2012: Take-Two
2011 was een goed jaar, maar wel een jaar dat inmiddels al achter ons ligt. Het is dan ook uitkijken naar wat in de toekomst ligt en dus houdt 4Gamers een vergrootglas boven enkele uitgevers. We overlopen de grootste kleppers die gepland staan voor 2012, maar kijken ook verder dan wat zeker is. Zo zijn we niet verlegen om wat speculaties, die de ene keer al wat beter onderbouwd zullen zijn dan de andere. Vandaag aan de beurt: Take-Two.
The Darkness II
Release: 10 februari 2012
The Darkness II is het vervolg op de FPS-titel die in 2007 verscheen en inspiratie haalde bij de gelijknamige comics. Het spel plaatst je in de rol van Jackie Estacado, de don van een misdaadfamilie uit New York die de controle heeft over The Darkness, een oude en chaotische kracht. Een zegen is deze kracht evenwel niet en het liefst van al zou Jackie The Darkness achter zich laten. Tijdens een aanslag op zijn leven komt de kracht terug naar boven en Jackie wordt opnieuw in een avontuur gestort, op zoek naar antwoorden.
Kenmerkend voor de reeks is de zogenaamde quad-wielding gameplay. Naast twee wapens in je handen heb je namelijk ook nog eens twee demonische armen die je kan gebruiken om tegenstanders uit te schakelen. Wanneer je de Demon Arms voldoende onder controle hebt, kan je nog extra krachten oproepen ook. Deze werken echter enkel in het donker, waardoor je vaak lichtbronnen zal moeten uitschakelen om zonder te veel kleerscheuren uit een gevecht te komen. Nieuw bij The Darkness II is een co-op mode, die je delen van het verhaal vanuit een iets ander perspectief laat zien.
Max Payne 3
Release: maart 2012
Velen zullen ongetwijfeld uitkijken naar Max Payne 3, dat in maart 2012 het verhaal van de detective uit New York verder zet. Na een traumatisch verleden heeft onze vriend besloten om als privé-bewaker een rijke industrieel en zijn familie te beschermen. Wanneer enkele bendes van Sao Paulo het op de familie gemunt hebben, is het aan Max Payne om de handen uit de mouwen te steken. Er moet worden afgerekend met demonen uit het heden en het verleden, en uiteraard zal daarbij een hoop bloed vloeien.
Max Payne 3 brengt (hopelijk) wat we van Max Payne verwachten: veel schietwerk. De ontwikkelaars laten het echter niet bij het oude vertrouwde, want via enkele aanpassingen en vernieuwingen hoopt men voor een nog intensere gameplay te kunnen zorgen. Zo vond men het nogal jammer dat er in een third-person shooter vaak zoveel met de camera moet gedraaid worden zodat je je tegenstanders kan zien. Voor Max Payne 3 is dan ook een nieuw systeem ontwikkeld dat je zonder veel problemen een goed en snel overzicht geeft van de gehele ruimte, zodat je niet eerst vijf keer in de rug geschoten hoeft te worden alvorens je effectief kan reageren. Voorts keert Bullet-Time in een verbeterde vorm terug en kunnen we in Max Payne 3 ook met een multiplayer aan de slag.
BioShock Infinite
Release: 2012
Nadat we ons in BioShock en BioShock 2 onder de zeespiegel bevonden om het op te nemen tegen Big Daddies en allerlei Splicer-gespuis, wordt het in BioShock Infinite letterlijk over een andere boeg gegooid. Het spel speelt zich namelijk af in Columbia, een stad die boven de wolken zweeft. De kleinere ruimten uit de vorige games hebben plaats geruimd voor grote, open omgevingen, maar qua karakter lijkt de vliegende stad niet minder gestoord dan Rapture. Alles lijkt te draaien rond Elizabeth, een dame die over bijzondere krachten beschikt waardoor ze in andere dimensies terecht kan komen. Haar beschermen lijkt je belangrijkste taak tijdens je verblijf in Columbia. Makkelijk belooft het alleszins niet te worden, want naast een geschifte menigte is er ook een reusachtige, mechanische vogel die je achterna zit.
BioShock Infinite brengt enkele typische elementen van vorige games terug, maar wil tegelijk ook vernieuwend zijn. Zo is politiek nog steeds een belangrijke inspiratiebron voor de game, maar in BioShock Infinite lijkt het vooral de migratie te zijn die het klimaat bepaalt. Ook zijn er vigors en nostrums van de partij, die veel gelijken op de plasmids en tonics uit de voorgaande games. Speciale krachten dus die je kansen op overleven toch wat vergroten. Daarnaast is de Skyline een grote vernieuwing in BioShock Infinite. Het is een systeem van rails dat je toelaat snel grote afstanden te overbruggen, al is het wel de vraag hoe veilig die dingen zijn.
En verder?
Voorlopig heeft Take-Two nog vier andere games gepland staan voor 2012. Major League Baseball 2K12 moet de honkbalfans bekoren, terwijl Nicktoons MLB 3D wordt klaargestoomd voor een release op Nintendo 3DS. Beide games staan gepland voor een release in maart, maar dat betreft enkel de VS. Het is nog onduidelijk wanneer de titels naar Europa zouden komen. Daarnaast komt XCOM in 2012 weer boven water. De reboot stond aanvankelijk gepland voor maart, maar die release werd onlangs uitgesteld. Onlangs raakte bekend dat er naast een reboot ook een remake zit aan te komen en dat in de vorm van XCOM: Enemy Unknown, dat dichter bij de originele gameplay zal blijven: een RTS-perspectief, turn-based gameplay en tactische, vernietigbare omgevingen. Enemy Unknown zou in de herfst van dit jaar moeten verschijnen.
Voorts heeft Take-Two nog twee games waarvoor nog geen duidelijke releasedatum bestaat. Naast het tactische Spec Ops: The Line wacht immers ook Grand Theft Auto V nog op een releasedatum. Aangezien Max Payne 3 in maart verschijnt, lijkt het onwaarschijnlijk dat we GTA V nog in de eerste helft van 2012 mogen verwachten, al is ook een release in de tweede helft van dit jaar niet zeker. Op Borderlands 2 lijkt het hoe dan ook wachten tot 2013, dus wie daar al naar zat uit te kijken dit jaar, kan het vergeten.
Speculaties
Cross-platform play voor BioShock Infinite en BioShock Vita
Tijdens de E3-beurs van 2011 werd bevestigd dat er wordt gewerkt aan een BioShock-game voor de PS Vita, de nieuwe handheld van Sony. Aangezien het zogenaamde cross-platform play een belangrijk aspect lijkt te zien, zou het niet mogen verwonderen wanneer BioShock Infinite en de Vita-game van BioShock op een bepaalde manier met elkaar zouden kunnen gebruikt worden. Wie beide games koppelt, zou bijvoorbeeld een speciaal wapen kunnen activeren of een extra gebied kunnen bezoeken. Er lijken in ieder geval veel zaken mogelijk, maar de vraag is natuurlijk of het er zal van komen. Van BioShock op PS Vita is al een tijd niets meer gehoord en een release in 2012 hangt niet meteen in de lucht, dus het valt af te wachten of de nieuwe BioShock-games werkelijk enige vorm van cross-platform play zullen ondersteunen.
Grand Theft Auto voor PS Vita en 3DS
Grand Theft Auto beperkt zich al lang niet meer tot consoles en pc en dus lijkt het niet onlogisch dat er ook GTA-games worden ontwikkeld voor de nieuwe generatie handhelds. Officieel is er nog niets over bekend, maar een GTA-game voor PS Vita en/of 3DS lijkt ons er hoe dan ook aan te komen. Of dat ook voor 2012 is, dat is een andere vraag.
Red Dead Redemption 2
Het werd wel eens Grand Theft Auto in het Wilde Westen genoemd, een beschrijving voor Red Dead Redemption die de ene al wat minder kon waarderen dan de andere. Hoe dan ook: de game wist een hoop mensen aan te spreken en al die fans zitten waarschijnlijk ongeduldig te wachten op een vervolg. Of dat er ook zal komen, valt nog af te wachten, maar in onze dromen is een E3-onthulling van Red Dead Redemption 2 niet onmogelijk. Een release in 2012 lijkt dan wel weer ver weg, dus dan is het al uitkijken naar 2013 of 2014.
Agent
Rond Agent hangt heel wat onduidelijkheid. De game werd in 2009 al onthuld als een exclusive voor de PS3, maar informatie omtrent de game is schaars en veel nieuwe informatie lijkt er niet te komen. Er is onduidelijkheid over de status van het project, evenals over de platformen waarop het uiteindelijk zal verschijnen. Het spel zou zich afspelen aan het einde van de jaren '70 van de vorige eeuw, het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Spionage is schering en inslag en dus komt de speler in een paranoïde wereld terecht waar je vooral moet uitkijken en handelen voor het te laat is. Velen zijn benieuwd naar Agent, ondanks het weinige dat ervan bekend is. 2012 lijkt ons een goed jaar om Agent definitief uit de doeken te doen, maar voorlopig blijft het bij speculatie.