Populariteit Halo "bijna een vloek"
Halo: Combat Evolved is een mijlpaal geworden in de manier waarop shooters op console zich hebben gemanifesteerd. Elke nieuwe Halo-titel bracht dan ook heel wat verwachtingen met zich mee en een miljoenenverkoop was dan ook gegarandeerd. Toch wist Microsoft in het begin niet dat het zo'n vaart zou lopen met de franchise. Zo stond Munch's Odyssee immers gepland als "killer app", waarmee Microsoft zou uitpakken.
Naarmate Halo zijn positie innam als belangrijke franchise, nam de druk ook toe. "Later voelde ik het eerder aan alsof het bijna een vloek was. Het was zo belangrijk geworden voor Xbox, dat het Halo zelf begon te beïnvloeden. Als mensen Halo als het belangrijkste van een Xbox beschouwen, dan moet Halo er ook zijn voor de lancering van Xbox 360. Het mag zijn lanceringsdatum niet missen, ook al zou het daardoor een slechtere Halo zijn. Het is alsof Halo belangrijker was dan de console zelf en dat wou ik nooit", laat Ed Fries - voormalig baas van Microsoft Game Studios - weten.