Microsoft zegt dat uitstel Black Myth: Wukong niets met zwakkere Xbox te maken heeft
Een vertegenwoordiger van Microsoft heeft gezegd dat het uitstel van Black Myth: Wukong niets te maken heeft met "Xbox platform limitations" waarover hier en daar volop gespeculeerd wordt. Het feit dat de game nog niet op Xbox gelanceerd is, heeft volgens Microsoft zelf dus niets te maken met de minder krachtige Xbox Series S.
Voorts werd nog eens herhaald wat een tijdje geleden ook al eens gezegd was, met name dat Microsoft niet wenst te reageren op deals die partners hebben gemaakt met andere platformhouders. Daarmee wordt dan weer verwezen naar een exclusiviteitsdeal die er zou zijun tussen ontwikkelaar Game Science en Sony.
Hoewel het nog steeds niet met zoveel woorden officieel bevestigd is, ziet het er nu dus wel meer en meer naar uit dat er inderdaad een deal is met Sony die Black Myth: Wukong voorlopig nog weghoudt van Xbox.
Wa had je dan verwacht dat een MS vertegenwoordiger ging zeggen?
"Ja het ligt aan onze te zwakke console..." xD
Natuurlijk gaat die zeggen dat het daar niks mee te maken heeft, zelf als het wel zo is. Je gaat je eigen product niet naar beneden halen eh. Dat speculeren ook altijd....
Geplaatst op 2024-09-05 14:57:26, bewerkt op 2024-09-05 15:00:50
Is in 't verleden nochtans wel gewoon gezegd, al dan niet tussen de lijntjes en wat verbloemd want uiteraard ga je je eigen product niet zo direct naar beneden halen. Dan wordt meestal iets in de aard gezegd dat ze samenwerken met de devs voor de "optimalisatie" van de game en in 't geval van Baldur's Gate 3 is na een tijd gewoon een uitzondering toegekend "terwijl achter de schermen verder gewerkt wordt aan een oplossing."
En zelfs als 't idd aan de Series S ligt en Microsoft dat zou willen verzwijgen, dan gaan ze ook niet tot twee maal toe "geen commentaar" geven op "deals van partners en andere platform holders", waarmee ze in feite al genoeg zeggen natuurlijk.
Nu, los daarvan verloopt 't in 't geval van Black Myth: Wukong wel wat vreemd allemaal qua timings, conflicterende uitspraken en gefluister.
Geplaatst op 2024-09-05 15:16:51
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er tijdens de ganse ABK-soap ook wat verwijten richting Sony gingen over dit soort praktijken.
Misschien kan iemand met een beter geheugen me vertellen of Sony sindsdien nog zulke exclusiviteits-deals publiek maakte? Misschien sluiten ze dit soort deals nog wel, maar communiceren ze er gewoon niet open meer over om gezeik te vermijden?
Geplaatst op 2024-09-05 17:21:55
Tijdens ABK-soap werd er vooral vaak op de praktijken van Sony gewezen wanneer vanuit "Sony kamp" werd geroepen dat Microsoft nu gewoon exclusives aan 't kopen was. Kan je gerust een discussie over voeren idd maar meestal ontaardt die snel in een flauwe bitch fight waarin vooral fanboys selectief blind en doof staan te roepen naar elkaar.
Exclusiviteitsdeals komen ook gewoon in verschillende vormen. Soms wordt er puur betaald voor de tijdelijke exclusiviteit, soms is er marketing deal mee gemoeid, soms zelfs development costs of garanties rond leningen of whatever. De ene keer is het een AAA-game, de andere keer een kleine indie. De ene keer wordt er in trailers of kleine lettertjes duidelijk gesproken over "console exclusive" terwijl er daarbuiten dan weer "geen commentaar" is rond een Xbox release, de andere keer wordt er gewoon helemaal niks over gezegd tenzij journalisten mss echt pushen en hier of daar een uitspraak kunnen ontlokken.
Ik zou bij die deals ook niet altijd per se naar Sony zelf kijken maar ook naar de developer of publisher. Bij Final Fantasy deals bv. wordt wel duidelijk gemaakt dat het om een tijdelijke PS exclusive gaat en vaak wordt daar zelfs al een timing voor meegegeven. Zou me niet verbazen dat dat gewoon een voorwaarde van Square Enix is.
Soit, bij Black Myth: Wukong is het nu gewoon wat raar allemaal omdat er al die tijd eigenlijk gewoon de indruk was dat de game tegelijk op pc, PS5 en Xbox zou verschijnen, wat doet vermoeden dat er eigenlijk pas heel laat een deal met Sony gemaakt is. Het zou goed kunnen dat daarover niets gezegd wordt omdat het het imago van Sony idd zou kunnen schaden, dat ze zo net op het laatste moment nog een game wegjatten van Xbox gamers. Business is business, maar in de perceptie maak je je daar niet populair mee natuurlijk.
Tegelijk bleef het ook langs de kant van de developer vaag en werd er gewoon gezegd "ja de game is er nu al op pc en PS5 en intussen blijven we verder werken aan optimalisie voor Xbox dus please wait a little longer."
Op zich hoeft dat niet per se gelogen te zijn. Zelfs als de game gewoon klaar was om ook op Xbox te lanceren, dan nog zou je hopen dat er gewoon verder aan gewerkt wordt als ze toch die kans hebben omwille van een deal met Sony. Er wordt immers ook nog gewoon verder gewerkt aan optimalisatie voor PS5 zelf ook.
Waarschijnlijk zijn die woorden toen wat verkeerd geïnterpreteerd geweest alsof er echt een issue was op Xbox, hetgeen dan nog versterkt werd door geruchten. Komt Sony op zich ook goed uit natuurlijk, al kan daardoor ook weer de perceptie ontstaan dat Sony een heel dirty game speelt. Feit is dat we daar gewoon niet heel veel over kunnen zeggen of oordelen als we de exacte deal niet kennen etc.
Langs de kant van Microsoft wel goed natuurlijk dat ze nu duidelijk zeggen dat er geen grote technische issue is, waardoor er sowieso wel iets van deal zal zijn met Sony, al sluit ik niet uit dat Game Science een dubbel win heeft: een deal met Sony én extra tijd voor Xbox Series S die mss wel welkom was.
Geplaatst op 2024-09-06 09:01:44
Ik ben technisch geen expert, maar is er hardware matig dan zo'n verschil tussen de PS5 en Xbox One X(of hoe het ding nu in werkelijkheid noemt, sinds ik van 360 fulltime overgestapt ben naar PS4 en dan PS5, ben ik niet echt meer mee in hun verhaal). Ik merkte dat onze eigen Larian Studios ook meer tijd nodig had voor een Xbox release van Baldur's Gate 3 (terwijl de game nog altijd op high specs kon draaien op een 7 jaar oude pc), terwijl de PC en PS5 versie reeds al enige tijd op volle toeren draaide... Ik kan mis zijn, maar ik zie heel wat gelijkenissen met Black Myth Wukong
Geplaatst op 2024-09-09 18:35:04, bewerkt op 2024-09-09 18:37:03
Je moet weten dat er momenteel naast de krachtige Xbox Series X, die zonder issues kan wat de PS5 kan, ook een minder krachtige Xbox Series S bestaat. Die is goedkoper, maar dus ook minder krachtig. Microsoft eist echter van devs dat de "game features" van een game op Xbox Series X en Xbox Series S dezelfde zijn, enkel zaken als resolutie en framerate mogen verschillen.
Voor de meeste games is dit geen probleem, maar voor heel grote en veeleisende games zie je de laatste tijd toch dat de Series S niet helemaal mee kan, wat dan vaak te maken heeft met RAM-beperkingen bijvoorbeeld.
Baldur's Gate 3 had op Series S dus bijvoorbeeld moeite met de split-screen co-op en zolang ze dat niet aan de praat kregen, kon de game gewoon niet op Xbox consoles gelanceerd worden, ook niet op de Series X, omdat Microsoft die "feature parity" eist. Na een paar maanden kreeg men het echter nog niet opgelost en dan besliste Microsoft maar om tijdelijk een uitzondering toe te kennen, anders was de game nu nog steeds niet beschikbaar op Xbox.
Maar op zich is er dus niets mis met Xbox consoles, niet met de Series X en niet met de Series S, maar je moet ze allebei in hun context zien en soms zorgt die feature parity eis van Microsoft dus voor issues.
Geplaatst op 2024-09-10 10:40:07
Ow okay, dit is wel een goeie duidelijke uitleg. Dingen die ik dus niet wist. Thanks, weer iets bijgeleerd.
Geplaatst op 2024-09-11 09:50:59