Saint Seiya: Sanctuary Battle
Japanse krijgers die een Griekse godin moeten beschermen en er zo voor moeten zorgen dat de andere goden de wereld niet naar de verdoemenis helpen, het kan voor schrijvers van manga allemaal. In Saint Seiya krijgen we een mooi voorbeeld te zien van hoe Japanse manga en Europese mythologie een perfecte combinatie kunnen vormen. Hopelijk hebben ze die symbiose bij Namco Bandai ook kunnen vertalen naar een goede game.
Gamers die vroeger naar de tekenfilms keken op de Franse televisie zullen bekend zijn met Saint Seiya (daar Les Chevaliers de Zodiaque genoemd), voor anderen zal het dan weer iets compleet nieuw zijn. Saint Seiya vertelt het verhaal van een groepje weeskinderen, waaronder Seiya, die gezworen hebben om Athena altijd en overal te beschermen. Die weeskinderen zijn allemaal Bronze Saints met de krachten van een sterrenbeeld. Zo heb je bijvoorbeeld een Saint met de krachten van de Pegasus, terwijl de andere dan weer die van de Phoenix heeft.
In het begin van het spel krijgen we te zien hoe Athena wordt verraden door een andere groep Saints die bekend staan als de Gold Saints. Dit zijn de sterkste en meest legendarische Saints. Athena wordt geraakt door een pijl en heeft vanaf dat moment nog twaalf uren te leven. Het is nu aan Seiya en vier andere Bronze Saints om Athena en de rest van de wereld te redden. Hiervoor moeten ze eerst elf Golden Saints verslaan om zo uiteindelijk bij Gemini Saga te komen. Deze Saint wil Athena doden om zo zelf de wereld onder controle te kunnen krijgen. Tijdens het spelen wordt dit verhaal niet altijd even duidelijk verteld, wat aangeeft dat je beter al een beetje kennis hebt van de verhaallijn. Iemand die nog nooit van Saint Seiya heeft gehoord zal af en toe toch eens zijn wenkbrauwen fronsen.
Cosmo en zeven zintuigen
Het verhaal hebben we nu min of meer uitgelegd, tijd voor actie. Saint Seiya: Sanctuary Battle is een vechtspel dat zich baseert op twee onderdelen. Langs de ene kant heb je de stukken tussen twee tempels van de Gold Saints, waarbij je op een korte periode tussen de 200 en de 300 vijanden zal moeten verslaan. Dit doe je vooral door lekker tekeer te gaan op de knoppen van je controller. De combo’s komen dan wel vanzelf. Op dat vlak is het allemaal niet echt ingewikkeld. Elk personage beschikt ook over een aantal speciale aanvallen, die iets meer kracht hebben dan de gewone aanvallen. Ze zijn vooral handig wanneer je omsingeld wordt. En dat kan al eens gebeuren. In dit spel zit de camera immers compleet vast, waardoor je niet even kan zwenken om te zien waar al je vijanden zijn.
Je zal dus al eens in de rug aangevallen worden, zonder dat je ook maar even had gezien dat er iemand achter je stond. Naast de gewone en speciale aanvallen heb je ook nog je zevende zintuig. Hiermee kan je de tijd vertragen, zodat je iets meer tijd hebt om aanvallen te ontwijken en om zelf flink uit te halen. Het zevende zintuig is vooral handig wanneer je sterkere tegenstanders tegenkomt. De gewone soldaten versla je met twee vingers in de neus, maar dat is niet het geval met bazen en tussenbazen. Die zijn in verhouding met de rest van de gevechten stukken moeilijker. Ze zijn vooral een stuk sneller en sterker, waardoor het vertragen van de tijd een nuttige optie is. Om het zevende zintuig en andere speciale aanvallen te gebruiken, heb je wel Cosmo nodig. Dit is een soort innerlijke kracht, die leegloopt wanneer je speciale krachten gebruikt. Hij loopt echter vrij snel terug vol, waardoor je er naar hartenlust gebruik van kan maken.
Het tweede deel van het spel focust op de gevechten met de Gold Saints. Terwijl je in de tussenstukken vooral snel en veel moet aanvallen, moet je het in deze gevechten helemaal anders doen. De Gold Saints zijn heel sterk en snel, waardoor je ze enkel kan aanvallen op de juiste momenten. Wanneer een Gold Saint een aanval uitvoert, is het de bedoeling dat je het zevende zintuig inschakelt en snel enkel klappen uitdeelt. Daarna zal je terug moeten afwachten en ondertussen aanvallen moeten ontwijken, tot je de volgende mogelijkheid ziet tot aanval.
Hierdoor verlopen de gevechten aan een vrij traag tempo, wat het allemaal nogal saai kan maken. Je zal ook al snel meer dan tien minuten besteden aan een gevecht. Echt spannend is het allemaal niet en zeker in de latere gevechten is het vooral frustrerend. De Gold Saints zijn dan zo sterk en ze vallen zo veelvuldig aan dat je er helemaal gek van wordt. Je beschikt gelukkig wel over drie continues per gevecht, maar als je helemaal op het einde toch sterft en het complete gevecht opnieuw moet doen, dan zal die controller al snel door de kamer vliegen.
Naast het verhaal heb je ook nog de mission mode. Hierin kan je alleen of met twee speciale uitdagingen aangaan. Dit zijn dan speedruns van bepaalde stukken, maar ook gevechten met verschillende sterke tegenstanders na elkaar. In totaal zitten er 26 challenges in het spel, waarmee je wel een tijdje zoet zal zijn, aangezien ze bijna allemaal meer dan een halfuur in beslag zullen nemen.
Hier ben ik al eens geweest.
Grafisch is Saint Seiya nogal eentonig te noemen. Het lijkt wel of er maar drie omgevingen zijn, met hier en daar kleine verschillen. Je hebt de tussenstukken, die bestaan uit gras en trappen. Af en toe gaat een bocht eens naar links in plaats van naar rechts of hebben de stenen een beetje een andere kleur, maar voor de rest is het allemaal hetzelfde. Tijdens de gevechten met de Gold Saints zit je altijd in een tempel, die ze in een speciaal pakket hebben gekocht. Het was toen waarschijnlijk 1 kopen, 11 gratis in de winkel.
Voor de inrichting hebben ze dan elke Gold Saint twee euro gegeven, zodat hij er nog een eigen toets aan kon geven. Tijdens elk gevecht met een Gold Saint zal je ook nog eens naar een andere dimensie worden geslingerd. Die dimensie ziet er natuurlijk altijd hetzelfde uit, met heel af en toe eens een kleine uitzondering. Gelukkig zit er in de personages nog een beetje variatie, al is het spijtig dat de makers niet hebben gekozen om de tekenstijl van de oude tekenfilms min of meer te behouden. Ze hebben daarentegen gekozen voor een min of meer moderne, computergeanimeerde look.