Forza 4 geïnspireerd door Pokémon en WoW
Dat een game de naaste concurrentie bekijkt om te zien waar ze zelf beter kunnen presteren en hoe ze die kunnen aftroeven, zal iedereen nogal vanzelfsprekend vinden. Dat men echter ook ver voorbij de grenzen van het eigen genre gaat kijken, zullen sommigen toch net iets anders bekijken.
Zo laat creative director bij Turn 10, het bedrijf dat nu de laatste hand aan Forza Motorsport 4 aan het leggen is, Dan Greenawalt weten welke games een inspiratiebron zijn geweest voor Forza 4. "Ik bekijk reeksen die niet denken aan de competitieve oorlog binnen de industrie, maar die een visie op lange termijn hebben en die bezig zijn met de ervaring die ze de mensen wil bieden. We halen dus inspiratie uit Pokémon voor ons levelsysteem en de verslavende beloningen en de variatie in de beloningen om mensen aan het spel te kluisteren. World of Warcraft is dan weer een inspiratie voor onze Auction House. Storefronts is dan weer van Yahoo Stores gehaald."
Greenawalt zegt dat hij geen inspiratie haalt uit andere racegames, omdat hij het genre vooruit wil duwen. "We zijn gekend om het genre meer vooruit te duwen dan de rest van de games, omdat we onder meer met social content en user-generated content bezig zijn."