Kritiek op Elden Ring DLC: "te moeilijk" en technische problemen
De Shadow of the Erdtree DLC die vorige week gelanceerd werd voor Elden Ring kon aanvankelijk rekenen op waanzinnig goede reviews. Het werd zelfs de best scorende DLC ooit. Inmiddels echter is de user rating op Steam teruggevallen naar "mixed" omdat veel spelers de DLC "te moeilijk" vinden, terwijl ook heel wat technische problemen gemeld worden.
Vooral op pc lijken heel wat spelers technische problemen te ondervinden met Shadow of the Erdtree. Zo zijn er veel gevallen van stuttering, terwijl ook de capped fps op de nodige kritiek kan rekenen. Ook zijn er spelers die de DLC simpelweg niet opgestart krijgen en lijkt er voor elke speler een andere oplossing of workaround te zijn, wat zou kunnen wijzen op een ondermaatse optimalisatie.
Ook zijn er dus heel wat spelers die de Elden Ring DLC simpelweg te moeilijk vinden, ook in vergelijking met de hoofdgame en andere games van FromSoftware. Die zijn natuurlijk berucht om hun moeilijkheidsgraad, maar doorgaans voelde alles wel eerlijk aan, in die zin dat je het gevoel had dat je door voldoende te proberen en te oefenen, en simpelweg beter te worden, uiteindelijk wel alle vijanden zou kunnen overwinnen. In Shadow of the Erdtree echter zouden vijanden, en zeker ook de boss fights, buitensporig moeilijk zijn, tot op het punt dat het simpelweg niet leuk meer is, zelfs niet voor wie van een uitdaging houdt.
De moeilijkheidsgraad van een game is natuurlijk vaak een persoonlijke kwestie. Zo zijn er ook spelers die zeggen dat het simpelweg een kwestie van skills is. "Git gud" klinkt het dan, om aan te duiden dat je lang genoeg moet blijven proberen en je best moet blijven doen om beter te worden, tot het lukt. Dat was bij vorige games van FromSoftware echter ook al het geval, terwijl het nu opvalt dat een hoop spelers, ook doorwinterde veteranen, vinden dat de balans toch wat in de verkeerde richting is doorgeslagen. Tegelijk is het natuurlijk ook zo dat Elden Ring de meest mainstream game van FromSoftware is en dat het zou kunnen dat veel spelers nu ontdekken dat zij misschien niet het doelpubliek zijn waar Elden Ring als niche op mikt.
Is het moeilijker dan de main game - jazeker, is het daarom "Te moeilijk" - nee.
Heb zelf bij de eerste boss enkele uren vast gezeten maar heb me nooit gefrustreerd. Ik ga er gewoon in met de gedachte het is de dlc die mag moeilijker zijn dan de main game.
Geplaatst op 2024-06-24 12:16:02
Lol, dat de bleiters eens nes games spelen. Elden ring dlc is kinderspel
Geplaatst op 2024-06-24 13:06:07
DLC bij Fromsoft games zijn altijd in eens een pak moeilijker, dus dat er veteranen zijn die hier over klagen lijkt met ofwel uit de duim gezogen of iemand noemt zich een veteraan omdat hij ooit eens een half uurke Bloodborne gespeeld heeft.
Geplaatst op 2024-06-24 13:13:40
Of mischien is het spel niet perfect
Geplaatst op 2024-06-24 13:47:40
Zo te zien kan je nog steeds geen kritiek geven op dit spel xD
Ik heb DS1/2/3, sekiro en bloodborne 100% uitgespeeld en vind de boss/encounter design in elden ring vrij slecht wat alleen maar erger is geworden in de DLC.
Redenen daarvoor:
Summons zijn vrij jank en het spel verwacht dat je het gebruikt, AI van bosses kan makkelijk 'vast' komen te zitten of zit constant tussen de summon en jij te springen. Maakt fights zeer inconsistent.
Geen balans, je krijgt zoveel OP opties naar je toegegooid dat vijanden ook maar OP opties krijgt. Wanneer een aanval zo rap is dat je je alleen maar kans maakt on het te dodgen door memorization of geluk, dan zie ik niet waar de 'skill' is.
Belachelijke slechte camera in sommigen gevechten.
slechte performance dat je inputs helemaal opvreet.
Geplaatst op 2024-06-24 13:47:12
"Summons zijn vrij jank en het spel verwacht dat je het gebruikt" - Het spel verwacht juist niks en er zijn er zo velen die het zonder doen. Het is niet omdat het je niet lukt zonder dat het daarom verplicht is. Er is geen enkel probleem met wat kritiek hebben op iets, maar het moet wel op iets slagen ook.
Dat bosses soms wat raar reageren nu en dan met summons sure, dat ga ik niet ontkennen. Maar al de rest voelt gewoon als een frustratie post omdat het niet lukt zoals je verwacht en gehoopt had.
"Wanneer een aanval zo rap is dat je je alleen maar kans maakt on het te dodgen door memorization of geluk, dan zie ik niet waar de 'skill' is." - Dit ga je me toch eens moeten uitleggen. Een boss zijn moveset leren kennen en kunnen anticiperen op openings is volgens jou geen skill en komt gewoon neer op luck? Iets in mij zegt me dan dat je je in die vorige games gewoon erdoor gebruteforced hebt of via overleveling/co-op of whatever. Niet dat daar iets mis mee is, maar ER doet niks dat de vorige games niet deed.
Voor mij is ER ook niet de perfecte game trouwens, zelf binnen de "Souls" franchise niet, maar vaak zijn zo "kritieken" gewoon frustratie posts en die vibe heb ik hier toch ook neig.
Geplaatst op 2024-06-24 15:08:59
Ik bedoel, de camera en performance die ervoor zorgen dat je sterft is idd frustrerend. Maar dat betekent niet dat het niet bestaat, de DLC heeft gewoon weinig polish. Zeker aangezien dingen zoals dit ook kunnen gebeuren. https://www.reddit.com/r/fromsoftware/comments/1dmserp/the_worst_way_to_completely_lose_300k_runes/
Memorization is idd ook een skill, maar het zou niet de main skill moeten zijn in een spel zoals dit. ER heeft een zeer verschillend design dan alle andere games zoals veel meer delayed attacks, veel meer flashy en 'anime' moves, veel grote bazen...
Daardoor kun je je intuïtie gewoon niet gebruiken en moet je een move gezien hebben/er geraakt door worden om ze vervolgens te dodgen wat combat in deze game veel meer trail en error maakt dan de andere games.
voorbeeld is bv morgot die zijn aanval soms zo lang 'inhoudt' dat hij het gewoon niet doet. of vijanden die letterlijk 90 graden kunnen draaien terwijl ze vooruit gesprongen hebben.
En in elden ring zijn er toch bepaalde verwachtingen dat je je opties die elke build heeft ook gebruikt, summons zijn er een voorbeeld van. Dit is basic game design btw. Maar AI vs AI in souls games zijn altijd jank geweest wat deze nieuwe mechanic toch niet helpt.
Je kunt natuurlijk in je fantasie leven dat iedere persoon die opinies heeft waar je niet mee eens bent verkeerd en gewoon boos zijn, maar de steam reviews spreken voor zichzelf. ER doet dingen zeer anders dan andere souls game, en imo not in a good way
Geplaatst op 2024-06-24 15:38:20, bewerkt op 2024-06-24 15:40:08
"Ik bedoel, de camera en performance die ervoor zorgen dat je sterft is idd frustrerend. Maar dat betekent niet dat het niet bestaat" - Dit heb ik ook nergens ontkend. Ik heb puur gesproken over het feit dat mensen verrast zijn dat de DLC zo veel moeilijker is. Wat geen verrassing is als je andere DLC's van hun games al gespeeld hebt.
ER heeft zoals je zegt hier en daar iets meer trial and error momenten, maar eigenlijk vond ik dat best wel mee vallen in vergelijking met de andere games. De grootste reden daarvoor is zoals je aanhaalt de delays, maar dat heb je na een tijdje toch ook wel door en zou je toch wat aan gewend moeten worden denk ik dan. Ik had hetzelfde toen ik na al die uren Souls games te spelen naar Sekiro ging, dat was echt lang aanpassen, maar eens de klik er was, ging dat ook gewoon vlot.
Je spreekt hier nu over die Steam reviews, ik ga zeggen dat ik je daar deels in volg. Waarom maar deels, om de simpele reden dat ER een grote playerbase heeft waarvan veel mensen echt nieuw zijn. De base game van ER was enorm simpel in vergelijking met sommige vorige games en dat heeft dus ook andere mensen aangetrokken die nu in eens verbaast staan van wat het ook nog kan zijn.
Dat je ER minder vind dan andere games dat kan inderdaad best zijn voor jou persoonlijk maar dat stemt niet meteen in dat het daarom slecht is. Zoals ik al zei ER is voor mij ook niet de nummer 1, maar ik vind er zeker niet veel slecht aan. Bij mij is het gewoon vanuit de reden dat ik het te groots vind. Enerzijds vind ik dat geweldig, anderzijds dan net te veel voor mij... Gelukkig doet ER niet alles exact hetzelfde als een DS game, het is dan ook een andere game... beide liggen echt wil in dezelfde lijn maar voorkeuren gaan er altijd zijn.
Geplaatst op 2024-06-24 15:57:20
Ik vindt dat het verschil ligt in de DLC moeilijk vinden en hoe ze het moeilijk maken. Dat de DLC moeilijk is en dat het zo moet zijn kan ik begrijpen, vindt dan ook dat mensen die vinden dat het gewoon minder moeilijk moet zijn ook niet op veel trekt.
Maar hoe ze het moeilijk maken kan veel meer opgezegd worden. Difficulty spikes, balance etc. zijn subjectieve dingen waar de mening veel meer gewaardeerd zou moeten worden ipv git gud te spammen xD.
(praten over mensen in het algemeen btw, niet over jou)
Geplaatst op 2024-06-24 16:18:54, bewerkt op 2024-06-24 16:19:32
FPS cap is gemakkelijk te omzeilen, gebruik zelf SpecialK maar er zijn ook mods, ge moet wel de anticheat uitzetten dus online gaan zit er niet in, chromatic abberation, sharpening filter, vignette, blauwe color grading, ... allemaal uit te zetten met mods, er is zelf een dlss mod.
Al zit er wel af en toe een fps dip in idd, maar niet dat het slecht draait. RT tankt de fps wel enorm.
Geplaatst op 2024-06-24 16:52:58, bewerkt op 2024-06-24 16:54:21
Ik heb de review vorige week geschreven en ik blijf bij mijn score: ja het is uitdagend maar het is Fromsoft DLC, dus duh. Over de technische issues op pc heb ik geen weet want heb de game op ps5 gespeeld maar zou kunnen.Nu,als je ziet dat nog geen 34% van de spelers Mohg had verslagen om aan de DLC te komen zegt dat genoeg over de playerbase denk ik; de groten hoop zijn geen souls-likes gewoon. Moest "The Old Hunters" van Bloodborne vandaag uitkomen in dezelfde context, denk ik dat veel spelers ook zouden afhaken bij een Orphan of Kos of een Ludwig.
Geplaatst op 2024-06-25 09:59:09
denk van niet, de difficulty van souls game wordt bij bijna elke game vergroot en tussen elden ring en bloodborne zitten dark souls 3 en sekiro. het probleem dat velen hebben is dan ook niet dat het moeilijk is maar HOE het moeilijk gemaakt wordt, aangezien dat je een moeilijke boss moet verslaan dat ongeveer in het midden van de game zit om deze DLC te bereiken denk ik niet dat 'git gud' alles zegt. Omdat spelers die deze DLC bereikt hebben al skills hebben gedeveloped om het te bereiken.
Maar tja, je kunt tegenwoordig geen kritiek meer geven op souls games omdat alles een skill issue is en je dan objectief verkeerd bent
Geplaatst op 2024-06-25 18:05:11