om gebruik te maken van je teamgenoten. Meer dan eens is het bijna onmogelijk om op je eentje vijanden uit te schakelen, maar met behulp van je team is het allemaal net iets draaglijker. Ze komen je trouwens ook vrij vlot helpen wanneer je bijna dood bent. Je hebt ze ook nodig wanneer je zwaar onder vuur ligt. Je zal dan bijna niet meer kunnen mikken en je zal op die moment je teamgenoten de opdracht moeten geven om die lastige vijand uit te schakelen, zodat je weer vrij kan bewegen.
Ghost Recon mikt naast gadgets en teamplay ook op een gameplay met verschillende tempo’s. Zo kregen we een missie voorgeschoteld waarbij we onzichtbaar moesten blijven voor de vijand. Iets waarbij we goed werden geholpen door onze cloakmantel. Een druk op de knop en het moet al een heel oplettende kerel zijn, die jou ziet rondlopen. Zo’n missie verloopt aan een vrij traag tempo, waarbij je zeer goed moet nadenken over je volgende actie. Langs de andere kregen we ook een missie waarin we over een drukke baan liepen, terwijl we stevig onder vuur lagen en we tegelijkertijd ook nog eens rekening moesten houden met het feit dat er een hoop burgers rondliepen. Teveel burgers neerschieten is immers game over. Deze missie toonde ons dat Ghost Recon: Future Soldier niet enkel draait om sluipen en gadgets, maar dat er ook een stevige portie actie aanwezig is. Als de ontwikkelaars deze tempowisselingen gepast kunnen gebruiken doorheen de gehele campagne, dan gaan ze een aangename ervaring creëren.
Sterk geluid
Het geluid zit in Ghost Recon Future Soldier zeer goed. Vooral de verschillende wapens klinken heel goed, maar ook de voicing van de personages is dik in orde. Grafisch zat het dan weer niet helemaal snor. We gaan niet zeggen dat het spel er slecht uitzag, maar we hadden er toch iets meer van verwacht. Gelukkig werd ons beloofd dat ze dat aspect nog grondig gingen aanpakken, dus we geven ze nog het voordeel van de twijfel.