Deze games maken deel uit van de Olympic Esports Games
Vorige week al werden de allereerste officiële Olympic Esports Games aangekondigd en nu weten we welke games tijdens die Olympische Esports Spelen van de partij zullen zijn. Het gaat alvast om onderstaande titels:
- League of Legends
- Rocket League
- Street Fighter
- Tekken
- iRacing
- NBA2K
- FIFA
Aan deze selectie, waarbij trouwens op te merken is dat "FIFA" erin zit, worden ook nog wat mobile games toegevoegd, maar voorlopig is nog niet bekend welke precies. Voorts kan het lijstje van games in de toekomst nog gaandeweg verder uitgebreid worden.
De aard van deze verschillende competities tijdens de Olympic Esports Games, die in 2025 voor het eerst zullen doorgaan in Saoedi-Arabië, is nog niet bekend. Bij eerdere experimenten rond esports trachtte de Olympische organisatie virtueel geweld tussen spelers uit de weg te gaan, waardoor er bij een game als Fortnite bijvoorbeeld niet op elkaar maar op targets geschoten moest worden. Het valt nog af te wachten of eenzelfde stramien zich doorzet voor de feitelijke Olympic Esports Games.
A HISTORIC VOTE!
— IOC MEDIA (@iocmedia) July 23, 2024
The 142nd IOC Session votes for the creation of the Olympic Esports Games.
Mark the date 🥳 pic.twitter.com/CPRrwrirba
Redelijk degelijke selectie al eigenlijk
Geplaatst op 2024-07-24 09:48:45
Jup, en "FIFA" zit erin, mmm ...
Bij de meer gewelddadige games wel te hopen dat ze 't laten spelen zoals 't bedoeld is, en niet in practice mode of zo bv. highscore laten halen op een dummy.
Geplaatst op 2024-07-24 10:00:02
Tgoh, vechtsporten bestaan dus zie daar geen probleem
Geplaatst op 2024-07-24 10:28:52
True, daar werd in 't verleden vergelijking gemaakt met boksen. Dus zo'n dingen "virtueel" kunnen wel (zij 't met wat magische opsmuk erbij) en bij LoL zal 't fantasy element mss ook wel meespelen. Vooral van rechtstreeks op elkaar schieten werd een probleem gemaakt.
Geplaatst op 2024-07-24 10:39:54
No dota though
Geplaatst op 2024-07-24 17:01:10
Naar de Olympische spelen stuur je delegatie uit je land.
Hoe ga je dat doen met e-sports teams die uit verschillende landen komen?
Bij League of Legends bijvoorbeeld hebben teams (vooral in Europa) spelers vanuit verschillende landen en is het team niet gebonden aan 1 land.
Geplaatst op 2024-07-24 10:01:20
Nationale teams maken
Geplaatst op 2024-07-24 10:29:07
Ja, dat is dus een van de vragen ... Het grootste probleem is natuurlijk dat er per land vaak niet genoeg talent aanwezig is om een deftig team mee te kunnen vormen voor een bepaalde game, waardoor er gewoon geen of amper landscompetities bestaan en 't idd teamcompetities zijn met spelers van verschillende landen.
Natuurlijk is dit wel hét moment om landenteams te beginnen maken, maar zoals gezegd vrees ik dan wat voor de kwaliteit van de competitie. However, deelnemen is belangrijker dan winnen, dus :p Wrs zullen landen dan zelf een kleine kwalificatiecompetitie in elkaar steken om spelers te vinden voor het team, als er al geen duidelijke kandidaten zouden zijn.
Op zich hoeft men voor de Olympic Esports Games natuurlijk niet hetzelfde stramien te volgen als bij de main Olympics. Men kan voor de kwalificatie kijken naar what makes sense om een goeie competitie te krijgen.
Daarnaast zou het ook kunnen dat er zoveel mogelijk gefocust wordt op individuele spelers ipv op teams, al is de vraag wat ze dan gaan doen met duidelijke team-based games. Daar bestaat dus de vrees dat ze bij bv. Rocket League gewoon individueel zoveel mogelijk goals moeten maken in 10 minuten tijd of zo, ipv dat er echt teams het tegen elkaar opnemen.
Nog een optie is om het aantal deelnemers aanzienlijk te beperken, waardoor je meestal wel alsnog aan genoeg landen met degelijke teams zou kunnen geraken voor een mini-competitie.
Maar ja, we'll see :p
Geplaatst op 2024-07-24 10:29:15, bewerkt op 2024-07-24 10:31:09
Ik zie eigenlijk het probleem niet. Gebeurt in 100en sporten zo en soms wil dat zeggen dat heel succesvolle spelers in een crappy team moeten spelen of andersom.
Ik zie niet in waarom dat bij pakweg LoL dan plots een probleem moet zijn. Je hoeft ook geen 30 landen met een deftig team te hebben. Het voetbal bij de vrouwen heeft bv maar 12 deelnemers.
Japan, China, Korea, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Brazilië, Frankrijk, US en zo zijn er ongetwijfeld nog wel landen die een meer dan degelijk team kunnen samenstellen. Ik bedoel maar, het gaat hier over pakweg 7 spelers per land. Als dat al niet lukt...
En voor kwalificatie kan je kijken naar ofwel een ranking op basis van de prestaties van de spelers bij hun teams en hen daar punten voor geven of per regio een kwalificatietoernooi opzetten waar de verschillende landen aan mee mogen doen.
Geplaatst op 2024-07-24 22:24:20
Parasieten zijn het. Esports hebben het zo verschrikkelijk moeilijk gehad om van de grond te komen, niet te vergeten door instanties zoals het IOC die ze ondermijnden. En nu willen ze er iets nationaals van maken, terwijl just esports er bekend om staan dat ze de gebruikelijke barrières doorbreken. Daarbij negeren ze de grondleggers. Nee laat maar IOC, we houden het wel bij onze eigen evenementen.
Geplaatst op 2024-07-24 19:41:45
"terwijl just esports er bekend om staan dat ze de gebruikelijke barrières doorbreken."
Zowat elke sport speelt 99% van de tijd niet nationaal. Alsof esports dat uitgevonden heeft 😅
Geplaatst op 2024-07-24 22:25:22
Nee maar je ziet niet dat een 16 jarige en paar landgrenzen verder online succes boekt en zo meteen in buitenlandse competities terecht komt. De voetbal scouts zijn er tegenwoordig steeds vroeger bij, maar die vergelijking gaat nog steeds niet op.
Geplaatst op 2024-07-25 09:35:20
Dat heeft weinig maken met 'grenzen verleggen'. Dat is evengoed plat opportunisme.
Er zijn bovendien 1000en voetballers die voor hun 18 in het buitenland gaan voetballen bij een betere ploeg dan die waar ze zaten in hun thuisland.
Geplaatst op 2024-07-25 11:59:07