Game Mania: wat als je nog een pre-order, voorschot of cadeaubon hebt?
Onlangs is door Game Mania officieel het faillissement aangevraagd. Aanvankelijk hoopte men nog een overnemer te kunnen vinden, maar dat is niet gelukt. Veel klanten zitten echter nog met pre-orders en zaken als cadeaubonnen, en vragen zich af hoe het daar nu precies mee zit. Kan je je geld nog terug krijgen? Inmiddels is daar wat meer duidelijkheid over.
Cadeaubonnen en digitale tegoeden
Cadeaubonnen en digitale tegoeden mogen helaas niet meer aanvaard worden. Ook kan er geen geld meer voor teruggegeven worden.
Pre-orders en bestellingen
Lopende bestellingen, inclusief pre-orders en click & collect aankopen, worden niet meer verder afgehandeld.
Krijg je je geld nog terug?
De kans dat je als klant nog je geld kan terugkrijgen van Game Mania is erg klein, maar wie bij hetzij de webshop hetzij een fysieke winkel nog een voorschot, cadeaubon of digitaal tegoed heeft, kan een vordering indienen bij de curator.
Zo'n schuldvordering, waarmee je te kennen geeft dat Game Mania je nog geld verschuldigd is en dat je dat geld dan ook terugeist, moet je samen met overtuigingsstukken elektronisch indien bij het Centraal Register Solvabiliteit, waar de procedure verder staat uitgelegd.
Waarom krijgen klanten hun geld (niet) terug?
Als een bedrijf failliet is, kan het zijn schulden niet meer (tijdig) terugbetalen. De verschillende assets die het bedrijf dan nog heeft, worden allemaal verkocht (vaak via een veiling) om zo schuldeisers alsnog (deels) te kunnen betalen.
Zo gaat het nu ook bij Game Mania, waarvan via een veiling een hoop games, accessoires, merchandise, collector's items en winkelinrichting verkocht zal worden. Met het geld dat deze veilingen opleveren worden dan schuldeisers betaald.
In theorie zouden ook klanten op deze manier geld kunnen terugkrijgen, maar in de praktijk staan zij vaak helemaal achteraan in de rij en tegen dat zij aan de beurt zijn is het geld alweer op. De kans dat gewone klanten dus nog iets van geld terugkrijgen is klein.
Ik hoop dat niemand zich de afgelopen weken heeft laten vangen om iets aan te kopen via GM. Oh ja en nog een leuk weetje wat niet vermeld staat. Je hardware heeft ook geen garantie meer ! Toch niet via game mania. Je kan nu alles rechtstreeks naar de fabrikant opsturen.
Geplaatst op 2024-09-11 11:18:08
Je hardware heeft wel nog altijd garantie...
En dat rechtstreeks via de fabrikant regelen is altijd de beste optie.
Geplaatst op 2024-09-11 12:05:57, bewerkt op 2024-09-11 12:06:45
De garantie blijft behouden, alleen zal deze nu idd via de fabrikant moeten verlopen. Belangrijkste is je aankoopbewijs van de winkel (ook al is deze failliet) hiervan goed te bewaren. Standaard heb je steeds 2 jaar effectief garantie wat wettelijk verplicht is door de Europese wetgeving (vroeger was dit 1 jaar + 1 jaar als je kan aantonen dat de problemen afkomstig waren door fabricatie of een gevolg zijn van problemen in het eerste jaar).
Geplaatst op 2024-09-11 13:27:34, bewerkt op 2024-09-11 13:27:47
En bepaalde banken geven, als je met je creditcard aankoopt, nog een jaar extra garantie bovenop de wettelijke 2 jaar.
Geplaatst op 2024-09-11 23:05:57
Wat een miserie
Geplaatst op 2024-09-11 14:03:38
ergens wel, maar aan de andere kant zat dit er al lang aan te komen. Een tijd geleden gaf ik ze nog een jaar, max 2 jaar. 2 weken later kwam het bericht dat ze bescherming tegen schuldeisers vroegen.
Zelf voor hen een tijdlang gewerkt in het verleden en was toen al te voorspellen dat ze de verkeerde beslissingen gemaakt hadden op vlak van hun businessmodel. Ja, digitalisering heeft veel roet in het eten gegooid en online retail is ontploft met de covid-lockdowns, maar véél hadden ze zelf in handen. Pre-COVID te snel gegroeid, te veel focus op mainstream en merchandise, amper tot géén competitiviteit met concurrentie omdat ze krampachtig aan hun ego van gamespecialist bleven vastklampen en de forse achteruitgang van klantenmanagement.
Gevolg is dat diegene die niet op de hoogte waren of alert genoeg waren om hun tegoeden te verzilveren en pre-orders te annuleren, nu de dupe ervan zijn.
Geplaatst op 2024-09-11 14:32:58
Ja zat er idd aan te komen. En leuk dat je er voor hebt gewerkt, positieve ervaring?
Geplaatst op 2024-09-11 15:32:59
Op zich wel, zeker de contact met de klanten en vooral de gamers. Maar uiteindelijk vertrokken omdat de winkel (franchise) overgenomen wordt door de company, conflict met een collega "being a bazenpoeperke" en onenigheid over mijn loonvoorwaarden. Je werkte er voor de affiniteit voor de gamesindustrie, niet voor de verloning. 6 dagen werken van 10 tot 18u30 voor 1400 euro/maand...
Geplaatst op 2024-09-12 11:02:34, bewerkt op 2024-09-12 11:03:46
Blij dak daar niet men dragon age bestelling heb gedaan
Geplaatst op 2024-09-11 14:13:03
Idem voor AC Shadows collector's edition... Het ging tussen GM en Bol die hem nog beschikbaar hadden en toen bewust voor Bol gekozen.
Vroeger kon je ze gewoon rechtstreeks bij Ubisoft bestellen en dan nog met 20% korting door UPlay points in te wisselen. Maar die 20% hebben ze uitgezet voor pre-orders (pas 3(?) maanden na release nu) en collector's editions hebben ze ook niet meer.
Geplaatst op 2024-09-11 16:25:19
Idd ook bol hier... True ik deed dat in den tijd ook altijd met die 20% beetje shitty dat het nu anders is had zo denk ik AC odyssey voor een aantrekkelijke prijs op UBI
Geplaatst op 2024-09-11 16:50:15
Ik denk dat ze door kregen dat die 20% korting voor 100 punten teveel in hun eigen vel sneed... Bij collector's editions kon dat al 40-50 euro korting zijn terwijl je uiteindelijk nog meer dan 100 punten erbij kreeg ook. Geen enkele andere winkel kon daar tegenop.
Voor dat die punten een verjaringstijd kregen, had ik er iets van 3500-4000 geloof ik en dat werd alleen maar meer. Uiteraard niet alleen van aankopen, ook van ingame challenges.
Geplaatst op 2024-09-11 17:17:31
Gelukkig zo slim geweest om niks te kopen op de webshop. Vond het al heel verdacht dat de winkels toe gingen en de shop nog een weekje open hielden. Hopelijk hebben ze niet teveel mensen laten vangen eraan.
Geplaatst op 2024-09-11 14:39:03
Oef... Had gehoopt dat de webshop nog zou blijven bestaan. Ik heb er een pre-order geplaatst net voor het faillissement. Gelukkig met creditcard afgerekend, krijg dus mijn geld nog wel terug.
Geplaatst op 2024-09-11 17:08:28
Dus je spullen die je hebt gekocht worden gestolen en verkocht op een veiling lijkt mij gewoon dat er dan heling plaatsvind dus als je aangifte doet dat je spullen door het bedrijf zijn gestolen door het niet aanleveren van gevochten goederen lijkt min dat ze dan via de wet heling wel iets moeten kunnen doen anders is de wet 1 grote flop
Geplaatst op 2024-09-11 18:02:44
Nee, zo werkt een faillissement. Game mania bestaat niet meer. Zijn jou dus iets meer verschuldigd.
Je kan trouwens via de veilingsite bieden. Vhauctions.be
"Grappig" genoeg dezelfde die het faillissement van Van Hool doet (ex-werkgever)
Geplaatst op 2024-09-11 20:42:32
Opvallend dat daar ook de merknamen inclusief het klantenbestand te koop is. Maw: Je data wordt lekker doorverkocht naar eender wie die er geld voor geeft. Spam incoming...
Geplaatst op 2024-09-11 21:00:55
Ja dat is zo. Ik heb ook het faillissement van backtothetoys.nl ook mee in april. Hebben mij toen ook gecontacteerd. Heb toen uitgeschreven en als schuldeiser opgesteld maar denk dat ik mijn 400-450 euro kwijt ben
Geplaatst op 2024-09-12 18:43:25
Nou, da's ***.
THE LEGEND OF ZELDA: ECHOES OF WISDOM.
MARIO PARTY JAMBOREE
MARIO & LUIGI BROTHERSHIP
DONKEY KONG COUNTRY RETURNS HD
LIFE IS STRANGE DOUBLE EXPOSURE
Allemaal preorder. En nu?
Geplaatst op 2024-09-11 21:22:36, bewerkt op 2024-09-11 21:24:58
remember: no pre-orders...
Geplaatst op 2024-09-12 17:19:38
?
Geplaatst op 2024-09-13 12:43:58
Heel deze situatie is nog maar eens een reden om NIET te pre-orderen....
Zie geen enkele reden om te pre-orderen, zeker niet voor basisgames.
Enkel CE waarvan je bang bent dat het uitverkocht gaat zijn en dan nog...
Geplaatst op 2024-09-15 21:13:08
Ik begrijp niet goed waarom ze zich failliet laten verklaren, want zoals ik weet is Game Mania altijd een van de best lopende game winkels geweest in zowel België als in Nederland. Het probleem wat zich echter wel voortdeed was dat ze hun prijzen nooit updaten en een game die bv in de game stores van de consoles zoveel kostte het dubbele kostte bij hen in de winkel. Het grootste probleem is de stores die aanbiedingen hebben en dus als klant ookal is een game dan digitaal is het toch aanlokkelijker een game aan te kopen dan als je bv. het 2-3 dubbele van een game betaald ookal heb je dan een fysieke kopie van de game. Ben je een die-hard gamer die graag een fysiek exemplaar heeft ok maar dan nog zoekt men waar men de game zo goedkoop mogelijk kan verkrijgen en wat de Game Mania winkels de das heeft omgedaan is het feit men vroeger bij aankopen punten ontving, had je 1500 punten kreeg je een tegoed van €15 wat iets is wat was weg gevallen en vaste klanten kunnen met zoiets al niet lachen. Je ontving nu ook punten en een tegoed van max. €7.50 op de site maar dit voor een bepaalde periode terwijl je vroeger de 1500 punten kon inruilen wanneer je maar wou. Het gaf een gevoel dat men met de voeten van de klant aan het spelen was, ze enkel uit waren op jou geld en je er niets voor terugkreeg want de 1500 punten systeem was iets leuks.
Het ander probleem is iets wat ik redelijk veel heb meegemaakt en dit is het feit dat hun pre-order systeem een totale ramp was zo kreeg je nooit melding dat de game verkrijgbaar was, men kwam vaak uit de lucht gevallen in de winkel en wist van niets terwijl de game al maanden op voorhand gepre-ordered was en vaak kreeg je de verkeerde versie want bestelde je bv. een speciale editie kreeg je al eens regelmatig de standaard versie maar je kon wel voor die speciale editie betalen. Ik ben 24 jaar klant geweest bij de Game Mania winkels en om eerlijk te zijn heb ik persoonlijk over de laatste paar jaren niet veel goed te zeggen want zo waren de verkopers zeer onbeschofd, niet behulpzaam en vaak zat men slechts hun broek te slijten in de winkel want de verkoper wist van geen zak.
De 1ste paar jaren hielp men goed, de verkopers waren vriendelijk en had je vragen kon je deze gerust stellen want men kon in de kleinste detail je alles over de game uitleggen. Men vroeg meteen als je je tegoed wou inruilen of nog opsparen. De laatste 7-8 jaar heb ik opgemerkt dat vele verkoper in de winkel staan met een gevoel dat ze echt tegen hun goesting leven om maar te zwijgen over het gevoel die ze je gaven alsof je hun tijd aan het verdoen was als je om wat hulp en uitleg vroeg.
De winkels zouden nu nog goed draaiende zijn als de verkopers wat meer moeite deden en men de prijzen zou aanpassen zoals de concurrentie doet alsook, geef regelmatig eens een promo gelijk 1 nieuwe game kopen is de 2de halve prijs en het belachelijkste was de used console prijzen want men vroeg bv. €149 voor een ps3 zonder controller terwijl je op een 2dehands site een ps4 had met controller enz... Was een console stuk duurde het weken en zelfs maanden alvorens deze hersteld was en vaak in slechtere staat dan als binnengebracht terugkwam wat dingen zijn die de reputatie van de winkels niet ten goede deed
Geplaatst op 2024-09-11 21:44:43
Dan heb ik nog veel geluk gehad ik ging eerst in Antwerpen. Daarna overgeschakeld naar Wilrijk. Tot deze sluite en ik ben overgegaan naar Wijnegem. Ik heb nooit een onbeschofte ervaring gehad.
Geplaatst op 2024-09-12 13:28:22