Artiest zegt "go f*ck yourself" tegen Rockstar na "extreem laag" GTA 6 aanbod
Martyn Ware, lid van de groep Heaven 17 en een van de schrijvers van de 1983 hit Temptation, heeft via sociale media zijn beklag gedaan over een "extreem laag" aanbod dat Rockstar had gedaan om het nummer in GTA 6 te mogen gebruiken. "Go f*ck yourself," klonk het.
Volgens Ware bestond het aanbod van Rockstar uit slechts 7500 dollar om alle rechten op het nummer te kopen voor het gebruik in GTA 6, hetgeen volgens Ware een "extreem oneerlijk" aanbod was, zeker aangezien GTA 5 meer dan 8 miljard dollar heeft opgeleverd en ook GTA 6 vermoedelijk heel wat centjes in het laatje zal brengen.
Hier en daar kreeg Ware al snel commentaar op zijn beslissing om de deal af te ketsen. Vaak werd er dan gewezen op de extra exposure die een nummer kan krijgen als het in een GTA game zit, maar volgens Ware is dat qua financiële impact verwaarloosbaar. Een miljoen extra streams van een nummer zouden bijvoorbeeld maar 1000 dollar extra opleveren.
Natuurlijk is die deal met Rockstar uiteindelijk ook helemaal niet nodig gebleken om wat extra aandacht te vestigen op Temptation, dat nu dankzij de uitbarsting van Ware heel wat extra luisteraars weet aan te trekken.
IT WAS $7500 - for a buyout of any future royalties from the game - forever…
— Martyn Ware 🦉 (@martynware) September 7, 2024
To put this in context, Grand Theft Auto 6 grossed, wait for it…
$8.6 BILLION
Ah, but think of the exposure…
Go fuck yourself
Ah yes de exposure, die heeft hij toch al xD
Geplaatst op 2024-09-09 11:30:40
Kan, maar 7500 dollar is wel redelijk triest eigenlijk
Geplaatst op 2024-09-09 12:04:29
T liedje in kwestie is al wel 40 jaar oud though
Weet niet of dat perse een goed argument is maar 7500 euro is 7500 euro xD
Geplaatst op 2024-09-09 13:55:56
Ik vind dat weinig relevant. 40 jaar oud of niet, Rockstar vindt het goed genoeg om nog in hun game te steken. En 7500 dollar voor alle rechten voor gebruik rond GTA 6 is echt wel weinig.
Geplaatst op 2024-09-09 14:29:23, bewerkt op 2024-09-09 14:29:29
Heb je het nummer wel eens beluisterd? Ik vind dat nogal zwaar wegen in deze situatie. Als het nou een nummer was dat heel populair was en gebruikt zou worden in een advertentie oid ja dan ga je een dikke deal maken. Echter dit is best wel slechte muziek van 40 jaar oud
Geplaatst op 2024-09-10 09:46:01
Blijkbaar toch goed genoeg voor GTA 6.
En sterker nog, ik hoefde het niet te gaan beluisteren, want ik kende het al. Is ook gewoon een heel typisch new wave nummer uit die tijd.
Trouwens, hoe subjectief kan je zijn met je reden om hier niet veel voor te moeten betalen? "Ik vind het niet goed, dus is dat bedrag ok". Als Rockstar het niet goed vindt dan moeten ze ook het nummer maar niet in hun game willen.
Geplaatst op 2024-09-10 10:15:35
Het is niet alleen dat ik het niet goed vind, het is gewoon geen nummer dat als populair wordt beschouwd of de tand des tijds heeft doorstaan. Dat je wat geld krijgt om je muziek terug te horen in een succesvol spel is top. Dat je het niet eens bent met het bedrag, is ook prima. Maar dat je stoer gaat lopen doen op social media en "fuck you" zegt tegen het bedrijf, en iedereen je vervolgens gaat verdedigen omdat het spel veel geld gaat verdienen? Super delusional.
Geplaatst op 2024-09-10 15:06:43
not disagreeing
Geplaatst op 2024-09-09 14:13:13
Gelijk heeft ie.
Geplaatst op 2024-09-09 11:45:21
Avatar zegt al veel over deze persoon. Hoe dan ook, redelijk laag bedrag.
Geplaatst op 2024-09-09 15:04:34
Dat ge een probleem hebt met Woke en DEI tot daar aan toe maar iemand die tegen racisme is (apartheid) en de genocide van de Palestijnen aanklaagt gaan we toch niet over dezelfde kam scheren zeker? Of zijt ge zo ultra rechts dat alles nog maar met een linkeroog naar de wereld kijkt u ni aanstaat?
Geplaatst op 2024-09-09 17:48:24
Do you really need to poke the bear??? Ge moet die simp niet meer aandacht geven dan waar hij om snakt... Het heeft geen zin om een discussie aan te gaan met iemand waarvan zijn 2 resterende hersencellen vechten voor de derde plaats...
Hij heeft zijn mening en standpunt, wij die van ons. Dat gaat niet samen en zal ook nooit samengaan. Via een gameforum/website proberen hem of haar iets aan hun verstand te brengen, is verloren energie. Men gunt hem/haar gewoon zijn plezier door op zijn/haar toespelingen en uitlatingen in te gaan. Don't feed the monkey. Dat soort individuen zijn het eerste om te gaan als het allemaal misloopt...
Geplaatst op 2024-09-09 18:10:14, bewerkt op 2024-09-09 18:12:00
Freepalestine, zeggen alle mensen vanuit hun ivoren torentje in landen waar alfabet soep rechten niet bestraft worden…
Geplaatst op 2024-09-09 20:25:59
Is gewoon puur virtue signalling
Geplaatst op 2024-09-09 21:55:42
Heb jij een file met al die buzz words?
Geplaatst op 2024-09-10 10:15:59
Jij bent ook zoeen virtue signaler zeker? Zwaai je ook met je lgbt en palestina vlagje? 😂
Geplaatst op 2024-09-10 11:57:59
Ja, want jij doet natuurlijk nooit aan virtue signalling binnen je eigen echo chambers zeker?
En nee, ik heb geen vlaggetjes ofzo nodig om m'n mening kenbaar te maken. Ik kan daar m'n woorden voor gebruiken, zonder dat ik daarvoor hulp nodig heb van een lijstje met de juiste woorden om te gebruiken. Of is 'DEI', 'virtue signalling' etc allemaal iets dat je zelf hebt uitgevonden? Ik gok van niet. Je gebruikt het gewoon om aan bepaalde mensen aan te tonen dat je tot hun groepje behoort. Aka virtue signalling. See what I did there?
Geplaatst op 2024-09-10 14:19:06, bewerkt op 2024-09-10 14:21:05
> Buzzwords
> Echo chambers
Oh de ironie
Geplaatst op 2024-09-11 10:43:52
Haha, goed gedaan man!
Geplaatst op 2024-09-09 17:38:13
Ik denk dat elke weldenkende mens dezelfde reactie zou geven. Ondanks dat een nummer nu 40 jaar oud is of niet, het is onderdeel van je portfolio, je nalatenschap. 7500 euro/dollar is gewoon een blamage of de spreekwoordelijke spit in your face. Moest het een kleine developer zijn met beperkt budget in een bescheiden project, kan je nog akkoord gaan als een soort geste. Maar Rockstar is 1 van de grootste spelers in de industrie en als je weet wat voor hallucinante omzet elke game met zich meebrengt... is maar logisch als je uw medewerking aan zo'n project verleent, dat je een deel van de koek wil en geen kruimeltje. Met dit bedrag zullen ze bvb. bij Eminem of 50 Cent niet moeten afkomen...
Geplaatst op 2024-09-09 18:16:53, bewerkt op 2024-09-09 18:17:42
Inderdaad. Wat zou onze Dre wel niet gekregen hebben voor zijn gedoe in GTA V Online? :')
Groot gelijk van die gast.
Geplaatst op 2024-09-09 21:06:16
Applaudiseer maar, maar hij is toch wel mooi geld misgelopen. Grappig wel hoe hij toegeeft dat het eigenlijk 22.5K was, maar die 7.5 was zijn "aandeel" in het schrijven van die muziek.
Als we kijken naar het "aandeel" van één muziektrack in de verkoop van GTA6 gaan we toch eerlijk moeten zijn: dat verkoopt het spel niet. Ze kunnen daar eender welke generic tracks inzetten. Er zijn uitzonderingen zoals mss Eminem ja, maar dat is Eminem en hij is... wie hij ook mag zijn. XD
His loss...
Geplaatst op 2024-09-09 22:14:11
Misschien wel, maar misschien ook niet. Als je weet hoeveel royalties hij zou mislopen als het spel een hit zou worden, dan is het géén verlies. Als hij echt het geld nodig had, dan had hij deze reactie ook nooit gemaakt. Een artiest wil niet voor een peulschil werken als je weet dat de organisator hier grof aan verdient.
Geplaatst op 2024-09-10 09:18:46
Hij hoeft niet eens te werken en hij is een onbekende nobody.. jullie mening is echt weird man wtf..
Ja dit liedje van 40 jaar oud wat niemand kent vergelijken met 1 van de grootste artiesten op onze planeet. Get a grip
Geplaatst op 2024-09-10 09:51:14
"Hij is een onbekende nobody". Ik hou er wel van hoe jij je eigen mening/kennis direct overbrengt naar heel de wereld. Net zoals met het feit dat het volgens jou een slecht nummer is en dus is het gewoon voor iedereen slecht.
Geplaatst op 2024-09-10 10:17:17
xD Ik probeer te begrijpen wat de meerwaarde van dit muziekstuk zou zijn voor een game als GTA, en de prijs van 22.500 vind ik al absurd veel voor een nummer van 40 jaar oud dat nog geen 10 miljoen views heeft op YouTube. Dat ik het objectief een slecht nummer vind, is natuurlijk mijn mening, maar dit is niet bepaald een topartiest. In plaats van te denken "uhhh 7.500 is niet genoeg want jullie hebben veel geld", kun je ook denken: "oh, vet, mijn muziek wordt genoeg gewaardeerd om in een van de beste games ooit aller tijden te komen."
Mensen die zijn gedrag verdedigen vind ik vreemd. Als je historisch gezien kijkt naar de uitbuiting van artiesten en hoeveel mensen eigenlijk nooit geld hebben gekregen voor hun muziek, kun je ook stellen dat deze man van geluk mag spreken dat hij zo'n royaal bod krijgt. Maar nee, iedereen is gelijk, dus deze man zou hetzelfde bedrag moeten krijgen als een artiest die haast als selling point kan worden gebruikt, zoals Eminem.
Geplaatst op 2024-09-10 15:03:24
Het is helemaal geen royaal bod. Het is een laag bod. Niemand zegt dat hij hetzelfde moet krijgen als die hele grote artiesten, maar again, het is niet omdat JIJ hem niet kent en JIJ het nummer niet goed vindt, dat hij niet bekend is en dat het nummer objectief slecht is.
Jij vindt dus dat hij het 'for the exposure' moet doen. Het is net die mentaliteit die er voor zorgt dat bedrijven als Rockstar denken dat als ze met hun grote naam gooien ze wel alles gedaan kunnen krijgen want 'exposure!'. Nee, zo werkt het niet. Van exposure kan je niet leven.
En je laatste punt is gewoon belachelijk. Als je historisch kijkt naar de slavernij van zwarte mensen mogen die dus ook al blij zijn dat ze tegenwoordig vrij over straat mogen lopen dan?
Geplaatst op 2024-09-10 15:08:45
Ik vind het raar dat je van mening bent dat muziek niet beoordeeld mag worden op zijn relevantie voor het spel, de populariteit van de muzikant of zijn band. Ook vind ik het raar dat je oproept tot agressie richting een potentiële zakenpartner. Volgens mij is mijn mening helemaal niet zo raar. Dat bedrijf heeft bepaalde budgetten waar het zich aan moet houden en handelt daarnaar. Dat jij vindt dat het spel genoeg gaat opleveren om de artiest meer te betalen, is geen argument. Hij kan om tafel met Rockstar, maar dit gedrag slaat nergens op. Het is erg kinderachtig om zo te reageren en op deze manier een bedrijf zwart te maken.
Dat laatste punt is om aan te geven dat er op het moment nog steeds veel artiesten uitgebuit worden en niks krijgen voor hun muziek. Hierbij is dat niet het geval.. Zet je stem ergens anders in dan bij deze onzinnige artiest die stoer gaat doen.
Geplaatst op 2024-09-12 12:23:22
Jij snapt volgens mij niet helemaal hoe de wereld in elkaar zit.
Ten eerste: JIJ hoeft niet te begrijpen wat de meerwaarde van dit muziekstuk is, daar heeft niemand je om gevraagd. Rockstar vindt het een meerwaarde. Jouw mening is niet relevant.
Ten tweede begin je te reppen over de leeftijd van het liedje en 'views'. Allebei ook totaal niet relevant. Er zijn songs van meer dan 40 jaar oud zónder views (ik word gek van deze view-generatie) die jaarlijks miljoenen opleveren. Dus wederom; een heel dom punt.
Ten derde zeg je dat het geen topartiest is, maar je kent hem verder totaal niet. Waar haal je dan de wetenschap vandaan dat het geen topartiest is simpelweg omdat JIJ nog nooit van 'm hebt gehoord?
En je laatste punt is de grooste contradictie die ik ooit gelezen heb, want je spreekt jezelf tegen. Eerst begin je over artiesten die niets verdiend hebben om vervolgens te stellen dat hij dan maar blij moet zijn met dit schijntje. In welke wereld is dit logisch?
Geplaatst op 2024-09-10 16:38:04
"Game, set and match"
Geplaatst op 2024-09-11 09:55:26
Mijn laatste punt was bedoeld om aan te tonen dat er genoeg muzikanten, zowel vroeger als nu, vastzitten aan domme contracten waardoor ze geen of nauwelijks geld ontvangen van hun platenlabel. Dat deze man en zijn groep 40 jaar na de release van hun nummer nog een bod krijgen om in een game van het kaliber van GTA te verschijnen, is best bewonderenswaardig. Maar in plaats van dat mensen het mooi vinden dat dit soort muziek in een kunstwerk wordt afgespeeld, gaat het alleen maar over het geld dat ermee gemoeid is. Ik vind dit soort gedrag idioot. Hij had ook met Rockstar om de tafel kunnen gaan, maar in plaats daarvan gaat hij stoer lopen doen op het internet. En jullie vinden allemaal dat hij in zijn recht staat om een potentiële zakenpartner zo af te katten. Nou, chapeau hoor, geweldige mening!
Geplaatst op 2024-09-12 12:19:17
Ik denk dat de essentie en de algemene gedachtengang hier volledig aan je voorbij gaat. Het feit dat je een aantal views aanhaalt voor een 40 jarig oud nummer, wat tegenwoordig een ziekte is van de Gen Z, maakt deze discussie al volledig zinloos.
Geplaatst op 2024-09-11 10:01:47
Ik ken deze dude niet en ik ken zijn muziek ook niet. Beide zijn ook totaal niet relevant in welke discussie dan ook. Het gaat ook helemaal niet om zijn muzikale kunde of dat het nummer 'goed' of 'slecht' is - that's in the eye of the beholder. En dat is in dit geval niemand minder dan het miljardenbedrijf Rockstar. Dat is het punt en daar gaat het om. Derhalve heeft deze meneer in mijn ogen groot gelijk. Iedereen hier die zegt dat ie maar genoegen moet nemen met dit schijntje zou zelf hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde reactie hebben gegeven als deze dude. Soms een beetje een spiegel voorhouden kan geen kwaad en de dommigheid van 't gros van de reacties op dit artikel is schrijnend.
Geplaatst op 2024-09-10 12:39:05
Dit dus. Artiesten werken meestal vrij goed mee als ze met kleinere bedrijven of games ofzo werken om hun songs te clearen, maar Rockstar wil het gebruiken als onderdeel van hun miljarden business. En ze willen dat met een reden (de song heeft voor hun dus een bepaalde waarde, want anders zouden ze het niet gevraagd hebben).
Geplaatst op 2024-09-10 15:10:22
Dit is dus wat ik bedoel.
Geplaatst op 2024-09-11 09:55:31
Hij kiest uiteraard zelf wat hij ermee doet, maar je kan vriendelijk bedanken in een reply-mail, of je kan publiekelijk zeggen wat hij zegt ("go f*ck yourself" was het zeker?). Maar zijn reactie is zeker te begrijpen, zeker als je kijkt naar The Witcher 3 en de respons van de auteur op het success, maar daar hebben ze dacht ik adequaat op gereageerd.
Maar durft hier nu echt iemand beweren dat van die 8.6 billion (als dat klopt) er een bepaald aandeel is dat zou verdwijnen moest een random nummer van de tracklist vervangen worden door één of ander AI-gegenereerd nummer, dan lach ik toch wel een beetje. Misschien dat ze toch inkomsten mislopen, maar dan zou't toch wel een zeer kleine fractie van dat bedrag zijn. Laat ons zeggen... 22K$ ofzo.
Maar voor alle duidelijkheid: het gaat hier toch niet om de title track, toch? Want dat zou inderdaad absurd weinig zijn. Hoe ik het begreep is dit één van de 100 (+?) tracks van de radio als je met de auto rijdt.
En deze reacties dom noemen getuigt zelf ook niet van veel intelligentie, zeker als je het nog aandurft om in de plaats van iedereen hier hun reactie te bepalen op deze situatie moest het hun overkomen, alsof je dat van wildvreemden perfect kan voorspellen op basis van één post. XD
Geplaatst op 2024-09-11 18:27:52, bewerkt op 2024-09-11 18:31:34
K*tnummer, $7500 is nog veel te veel
Geplaatst op 2024-09-11 21:38:22