Hands-on preview: Star Wars: The Old Republic (2/2)
In deel één van onze Star Wars The Old Republic preview las je reeds over de traditionele gameplay en het grootse verhaal dat Bioware de speler te bieden heeft, maar een MMO zou niet zo massively aanvoelen zonder de mogelijkheid om met meerdere te spelen. In het uitgestrekte universum van Star Wars zul je menig aantal spelers en NPC-kompanen tegenkomen en wat je precies allemaal met hen kan doen en hoe het momenteel reeds aanvoelt zal je de komende minuten te weten komen.
In je eentje, maar toch ook niet
Tijdens het verloop van je verhaal en de vele missies die je opgedragen krijgt zul je in tal van regio's terecht komen, maar er zullen zo van die momenten zijn waar je best eens de hulp van iemand kan gebruiken wanneer je overmeesterd wordt door een groep vijanden. In de meeste MMO's zoek je dan de hulp op van een naburige speler of een vriend, maar in deze game heb je nog een andere optie, de hulp van je companions inroepen.
Bioware heeft in zowat iedere RPG die ze gebracht hebben voor NPC's gezorgd die je doorheen het verhaal bijstaan en ook voor deze MMO konden ze ons niet aan ons lot overlaten in dit gigantische universum. Al van bij je eerste levels zal iedere speler één NPC als sidekick meekrijgen. In eerste instantie zal iedere speler van dezelfde klasse ook dezelfde companion krijgen, maar in latere delen van je verhaal zul je nog de mogelijkheid krijgen om extra NPC's naar keuze te rekruteren om je team sterker te maken. Iedere companion blinkt in iets uit zoals melee, snipen of gadgets.
Companions in The Old Republic doen in zekere zin denken aan de Heroes uit Guild Wars, want ook zij zullen met jou meelevelen en ook hen kan je nieuwe uitrusting geven. Ze zullen ook nieuwe abilities leren die je manueel kan gebruiken of waarvan je het nodige kan instellen zodat de NPC wel zijn ding zal doen. Let wel, je kan maar één NPC gelijktijdig bijhebben, dus als je een vrij tere jedi bent kun je best voor iemand met een degelijk pantser kiezen die de nodige klappen voor jou kan opvangen.
Waar je companions en de helden uit Guild Wars echter van elkaar afwijken is de band die je met hen krijgt. Iedere NPC die bij jouw team komt zal door de handelingen die je in het verhaal uitvoert naar jou opkijken of je juist meer en meer argwanen. Na een tijdje zul je dan ook de mogelijkheid krijgen om meer van zijn of haar achtergrondverhaal te kennen en eventuele zijmissies rond die NPC te beleven, maar als je denkt dat daar je band ophoudt dan heb je het goed mis.
Werken zullen ze
Iedere MMO heeft wel één of andere manier om je eigen items te maken of items uit je omgeving te halen. Dit heeft SWTOR ook, maar hier zal je kompaan grotendeels werk van maken. Vanaf een bepaald punt in je verhaal kun je jouw kompaan drie soorten professions aanleren. Een eerste om items uit de natuur te halen (gathering skill), een tweede om de items te maken (crafting skill) en een derde om nog extra materialen te verdienen via missies (mission skill). Iedere skill zal je kompaan aanleren en hij zal dan alles voor jou kunnen doen, maar let wel dat je in de wereld nog genoeg kansen zult krijgen om zelf je materialen in het wild te verzamelen, mocht je toch eens een vel van een dier willen stropen of erts uit een speciale steen nodig hebben.
Wat echter zo handig is aan het leren van skills aan je companions is dat je eender wanneer je NPC’s erop kan uitsturen om items voor jou te gaan maken of te zoeken. Meestal zijn ze dan één tot tien minuutjes weg (missions duren langer) en kun je hun hulp niet gebruiken in combat. Soms zullen ze bij het terugkeren met heugelijk nieuws komen, want af en toe hebben ook zij geluk en vinden ze extra veel van een bepaald item of is het maken van een voorwerp bijzonder vlot verlopen waardoor het sterker dan anders is. Wie weet krijg je misschien wel eens twee items voor de prijs van een.
Vele mensen denken wellicht dat Bioware op deze manier het echte gevoel van craften ontnomen heeft, maar dat is niet zo. Ze hebben nu eenmaal het craftingsysteem opgefrist. Vergeet niet dat je nog altijd alles zelf kan zoeken in het wild, net als in andere MMO’s en je zal er quasi even lang moeten over doen om dat éne felbegeerde item te ontwerpen. Doordat je de companions erop uitstuurt om de voorwerpen voor jou te maken of te zoeken, krijg jij de kans om rustig verder te pvp’en of één van de vele dungeons of planeten te ontdekken. En mocht je kompaan dan teruggekeerd zijn, kun je hem direct met een nieuwe opdracht erop uit zenden zonder te stoppen met wat je bezig was.
Verhalen beleef je met vrienden
Zoals je wel al doorhebt zijn de companions een enorme aanwinst in deze MMORPG, maar toch zul je met hen alleen niet alle klusjes kunnen klaren. Sommige grote missies zullen nu eenmaal meer dan twee personen vereisen, maar bovenal zul je de vele verhaalgedreven dungeons (Flashpoints genaamd) toch liever met echte mensen doorlopen. NPC’s hebben nu eenmaal niet het reactievermogen van andere spelers of zijn niet snugger genoeg om zich direct uit de voeten te brengen als er iets gevaarlijks staat te gebeuren. Op zo’n momenten moet je de hulp inschakelen van je echte vrienden of medespelers.
Al na het verlaten van je eerste planeet zal je voor de eerste keer een ideale gelegenheid hebben om met een party van vier echte spelers een Flashpoint te betreden. De Esseles is een transportschip dat jou en je partyleden naar de volgende planeet moet brengen en net wanneer jullie vertrekken besluit een ambassadeur ook hetzelfde schip als jullie te gebruiken, maar helaas is het net een persoon die het keizerrijk weg wilt.
Naarmate je door de dungeon vordert zullen er meerdere gelegenheiden zijn om zelf het verloop van het verhaal te bepalen aan de hand van keuzes die je maakt. Iedere speler krijgt de kans om zijn eigen beslissing in de gesprekken uit te kiezen, maar wat er uiteindelijk zal gebeuren wordt via een rolsysteem bepaald. Mocht je voor iets goeds kiezen en er komt toch een slechte uitloop door de beslissing van een andere speler hoef je niet te panikeren. Jouw keuze geldt voor jou en je zal steeds de juiste goede of slechte punten krijgen om je statuut in de spelwereld te behouden.
Doordat je beslissingen hebt in de Flashpoint kunnen er zaken iedere keer anders verlopen. Je kan de ambassadeur redden, maar een volgende keer kun je te weten komen wat er gebeurt mocht je dat nou eens niet doet en wat er dan met de rest van de crewleden gebeurt? Bioware wilt dat je meerdere redenen hebt om een dungeon nog eens te doorlopen en dit is één van de manieren om het te doen. Een andere manier is om je profession skills naar boven te brengen in een Flashpoint. Stel dat je voor een gesloten brug komt te staan, dan kan je in plaats van rond te gaan iemand met scavenging aan het werk zetten om de brug open te krijgen en zo een stuk van de instance af te snijden.
Echte spelers hebben natuurlijk een leven buiten het spel (meestal toch) en het kan wel eens zijn dat iemand de groep moet verlaten om in het echte leven zijn verhaal te beleven. Dan kun je ofwel iemand anders zoeken of je kan één van de companions bovenhalen die dan de party compleet maakt. Meestal is dit heel doenbaar, maar Bioware vertelde ons wel dat het met één of twee companions later wel moeilijker kan worden. Wellicht spreken ze wel de waarheid, maar onze partyleden zijn altijd braafjes gebleven tot de klus geklaard was.
Wars staat voor oorlog
Buiten een bijzonder goed verhaal zul je natuurlijk ook moeten vechten tegen andere spelers, het is dan ook oorlog en Bioware heeft voor vanalles gezorgd om het wat “levendig” te houden. Naarmate je in level stijgt zul je meer en meer planeten kunnen bezoeken. Sommige planeten zullen niet toebehoren aan the Empire of The Republic en zullen neutraal zijn. Hier kun je op eender welk moment aan het questen zijn, om vervolgens een groepje echte spelers te zien verschijnen die jou het leven zuur maakt. Ook zal de game drie PVP Warzones bevatten waaraan je op eender welk moment kan deelnemen en dit zijn de Voidstar, Alderaan en Huttball. Voor deze preview bekijken we even de twee laatstgenoemde Warzones.
Alderaan is een bekende variant van conquest in Battlefield. Je hebt drie punten op de map die je moet overnemen en zien te behouden, want die punten zijn in feite kanonnen die gericht zijn op het schip van de tegenstander en die dat proberen klein te krijgen. Punten overnemen doe je door het controlepaneel aan te klikken en te wachten tot een timer afloopt, maar het is slechts een kwestie van geraakt te worden om onderbroken te worden. Deze vorm van PVP hebben we al in meerdere MMO’s zien terugkomen, maar het is een leuke en populaire vorm van PVP en mag dus al zeker niet ontbreken.
De tweede Warzone is Huttball en deze is in onze ogen het leukst als er goed samengewerkt wordt. De bedoeling is om de bal in het midden op te pakken en veilig in het kamp van de tegenstander te brengen zonder te sterven. De bal kan doorgegeven worden naar andere spelers wanneer je overrompeld wordt door de tegenstander en met een beetje teamwork kun je al snel een paar puntjes sprokkelen, maar dan moet er ook sprake zijn van teamwork.
Wanneer je de bal oppakt wordt je personage trager en dus een makkelijkere prooi om gepakt te worden. In de meeste gevallen zou je dan moeten passen, maar de meeste spelers wisten in de bèta niet van deze functie af en lieten zich dan ook te grazen nemen door de vele tegenstanders. Grappig is wel dat er een publiek aanwezig is en er een commentator het woord voert tijdens de match. Scoor je of dood je enkele personen zal iedereen dit te horen krijgen, maar sterf je op een idiote manier dan zal je ook met beschaamde kaken respawnen.
Om het nog wat heftiger te maken is de arena ook gevuld met vallen van gifputten tot rampen waar er vuur uit de grond komt. Verscheidene bruggen zijn ook te vinden op de map, waardoor ranged spelers zich kunnen verstoppen op een hoger gelegen platform of een speler die de bal heeft kan hem doorspelen naar iemand op de brug, waardoor hij weer verder kan lopen richting doel. Deze map laat iedere klasse bruikbaar voelen en is daardoor ook erg vermakelijk, zelfs al word je eens in een gifput geduwd of zie je een klein leger tegenstanders op je afstevenen.