Ubisoft geeft tool vrij voor gamers met kleurenblindheid
Ubisoft heeft zijn realtime kleurenblindsimulator genaamd Chroma open source gemaakt, zodat ontwikkelaars wereldwijd eenvoudiger rekening kunnen houden met spelers die kleurenblind zijn. De tool is vanaf nu gratis te gebruiken via GitHub. Met Chroma kunnen ontwikkelaars direct ervaren hoe hun game eruitziet voor spelers met verschillende vormen van kleurenblindheid. De tool plaatst een real-time filter over het scherm zonder de prestaties te beïnvloeden en helpt zo om toegankelijkheid al vroeg in het ontwikkelproces mee te nemen.
Wereldwijd leven zo’n 300 miljoen mensen met een vorm van kleurenblindheid. Toch bieden veel games nog steeds maar beperkte opties om kleurgebruik aan te passen. Ubisoft wil daar verandering in brengen door Chroma beschikbaar te stellen voor de hele industrie. De ontwikkeling van Chroma begon in 2021 bij het kwaliteitscontroleteam van Ubisoft. Inmiddels werkt de tool met het gerenommeerde Color Oracle algoritme en biedt hij ondersteuning voor zowel één als twee schermen.
Ritu Chowdhary, Director of Quality Control bij Ubisoft is duidelijk trots op Chroma:
"Bij Ubisoft is het open-sourcen van Chroma onze belofte aan de toekomst, waarin toegankelijkheid geen feature is, maar een mindset, en inclusief design de ervaring voor elke speler verbetert. We zijn trots op ons Quality Control-team in India, dat doelgericht, vol vertrouwen en met hart en ziel leiding geeft."
Volgens productmanager Jawad Shakil is de ontwikkeling van Chroma niet zonder uitdagingen verlopen:
“Het team stond voor grote uitdagingen tijdens het bouwen, zoals realtime prestatieproblemen en het vinden van het juiste algoritme om Chroma aan te drijven. Door nauw samen te werken met experts op het gebied van toegankelijkheid en de tool te verfijnen op basis van feedback, creëerde het team een oplossing die vertragingen en onnauwkeurigheden elimineerde, waardoor het testen van toegankelijkheid efficiënt en soepel verliep. Chroma is een bewijs van de innovatie en toewijding van het team; hun werk maakt nu al een verschil in de manier waarop we games ontwerpen met toegankelijkheid in gedachten. Het open-sourcen van Chroma is een trotse stap voorwaarts, waardoor iedereen kan profiteren van deze innovatie."